Az ízléstelenség mint öncél

Egy film bemutatója a rendezőnek meglehetősen rossz, az élveboncoláshoz hasonló élmény, hiszen belső világa kerül terítékre a baráti, a közömbös vagy a részben ellendrukker közönség előtt. Alföldi Róbert ráadásul első nagyjátékfilmjét – A nyugalom című Bartis Attila-regényből készült adaptációt – tárta a publikum elé.

Pethő Tibor
2008. 02. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kepes András a bemutató feszültségét próbálta talán oldani némileg az ízlésterror felé hajló, a vetítést közvetlenül megelőző kiselőadása, amelynek végkicsengése az volt, hogy akinek nem tetszik a film, az valójában Alföldi Róbert sokoldalú tehetségére, kiváló filmjére irigykedik.
A téma komolysága és mélysége lírai hangot igényelne, nagy tehát a kihívás. Egy – a lakását tizenöt éve el nem hagyó, hajdani szépségének romjait kínosan őrző – színésznő-anya és író fia ellentétes, a gyűlölet és a legyőzhetetlen ragaszkodás szálainak végletesen összegubancolódó, igen összetett konfliktushelyzetébe érkezik meg a regény olvasója. A szép nyelvezet, a különös hangvételű képek nem véletlenül tették sikeressé a művet. Bartis írásának mélységét, a sokrétű jelentéstartalmat hordozó textust, illetve annak szellemiségét, úgy tűnik, még hozzávetőlegesen sem sikerült átemelni a forgatókönyvbe. Talán a tapasztalt és a tollforgatásban már otthonosnak nevezhető írótárs, Garaczi László volt képtelen megbirkózni a – tény és való – nem könnyű művelettel. Felelőssége nyilván több ez esetben, mint a terepen feltételezésünk szerint rutintalan társ-forgatókönyvíró-rendezőé. A felszínessé konvertált irodalmi alapszöveg eredendően rontotta az első nagyjátékfilmjét készítő Alföldi esélyét arra, hogy hosszú távon maradandó alkotást hozzon létre.
A regény bonyolult alinearitását sajnálatosan leegyszerűsítő film nem kellően átgondolt, maga a történet helyenként túlságosan hétköznapira sikeredett, a párbeszédek néhol mesterkéltek, a pornográfiát közelítő jelenetek pedig kifejezetten üresek. Semmi kifogásunk a szexualitás műalkotásbeli megjelenítése ellen, ha az indokolt. Mindaz, amit a filmen látunk, a Bartis-regényben is megvan, az emberi képzelet azonban fátyolosabbá, lebegésszerűvé teszi az olvasottakat, s ebben talán van némi része az író művészetének. Alföldi mozijában viszont direkt és erőltetett módon – Géher István szavaival élve – pornócirkuszként ér el minket az egyenesben közvetített üzekedések sorozata. Hernádi Juditnak a főhőst (Makranczi Zalán) szeretkezésre hívó, öblös hangú felszólítása, és maga a gyorsan és vadul bekövetkező „légyott” röhejessége egy szexfilmparódiában jobban megállná a helyét. Gryllus Dorkának egy karácsonyfadísz segítségével önmagán végzett abortusza kifejezetten szánalmasnak hat. A közönség ennek megfelelően reagál: nevetések, pajzán kuncogások harsannak fel innen-onnan.
Az erotikus töltetű jeleneteknek időnként néma résztvevője egy kisfiú. Jogosan merül fel a súlyos – a megrontás esetleges tényét is magában rejtő – etikai probléma: el lehet-e játszatni egy nyolcévesforma gyerekkel egy olyan jelenetet, amelyben kezével az anya (Udvaros Dorottya) önkielégítéséhez nyújt segítséget?
Sajnálatos, hogy Babos Tamás szép felvételei és a jó részletek, amelyekben a rendező kvalitásai megmutatkozhatnának – így az író barátnőjének a színésznővel való megismerkedése –, elsikkadnak az alapvetően elhibázott szerzői attitűd miatt. Alföldi tehetségét nem vonjuk kétségbe, de nem vagyunk hívei annak a butasággal párosult kritikátlan rajongásnak, amelyet mesterségesen építettek fel körülötte, és ami – feltételezésünk szerint – művészi fejlődésének legnagyobb gátja lehet.
(Nyugalom – színes, magyar film, 115 perc. Rendezte Alföldi Róbert.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.