Február elsejétől a fővárosi önkormányzat tulajdonában álló valamennyi védett természeti területet, Budapest erdeit korlátozottan forgalomképessé nyilvánította a Fővárosi Közgyűlés új vagyonrendelete, amelyet a civil szervezetek kizárásával, minden előzetes egyeztetés és társadalmi vita nélkül tavaly decemberben fogadtak el a képviselők – közölte lapunkkal Bendik Gábor, a Levegő Munkacsoport jogásza. Elmondta: a korábban forgalomképtelennek minősített „vagyontárgyakat” senki sem adhatta el, azonban e hónaptól 800 millió forint értékhatár alatt bizottságok, afölött pedig a közgyűlés dönthet a privatizációról. – A rendelet önmagában nem jelenti a növényzet kiirtását, azonban a korábbi tapasztalatok alapján a tulajdonváltás elősegíti, megkönnyíti a környezetkárosítást – emelte ki Bendik. A civil szervezet a napokban az alkotmányban biztosított „élhető környezethez való jog”, valamint az Alkotmánybíróság e tárgyban hozott precedens-, 28/1994-es döntése alapján a Közép-magyarországi Regionális Közigazgatási Hivatalhoz fordult, a fővárosi vagyonrendelet felülvizsgálatát kérve.
Ughy Attila, a fővárosi városfejlesztési és városképvédelmi bizottság fideszes elnöke kijelentette, hogy a környezetvédők aggodalmát osztja az ellenzék is. Emlékeztetett: a rendeletet a közgyűlés MSZP– SZDSZ-es többsége tiltakozásuk ellenére fogadta el, úgy, hogy még egy gazdasági társaságot, a Budapest Zrt.-t is bevont a döntési folyamatba az úgynevezett kiemelt fejlesztések területén. Idetartozik többek között a Gellérthegy és a Citadella térségének rendezése, a Városliget komplett rehabilitációja, az óbudai gázgyári fejlesztés, a Duna és partjainak „újrahasznosítása” és a Budapest szíve program. – Ezeken a területeken már másfél milliárd forint a döntési határ, amely fölött a Fővárosi Közgyűlés elé kell terjeszteni az esetleges adásvételi javaslatokat, így a képviselők számára még átláthatatlanabbak lesznek a privatizációs folyamatok, amelyeknek egyetlen célja a csaknem ötvenmilliárdos fejlesztési hiánnyal küszködő önkormányzat bevételeinek növelése.
Hagyó Miklós (MSZP) főpolgármester-helyettes irodája lapunk kérdésére gyakorlatilag megismételte a tényt az erdők átminősítéséről, illetve arról, hogy a már említett 800 millió forint érték alatt a városüzemeltetési és környezetgazdálkodási bizottság és a gazdasági bizottság dönthet az értékesítésről, de felhívta a figyelmet arra, hogy „az erdők kivágására kizárólag az erdészeti hatóság adhat engedélyt”.
– Miért érné meg erdőt venniük a pénzéhes befektetőknek, ha azok fenntartása csak költségekkel jár? Sokkal valószínűbb, hogy egy több száz millió forintos beruházás érdekében magántulajdonukon előbb kivágják a fákat, majd kifizetik a legfeljebb 500 ezer forintos természetvédelmi bírságot, a zöld területek helyére pedig újabb lakóparkokat, plázákat vagy irodaházakat építenek – hangsúlyozta a Levegő Munkacsoport jogásza.
Óbuda megmentené a Hajógyári-szigetet. Adják át Óbuda-Békásmegyernek a Hajógyári-sziget fővárosi részét, mert a kerület rendbe tenné, rendezné és fenntartaná Budapest kiemelt zöld területét – ezt kéri a III. kerületi képviselő-testület a fővárostól. Bús Balázs (Fidesz) polgármester elmondta: a sziget fővárosi tulajdonban lévő területe ma senki földje. – A sziget déli oldalán készülhet majd az úgynevezett álomsziget-beruházás, a befektetők pedig a fővárossal és a kerülettel kötött megállapodás alapján több mint 400 millió forintot költenek az önkormányzati rész fejlesztésére. Azonban semmi értelme a rekonstrukciónak, ha a főváros továbbra sem törődik a tulajdonával, amelynek északi felén rendezik meg évente a Sziget Fesztivált. Nem lépnek fel a rendszeressé vált illegális motoros gyorsulási versenyek résztvevőivel szemben, a nagyrét füvét mára teljesen kipusztították quad motorokkal és teherautókkal, a sok millió forintért kialakított játszótéren még illemhelyiségek sincsenek – mondta a polgármester, aki a fesztivál szervezőivel is új megállapodást kötne a zöld területek helyreállításáról, a parkolásról és a kerületben élők nyugalmáról.
Megrázó kérdés merült fel Till Tamás gyilkossági ügyében