Budapest balliberális vezetői és a BKV menedzsmentje immár óráról órára mást nyilatkozik a január végén a tervezett használtbusz-beszerzés körül kipattant botrányról, a fővárosi adófizetők csaknem négymilliárd forintjának elköltéséről, és tegnap a tarthatatlan ügyben részben már visszakozót fújtak az érintettek is.
Regőczi Miklós, a BKV Zrt. vezérigazgató-helyettese a közbeszerzési eljárás leállítását követelő Wintermantel Zsolt (Fidesz) felszólítását, illetve Lakos Imre, a fővárosi városüzemeltetési bizottság SZDSZ-es elnökének a döntés elhalasztásáról szóló nyilatkozatát követően tegnap közölte: a pályázatot bíráló bizottság már döntött, hogy egy hónappal, március 20-ig meghosszabbítja az eredményhirdetés határidejét. A hivatalos magyarázat szerint azért, mert a közbeszerzési kiírásban szereplő öszszesen 84 darab, hat-hét éves busz fedezetéül a Fővárosi Közgyűlés legutóbbi ülésén csupán 906 millió forintot átcsoportosítását hagyta jóvá, és a fennmaradó csaknem hárommilliárd felhasználását a közlekedési társaság 2008-as üzleti tervében kell elfogadnia a képviselőknek. Ez ellentmond a testület január 31-én tárgyalt és elfogadott előterjesztésnek, amelyben Hagyó Miklós MSZP-s főpolgármester-helyettes leírta, hogy a beszerzéshez csupán a fenti összeg hiányzik, a BKV-nál erre a feladatra már nevesítettek 3,2 milliárd forintot.
Mint arról korábban beszámoltunk, a közbeszerzési adatokról már akkor is ellentétes információk jelentek meg, ugyanis a hirdetmény „60 plusz 40 százalék darabszámú”, milliméter-pontosan megadott csuklós járműt jelöl meg, míg a közgyűlési előterjesztés 75-öt említ. Balogh Zsolt, a BKV vezérigazgató-helyettese a városüzemeltetési bizottság január 30-i ülésén a jegyzőkönyv szerint azt mondta, egy ilyen típusú új autóbusz ára 72 millió forint körül van, és egy Euro–4-es, környezetbarát motorral felszerelt használt gyártmány annak 30–50 százalékáért kapható. A fővárosi képviselők előtt az illetékes főpolgármester-helyettes egy nappal később már 50–70 százalékos árról beszélt.
Antal Attila, a közlekedési társaság vezérigazgatója, akinek a fizetését nemrég emelték duplájára, a fővárosi tanácskozáson szólta el magát, amikor a beszerzési tender felbontásával egy időben, a jelentkezők ismerete nélkül megnevezte a Volvo 7000-es szériaszámú csuklós buszait; erről videofelvétel is készült.
A csütörtökön szigorú vizsgálatot kérő Demszky Gábor tegnap már elérhetetlen volt, ugyanis Hagyó Miklós „helyreutasította” főnökét, hogy ilyen hatásköre nincs. Úgy tudjuk, a botrány miatt az MSZP–SZDSZ koalíciós válsága is kiújult.
A Heti Válasz minapi értesülése szerint a vezérigazgató fia a tenderen egyedüli pályázóként jelentkező Alfa Busz Kft. munkatársa. Ezt először a BKV-nál tagadták, perrel fenyegették meg az újságírókat. Tegnap Antal Zsolt a FigyelőNet-nek adott interjújában azt mondta, hogy a fia az Alfa egyik alvállalkozójánál dolgozott, de nem döntéshozói pozícióban, hanem logisztikai munkatárs volt, „de úgy is mondhatnám, hogy raktáros”.
A korrupciógyanú ügyében eddig egyetlen jogi eljárást kezdeményeztek: a fővárosi KDNP a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordult.
Vezércikk a 7. oldalon
Aggódik a NATO Szijjártó Péter szuverenista beszéde miatt