Meggyilkoltak oltára

A Katona József drámaírói pályázatot az akkor még a Halotti póz (Grandginyol) címet viselő rémdrámájával nyerte meg a kritikusokat és a közönséget munkásságával igencsak megosztó Toepler Zoltán. A tavalyi POSZT-on felolvasó színházként bemutatott darabot most a Stúdió K-ban láthattuk viszont Korpusz címen.

Pethő Tibor György
2008. 03. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem járunk messze az igazságtól, ha azt feltételezzük, hogy Toepler egyik kedvenc írója Hajnóczy Péter. Nem csak a fiatalon meghalt kiváló író Ki a macska? című, feltételezhetően első novellájának hatását érezhetjük munkásságán, a rémdarab Korpusz is mintha Hajnóczy szellemében született volna. Az utolsó kisregények egyikének, a Parancsnak a közegébe érkezhetünk meg a Stúdió K társulatával, úgy érezhetjük, a rejtélyes kém-százados lépked a szurokfekete utcákon, akihez suttogással jutnak el a vihart hozó csöndes szavak – részben a Zarathusztrából –, többnyire effélék: „Ki vérrel és mondásokban ír, az nem azt akarja, hogy elolvassák, hanem hogy könyv nélkül betanulják.” Toepler írói attitűdjét pontosan fejezi ki a Nietzsche-idézet. Közelebb vihet ehhez az alapálláshoz Hajnóczy utolsó befejezett drámája, a Dinamit, amelynek szelleme majdhogynem megegyező a Korpuszéval. Toeplert – rossz szóval élve – ambíciója organikus mű alkotására ösztönzi, de maga a művészet „nem mozgó és változó, hanem szükségképpen körülhatárolt”. Kevesebb, példának okáért, mint egy élő növény, egy kis reteklevél, amely „végtelen értelmezési lehetőséget kínál; alanya és tárgya önmagának”.
A Korpusz fénytelen világában az ellen-Jézusként is értelmezhető Mester különböző emberek legtökéletesebb részeiből kíván oltárt emelni. Ehhez a frissen meggyilkoltak teste szükségeltetik, amit a falu egyik lakója szállít – sejtésünk szerint hitelbe. Az eltűntek után nyomozás indul, a szálak végül a Mester műhelyében futnak össze. Ide érkezik a halottakat szállító férfi is felesége tetemével. A nő, akit Nárcisznak neveznek – talán az önmaga képmását csodáló mitológiai alak nyomán – a par excellence szeplőtelen tanító (részben) plátói szerelme. Repülni tanulna tőle, érzelmeinek gyökerét is ebben sejtjük, de a repülés az elhunytak alaptulajdonsága, az elhunytaké, akik – a talán leggyakrabban visszatérő emberi álomképhez hasonlóan – a levegőben úszva járják be a világegyetemet s az univerzumon túli, az aranymetszés tökéletességében létező sűrített végtelent. A halottak előnye ebből a szempontból leküzdhetetlen, elérnek oda, ahová egy asztronauta nem remélhet bebocsátást. Mintha a befejezés egyik konklúziója is ez lenne: nem tudjuk eldönteni, hogy a szobrász kudarcot vall-e a műalkotással, vagy saját holttetemének az oltárba való beépítésével sikerül organikus céljait elérnie.
Az E. T. A. Hoffmann írói világát is megidéző darab alaphangulatának természetes járuléka a morbiditás és a némi groteszkkel átszőtt abszurd. Úgy érezzük, a szobrászsegéd egy veretes horrorfilmből bújt elő, a nyomozók pedig mintha egy posztmodern Sherlock Holmes-i párbeszédet folytatnának, s mindez hitelesen megfér a történet fő vonalával. Igaz, a rendőri jelenetek néhol túlzónak hatnak, valószínűleg mert a kelleténél hosszabbra sikeredtek. A darab és a rendezés értékéből azonban alig von le valamit. Toeplernek sikerült egy rendkívül feszes, a felesleges részletekbe nem bocsátkozó, szigorú logika szerint építkező drámát teremtenie, amelyet Géczi Zoltán rendezése mély hitelességgel állított színpadra. Hajnóczy szavait kölcsönvéve élőt és organikust képtelenség ábrázolni. A művészet a szerző részéről talán mégis az, hogy „ennek ellenére kísértésbe esik e felől a dolog felől”.
(Toepler Zoltán: Korpusz. Rendező: Géczi Zoltán. Stúdió K, február 29.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.