Két hang között eldől minden

Gárday Gábor péntek este ünnepelte operaházi tagságának negyedszázados jubileumát. A kiváló bariton énekes azonban jóval régebben kötődik az Ybl-palotához, ahol már 1970-ben a kórus tagja volt. Első szerepe néma szerep volt, Leopold a Rózsalovagban, de hogy ez mennyire semmit sem jelent, bizonyítja azoknak a főszerepeknek a sora, amelyekkel bizonyosan beleírta magát a magyar operajátszás történetébe.

2008. 03. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az opera totális műfaj, minden művészeti ág benne van: az építészet, a festészet, a jó libretto, a zene, a jó színészi játék, jól és érthetően éneklő énekesek. Így, amikor elkezdtem ezt a pályát, azt gondoltam, hogy nem elég csak muzsikusnak lenni és szép hangon énekelni az operaszínpadon, hanem ugyanolyan drámaiságot vagy éppen kedélyességet kell megteremteni, mintha egy igazi színházban lennénk – magyarázza Gárday Gábor, hogy miért is jelentkezett érettségi után először a Színművészeti Főiskolára és nem a Zeneakadémiára. – A harmadik rostán kiestem, többedmagammal. Akkor Both Béla volt a Nemzeti Színház igazgatója, ő hívott minket a Nemzeti akkor induló stúdiójába – meséli, hogyan került a neves teátrumba pályakezdőként. – Bánsági Ildikó, Hámori Ildikó, Martin Márta, Lukács Sándor, Szacsvay László, Knébl Antal – sorolja osztályukat a jubiláló művész, aki ennek köszönhetően olyan nagy színészekkel játszhatott egy színpadon, mint Sinkovits Imre, Gáti József vagy Mezey Mária. A stúdió két éve után a Zeneakadémiára ment, az éneklés mellett elvégezte hát a Színművészeti Főiskolát is, ahol viszont operával diplomázott, Puccini Köpenyének Marcel szerepével, Nádasdy Kálmán és Versényi Ida rendezésében. Az Operaház akkori igazgatója, Mikó András nem kecsegtette szerepekkel, ezért engedett a csábításnak, és Vámos László hívására az operettszínházhoz szerződött. Közben az Operában is több szerepet énekelt, végül visszament az Ybl-palotába, s most is a társulat tagja.
Gárday Gábort a kritika is gyakran méltatja kiváló színészként, remek karakterszereplőként, aki sohasem pusztán énekel, hanem mindig játszik. – Fontos, hogy az opera színházszerű legyen, de az is, hogy ne nyomja el a zenét. A színház és a zene egyensúlyban kell legyen – utal azokra az általa csak „maszatolóként” jellemzett rendezőkre, akik leginkább önmaguk fontosságát szeretnék kiemelni. A kiváló operaénekes a rendezések közül Vámos László Denevérjét és János vitézét, valamint Kovalik Balázs Peter Grimesát, szerepei közül pedig Gianni Schicchit és általában a karakter buffoszerepeket említi, s Don Giovannit is nagyon szerette.
– Zenekultúránk és zeneszerzőink köteleznek minket. Sajnos mostanában beszűkült a tér, egy színházunk lett, a társulat létszáma is csökkent. Fontos lenne, hogy ne csak a hangokat vegyük észre, hanem a hangok közötti csendet is. Amikor egy vajúdó anya fölsikolt, és utána csönd lesz, abban a csöndben történik minden. Két hang között – legyen akár próza, akár zene – dől el élet vagy halál – zárja gondolatait Gárday Gábor.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.