A válság vőlegénye

Farkas Attila
2008. 03. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már tavaly decemberben borítékolni lehetett: egyre mélyül Budapest pénzügyi és költségvetési válsága. A fővárost irányító koalíció MSZP-s és SZDSZ-s képviselőinek két felvonásban kivitelezett obstrukciója nyomán a közgyűlés tárgyalni sem tudott a 2008-as költségvetésről. Az legfeljebb a jövő héten, rendkívüli közgyűlésen kerülhet napirendre, ha a koalíciós egyeztető (válság-) tanácson a szabad demokraták beadják a derekukat, és rábólintanak a szocialisták javaslatára, a tucatnyi fővárosi kórház közös holdingakolba terelésére.
Ettől függetlenül tény: Demszky Gábor ötciklusnyi regnálása nyomán Budapest a csőd szélére jutott. A városkassza hiánya már-már kezelhetetlenre duzzadt, a balliberális vezetésnek nemhogy fejlesztésekre, hanem hovatovább a financiális válság orvoslására sincs se pénze, se ötlete. Beigazolódni látszanak a Demszky által kiakolbólított volt főpolgármester-helyettes Atkári Jánosnak még a 2006-os önkormányzati választásokat megelőzően megfogalmazott intelmei: „A főváros gazdálkodásának nincs jövője, ha minden marad a régiben. Jelenlegi vezetői ugyanis nincsenek tisztában a helyzet komolyságával… Csak hónapokra képesek felmérni a helyzetet, és elsősorban pártérdekű választási szempontokra figyelnek.”
Napról napra nyilvánvalóbb, hogy a balliberális budapesti vezetés főként a túlélésre, politikai hatalmának megőrzésére játszik. A több mint 500 milliárd forintos hiányt vagyonfeléléssel – decemberben értékesítette a főváros Elmű-részvényeit, készül a sok tíz milliárdos Főgáz-részvények eladására, sőt a gázművek teljes magánosítására – próbálja ideig-óráig betömködni. Demszky Gábor 2006 őszén Podmaniczky-programjában még az élhetőség (a budapestiek élet- és lakókörülményeinek javítása), a hatékonyság (az alapszolgáltatások színvonalas működése és lendületes fejlesztése) és a szolidaritás (az elesettek, a szegényebbek segítése, a leromlott városnegyedek újjáépítése) hármas jelszavával igyekezett harcba indulni, és szavazatokat hódítani. Ígért továbbá a csepeli HÉV-et a szentendreivel összekötő ötös metrót, ferihegyi gyorsvasutat és az M0-s híd után aquincumi hidat. Azóta kiderült, nemcsak ezeknek se híre-hamva, hanem a négyes metró is csak döcögve épül; a tömegközlekedés leépülőfélben, leginkább a drasztikus járatritkítás kivitelezésén folyik a fejtörés; folytatódott-folytatódik a kórházak és iskolák összevonása, megszüntetése. Legfeljebb a közüzemi díjak (víz-, csatorna-, szemétszállítási díj, tömegközlekedési tarifák) inflációt meghaladó emelése menetrend szerinti. Ugyanakkor botrányok (BKV-használtbusz-beszerzési tender, milliárdokra rúgó metrótanulmányok, a vízművek üzleti tervének titkolása stb.) borzolják a közvéleményt. A fővárosiak fuldokolnak a szálló porral szennyezett közterületeken, de a Demszky-féle városvezetés a kisujját sem mozdítja, nemhogy szmogriadót rendelne el. Összességében: élhetőbb város építése helyett a lakható Budapest leépítését.
A koalíció költségvetési kakaskodása utal arra is, hogy menynyit is értek Demszky kampánymondatai: „soha egyetlen kormány sem támogatta annyira Budapestet, mint a Gyurcsány-kormány”. Avagy nemcsak az Őszödi Böszme, de a főpolgármester szava is kicsit ér. Annyit, mint beígért, de decemberre köddé vált kormánytámogatás a fővárosnak. Ha a 3-as metró egyik állomásánál szoborként megmintázott Podmaniczky Frigyes megelevenedne, biztosan alaposan megdörzsölné a szemét, látva a róla elnevezett fővárosi program és a valóság szöges ellentétét. A bárónak Krúdy Budapest vőlegénye címmel szentelt könyvet, városvezető utódja „munkásságáról” legfeljebb A válság vőlegénye címmel lehetne írni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.