Steiner arca falfehérré vált

Hiába próbálták a főváros balliberális vezetői a BKV használtbusz-beszerzésénél kipattant korrupciógyanú ügyében indított belső eljárást titkosítani, a Fővárosi Közgyűlés tegnapi rendkívüli ülésén az ellenzék által kezdeményezett teljes körű vizsgálatra előbb az SZDSZ, majd a MSZP is igent mondott. A közlekedési társaságtól az időközben megbukott közbeszerzés részfedezetét visszavonták, a botrány politikai, személyi következményeiről február végén döntenek.

2008. 02. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Még drágább a négyes metró? Csaknem húszmilliárd forintos többletköltséget tartalmazó követeléslistát nyújtott be a napokban a négyes metró alagútját építő Bamco konzorcium a BKV Zrt.-nek. Az InfoRádió szerint a bíráló bizottság eddig 260 millió forintot megítélt, 18 milliárd forintot elutasított, több mint másfél milliárd forintnyi követelés jogosságát pedig még vizsgálják. Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes lapunknak megerősítette, hogy a kivitelezők valóban benyújtották a listát a hivatalos kalkulációk szerint mára összesen 511 milliárdosra duzzadt metróépítés költségeinek növekedéséről. Állította, nem lesz drágább a projekt, és nem fogadják el, hogy a Bamco több tízmilliós tételt fizettetne ki olyan médiaeseményekre hivatkozva, mint a fúrópajzsok áttörésének bemutatása vagy a francia köztársasági elnök látogatása. Ugyanakkor kiderült, a nemrég több mint tízmilliós végkielégítéssel menesztett projektigazgató idején kötött rossz szerződések, és az alacsony kötbérek miatt a BKV akár napi 47 millió forintot is bukhat a projekten.


Tarthatatlanná vált a BKV korrupciógyanús buszbeszerzési botrányának elkendőzése a budapesti MSZP–SZDSZ-es koalíció számára is, és az ellenzék kezdeményezésére a Fővárosi Közgyűlés tegnap hosszas vita után elfogadta, hogy fel kívánja tárni a teljes igazságot. Ennek érdekében a képviselők felkérték a közlekedési társaság az ügyben már részben vizsgálódó, de határozatait titkosító felügyelőbizottságát (fb), hogy a történtek teljes körű vizsgálatáról 15 napon belül számoljon be a közgyűlésnek, amely várhatóan február végén dönt a további lépésekről. A rendkívüli közgyűlésen a fővárosi KDNP-frakció eredetileg azt szorgalmazta, hogy egy többpárti testület vagy a gazdasági bizottság szakértők bevonásával tisztázza a január végén kipattant botrányt, amely immár nemcsak a BKV vezetői iránt rengette meg a fővárosiak bizalmát, hanem a balliberális koalícióban is súlyos politikai válsághoz vezetett. Demszky Gábor SZDSZ-es főpolgármester és MSZP-s helyettese, Hagyó Miklós meg sem szólalt a vitában, amelyre a gyanúba keveredett Antal Attila vezérigazgató el se ment. Steiner Pál, az ellenzéki előterjesztést eleinte napirendre sem javasló szocialista frakcióvezető falfehérré vált, amikor a szabad demokraták többsége támogatta, hogy tárgyaljanak az ügyről. A szocialista frakció később meghátrált, és az eddig a főbb kérdésekben a koalícióval szavazó MDF módosítási javaslatát megszavazva, az fb-jelentés megismeréséig felfüggesztette a tárgyalást a politikai, személyi következményeket is magában foglaló döntésről. Az ülés „csúcspontjaként” Somlyódi Csaba (MSZP) közölte: az ellenzék a különféle vizsgálatokkal csupán el akarja „maszatolni” az ügyet.
A szocialisták fő gondja az volt, hogy Bagdy Gábor KDNP-s frakcióvezető, a gazdasági bizottság tagja miért vett részt a BKV-fb ülésén, ám Steiner később kifakadt: „Legyen vizsgálat, legyen rock and roll”! A közgyűlés végül – többek között SZDSZ-es voksokkal – visszavonta január végi határozatát a BKV 4 milliárd forintos használtbusz-tenderére biztosított 906 millió forintos átcsoportosításról is.
A képviselők megszavazták a főváros és a kerületek közötti forrásmegosztást, ám azt a városrészek harmada elutasította. Azt még a kormánypártiak is elismerték, hogy a törvény módosítása káoszhoz vezetett, és az osztozkodás sok száz millió forintos hátrányt jelent több kerületnek. Döntés született arról is, hogy a népszavazási kampányban tapasztalt vadplakátozás visszaszorítására hirdetőtáblákat helyeznek ki a nagyobb közlekedési csomópontokban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.