A kis boltokon spórol a lakosság

2008. 03. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Figyelembe véve az infláció nyolcszázalékos éves mértékét, a magyar háztartások napi fogyasztási cikkekre történt kiadásai tavaly a várakozásoknak megfelelően csökkentek – derül ki a GfK piackutató vállalat legfrissebb felméréséből. A szakértők ugyanakkor azt várják, hogy a hazai kiskereskedelem 2008 második fél évében megrázza magát és talpra áll, ehhez azonban az kell, hogy az ígéretekhez híven valóban gyorsuljon a gazdaság növekedése, és az infláció öt százalékra mérséklődjön.
A GfK felmérésének tanúsága szerint már kenyérért, tejért is a multiláncokhoz járunk, mert tavaly a hazai napi fogyasztási cikkek forgalmának már több mint kétharmadát birtokolták a nagyobb áruházak. Közülük is elsősorban a hipermarketek és a diszkontok piaci részesedése emelkedett 43 százalékra, míg a független, illetve láncba szerveződött kis boltok helyzete romlott.
A szűkölködő lakosság tehát az elmúlt évben inkább a globális beszerzést folytató üzletláncokhoz hordta a pénzét.
A piackutatás szerint ugyanis egy vásárlás alkalmával tavaly átlag 4216 forintot hagytunk a hipermarketek kasszáinál, míg a diszkontokban 2244, a láncok üzleteiben pedig 1322 forintot. A független kis boltok együttes forgalma viszont 2007-ben 29 százalékra mérséklődött – a kis boltokban alkalmanként átlagosan egy ezrest hagytunk ott az előző évben.
– Nyilván ennek tulajdonítható, hogy tavaly 600 élelmiszerbolt eltűnt – közölte lapunkkal a Nielsen piackutató cég. Hazánkban ugyanis év végén összesen 21340 általános élelmiszerbolt működött, az egy évvel korábbi 21959-hez képest. Szalókyné Tóth Judit igazgató elmondta: a jelek szerint a kis, ötven négyzetméter alatti üzletek bírják legnehezebben a versenyt, mert nem tudnak olyan választékot, alacsony árszintet és akciókat kínálni, mint nagyobb társaik. Amíg a Nielsen ebből a bolttípusból 2004 végén még 15 ezernél többet regisztrált, s tavalyelőtt már csak 13 ezer körülit, addig 2007-ben ötszázzal még kevesebbet.
Tavaly nőtt a bank-, illetve hitelkártyás vásárlások száma is – jellemző módon a nagyobb összegű kiadásokat fedezik a háztartások ilyen módon. 2007-ben hat százalékra emelkedett a kártyás fizetések aránya, szemben a négy évvel korábbi kétszázalékos szinttel. A bankkártyás vásárlás a hipermarketekben jellemző: ezekben ugyanis a privát beszerzések összegének 32 százalékát egyenlítik ki plasztikkártyával a családok. A kis boltokban viszont ennek szinte nincs is jelentősége, mert mind a lánchoz tartozó üzletek, mind pedig a független kis boltok esetében a forgalom csupán elenyésző százaléka származik bankkártyás fizetésekből.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.