Bíróság dönt a mopedautó sorsáról

Alapvetően városi használatra szánták az olcsó, kicsi mopedautót. A jármű forgalmazói szerint valójában a kismotor kategóriába esik, így különösen vonzó megoldás lehetne a kevésbé tehetőseknek, a fiataloknak vagy a mozgássérülteknek. A magyar szabályozás ugyanakkor mindent elkövet annak érdekében, hogy a miniautó kiváltságai megszűnjenek. A mopedautó egyik hazai forgalmazója megelégelte ezt, és beperelte az államot.

Bodacz Péter
2008. 03. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ötven köbcenti, négy kerék, 350 kilogramm, 45 kilométeres óránkénti maximális sebesség – több, mint segédmotor, kevesebb, mint autó. Hazánkban mopedautó néven került a köztudatba a külföldön gyártott, ám idehaza néhány százezer forintért már megvásárolható járgány, amelynek – Európa-szerte tapasztalható – osztatlan sikere nem a véletlennek köszönhető: keveset fogyaszt, és tavaly még a kismotorokra vonatkozó szabályozás volt érvényes rá. Ideális jármű mozgáskorlátozottak, csak városban közlekedők részére, fenntartási költsége töredéke a rendes autóénak.
A mopedautó hazánkban mégsem arathat babérokat, mivel a magyar szabályozás – szöges ellentétben a kontinensszerte elterjedt gyakorlattal és uniós direktívával – ez évtől keményen sújtja azokat, akik e praktikus járművet választják. A Nemzeti Közlekedési Hatóság jókora késéssel, január 1-jén léptette életbe a törpeautókra vonatkozó szabályozást, amivel utólagosan a korábban tapasztalt, bíróság által elítélt rendőri fellépéseket erősítette meg. Az érdeklődők és rászorulók most szokás szerint hoppon maradtak, és nem értik: kinek az érdekét szolgálja az a szabályozás, amely a sokak számára szinte egyedül hozzáférhető, kevésbé környezetszennyező, máshol jól bevált közlekedési eszköz használatát lehetetleníti el?
A mopedautó magyar kálváriáját a hazai márkaképviselővel együtt idézzük fel. Bander Ferenc nagy tervekkel vágott bele 2004-ben, uniós csatlakozásunkon felbuzdulva a biztosnak tűnő üzletbe, ám a dolgok nem a várakozásai szerint alakultak. – A járgányok gyártója, a brit Aixam nagy nehezen, az osztrák forgalmazó közbenjárására belement abba, hogy a hazai piacra lépjen, mi pedig megkezdtük a kereskedői hálózat és a szervizek kiépítését. Az érdeklődés kezdettől fogva nagy volt, ám az első rendőrségi feljelentések után rá kellett jönnünk arra, hogy a hatóságok felkészületlenek az ügyben – emlékszik vissza a kezdetekre a vállalkozó. Szavai szerint a hazai utakon valóban szokatlan látványt nyújt a járgány, ez azonban korántsem jelenti azt, hogy törvényellenes volna a használata.
Bander Ferenc évek óta folyamatosan bírósági tárgyalásokra jár, amelyek eddig rendszerint felmentéssel végződtek, mivel a bíróság minden esetben megalapozatlannak ítélte a rendőrség álláspontját. A hatályos KRESZ szerint segédmotoros kerékpár minden olyan két-, három- vagy négykerekű jármű, amelyet 50 köbcentimétert meg nem haladó lökettérfogatú belső égésű motor vagy legfeljebb 4 kilowatt teljesítményű egyéb motor hajt, tervezési végsebessége a 45 kilométeres óránkénti sebességnél nem nagyobb, és saját tömege legfeljebb 350 kilogramm. Mivel ezek a feltételek a mopedautónál is teljesülnek, egyértelmű volna, hogy a játékszabályok is azonosak legyenek a kismotorokra vonatkozókkal. Ám hiába élnek a KRESZ szabályai, a közlekedési hatóság nem ismeri el, hogy a járgány a kismotor kategóriába esik. Az állásfoglalás szerint személyautóként kell kezelni az adottságai alapján segédmotornak számító négykerekűt, így elveszíti előnyét, az olcsó fenntartási költséget. A mopedautókhoz január elsejétől forgalmi engedély, rendszám, jóval magasabb díjú kötelező felelősségbiztosítás kell, és a parkoláson sem lehet spórolni a járművel.
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium weboldalán közzétettek szerint a mopedautó Magyarországon nem segédmotoros kerékpárként, hanem csak úgynevezett könnyű személygépkocsiként közlekedhet, a B jármű-kategóriára érvényes jogosítvánnyal vezethető. – A helyzet tarthatatlan és ellentmondásos, ezért bepereltem a magyar államot. A mopedautó használói rendszeresen ki vannak téve a rendőrök hangulatának, kénye-kedvének, a januári rendelet pedig teljes mértékben ellentétes az unió gyakorlatával – fogalmazott a vállalkozó, hozzátéve, a bíróság a KRESZ-t mérlegelve eddig a legtöbb esetben felmentette a mopedautóst a hatvanezer forintos bírság alól, ezért alapos remény van az állam elleni kereset sikerességére is. Az első tárgyalást az ügyben május 13-ra írták ki.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.