Új vezetőre vár az igazságszolgáltatás

Az új főbíró személyéről várhatóan csak informálisan tárgyalnak ma az Országos Igazságszolgáltatási Tanács ülésén. A 15 tagú testületben a Lomnici Zoltán jelenlegi elnököt támogató megyei bírósági elnökök vannak többségben. Egy előterjesztésből kiderül: a kormány az idén egy fillért sem szán a bírák illetményemelésére.

2008. 03. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Markó utcai törvényház folyosóin hetekig keringett az a feltevés, hogy Sólyom László köztársasági elnök esetleg Baka Andrást jelöli a Lomnici Zoltán távozásával júniusban megüresedő főbírói posztra. Most, hogy a feltételezés az elmúlt napokban a sajtóban is megjelent, a szakmai kommentárok két következtetést vontak le.
Az egyik szerint csak a táblabírák szeretnék, ha a legutóbbi időkig az Emberi Jogok Európai Bíróságán dolgozó Bakát jelölné a Legfelső Bíróság elnökének az államfő. A megyei bíróságok ugyanakkor nincsenek elragadtatva az ötlettől, sőt! Saját tevékenységük, érdemeik leértékelését, annullálását látnák abban, ha az új főbíró nem az ő köreikből kerülne ki.
A másik következtetés, amely Baka esetleges jelölésének híréből levonható, így hangzik: a jelenlegi főbíró áll az információ mögött. Lomnici Baka nevének bedobásával azt kívánja elérni, hogy az emberi jogok szakértője, szakbírája ne válhasson a Legfelsőbb Bíróság (LB) és ezzel az Országos Igazságszolgáltatási Tanács (OIT) elnökévé. Az igazságszolgáltatás vezetője ugyanis a jelenlegi törvények szerint csak az lehet, akit idehaza bíróvá neveztek ki, a kinevezésnek pedig feltétele a bírói-ügyészi szakvizsga, illetve a jogi szakvizsga letétele. Baka András itthon korábban Sólyom Lászlóval együtt a Jogtudományi Intézetben dolgozott. Tényleges joggyakorlatot nem folytatott, s vélhetőleg a szakvizsgát sem tette le. Vizsgára csak az bocsátható, aki előzőleg három évet eltöltött a bíróságon, az ügyészségen vagy a közigazgatásban.
Hírek keringenek arról is, hogy Lomnici még reménykedik abban: a végén kiderül majd, továbbra is ő maga lenne a megfelelő a posztra. Értesülésünk szerint szó volt arról, hogy az OIT kilenc bíró tagja közleményben méltatja Lomnici érdemeit. Ma az OIT megtartja ugyan a havonta esedékes ülését, állásfoglalást azonban várhatóan nem ad ki.
Szövetségben Lomnicival
A bíróságok igazgatását ellátó, illetve felügyelő 15 tagú igazságszolgáltatási testület bíró tagjait a múlt év végén a megyei bíróságok megerősítették elnöki tisztségükben. Szakmai megítélés szerint ők valamenynyien szoros szövetségben állnak Lomnicival. Az OIT-nak mindössze egyetlen táblabíró és egy kerületi bíró tagja van. Utóbbi Fazekas Sándor, a Pesti Központi Kerületi Bíróság (PKKB) elnöke. Őt egy hónappal ezelőtt az OIT elnökhelyettesévé választották. Varga Zoltán, a móri per bírája ugyanis – mint emlékezetes – lemondott az OIT-ban viselt tagságáról és elnökhelyettesi tisztéről. Bizonyos konspirációk, egyeztetések után az új elnökhelyettes nem az erre a posztra esélyesnek tartott Ujkéry Csaba, a Somogy Megyei Bíróság elnöke lett, hanem Fazekas Sándor, a PKKB vezetője.
Az OIT-ban egyébként a kilenc bírón, valamint az ügyvédi kamara elnökén és a legfőbb ügyészen kívül három kormánypárti személy vesz részt. Egyikük a mindenkori igazságügy-miniszter. Az Országgyűlés alkotmányügyi és költségvetési bizottsága is a kormánypárti honatyák közül delegál egy-egy tagot. Most a Sólyom László köztársasági elnök által alá nem írt gyűlölettörvénnyel kapcsolatos javaslatáról ismert Bárándy Gergely és Molnár Albert vesz részt az igazgatási testület munkájában.
Répássy Róbert, a Fidesz frakcióigazgatója már korábban javasolta, hogy a két képviselő közül az egyik az ellenzék soraiból kerüljön ki. Ezt a koalíciós többség nem fogadta el. Balsai István ugyancsak fideszes képviselő pedig nemrégiben az Alkotmánybírósághoz fordult, mert szerinte sérti az alaptörvényt, hogy jelenleg olyan politikus tevékenykedik igazságügyi és rendészeti miniszterként a bíróságok igazgatását felügyelő testületben, aki egyben a rendőrség politikai irányítását is ellátja.
A Princz-ügytől a Globex-perig
Az 1997-es jogszabállyal szocialista kezdeményezésre létrehozott önigazgatási szervezetről mostanára kiderült: számos okból alkalmatlan a kiegyensúlyozott működésre. A két koalíciós képviselő és az igazságügy-miniszter részvétele kormánypárti dominanciát tesz lehetővé a külsős tagok tevékenységében. A kilenc bíró pedig értelemszerűen főként a megyék szempontjait képviseli, hiszen a táblabíróságokat csak 2003 után hozták létre. Az ellentét a táblabírák és a megyei bíróságok között nem csak az új főbíró személyének megítélésében nyilvánul meg. A megyék nehezen tudnak beletörődni, hogy a felettes bíróság szerepét már nem a Legfelsőbb Bíróság, hanem a táblák töltik be. Egyes megítélések szerint a disszonancia különösen a Fővárosi Bíróság és a Fővárosi Ítélőtábla büntetőkollégiumai között érzékelhető. Úgy vélik, erre volt példa legutóbb a Postabank és a Globex vezetőinek bűnpere. A tábla mindkét elsőfokú ítéletet megváltoztatta, ami önmagában a rendes ügymenet megnyilvánulása lenne, budapesti jogászok ugyanakkor azt érzékelik, hogy a táblabíróság – amelynek munkatársait a hajdani pályázatokon részben megyei bíróságok szakemberei közül választották ki – mindenképpen szeretné megmutatni, hogy szakmailag fölötte áll az elsőfokú bíróságnak.
Némelyek ellenérzéseit magyarázhatja, hogy a Fővárosi Bíróságról fokozatosan kerülhettek egyébként elismert büntetőjogászok a táblabírák közé. Tanácselnöki megbízatást egyikük sem kapott. A táblán ugyanakkor úgy látják, ennek az volt az oka, hogy a tanácselnöki és a bírói helyek túlnyomó többségét a Legfelsőbb Bíróságról átkerült szakemberek töltötték be. Az LB-n ugyanis csökkentették a létszámot.
Védők észrevételezik, hogy az ítélőtábla nemrégiben hatályon kívül helyezett hat-nyolc fővárosi ítéletet formai hiba miatt. A tárgyalási jegyzőkönyvekben ugyanis hiányosan szerepelt, hogy figyelmeztették a tanúkat az igazmondás kötelezettségére. A 2006. július 1-je óta hatályos büntetőeljárási törvény szerint a tanúval azt is közölni kell, hogy a mentő körülmény elhallgatása is hamis vallomásnak, bűncselekménynek minősül. Mivel ez több jegyzőkönyvből hiányzott, a táblabíróság kirekesztette a vallomásokat a bizonyítékok közül. Így viszont megalapozatlanná váltak az elsőfokú ítéletek, s a Fővárosi Bíróság büntetőtanácsainak új eljárást kell lefolytatniuk.
Az érintett jogászok erre úgy reflektáltak: a hatályon kívül helyezés az ügy halála. Enélkül is évekig tartanak Budapesten a bűnperek. A táblán hangsúlyozták: a garanciális szabályoknak, a törvényeknek érvényre kell jutniuk. A jogszabály értelmében ez a másodfokú bíróságnak a felelőssége is. Tény, hogy a táblák kényelmes, kulturált feltételek között dolgozhatnak, habár a fővárosi táblának nincs saját székháza, s emiatt jó néhány bírói tanács bérelt épületben ítélkezik. A szinte egységes szakmai álláspont szerint a Medgyessy-kormány idején, az igazságszolgáltatási reform keretében több tíz milliárd forintért létrehozott öt táblabíróságra nincs szükség Magyarországon. Ennél kevesebb ilyen fórum is elegendő lenne. A városi, a kerületi bíróságoknak filléres gondokkal kell küszködniük.
Lomnici Zoltán szerint az ő elnöki működésének eredménye az is, hogy az idén már minden bírónak lesz számítógépe. Ez inkább lesújtó, elszomorító, mint sikerként elkönyvelhető tény. A bíráknak már réges-rég rendelkezniük kellene számítógépekkel.
Az OIT mai ülésén – információnk szerint – megtárgyalják a megyei bíróságok tavalyi működésének eredményeit. Úgy tudjuk, a jelentés tetemes hátralékot regisztrált a Pest Megyei és a Fővárosi Bíróságon. E két bírói fórum hatalmas ügyforgalommal dolgozik. Különösen a gazdasági, a magánjogi, a munkaügyi perek száma nőt lényegesen az elmúlt esztendőben. A felfutás a gazdaság hanyatlásának tünete. Rengeteg felszámolási eljárást kezdeményeztek például. A közepes és kisebb vállalkozások részben anyagi gondok miatt húzzák le a rolót. Másrészük azért hagy fel a működéssel, mert így próbál szabadulni szavatossági, jótállási kötelességétől. Ma már egyes családi házak felépítésére is kft.-t hoz létre a vállalkozó. Amikor kész a ház, végelszámolást kér maga ellen. Így nem kell kijavítania a hibákat.
Információnk szerint a Pest Megyei és a Főváros Bíróság mellett négy-öt megyei bíróságnak is van ügyhátraléka, noha elmaradásuk meg sem közelíti a központi régió bíróságainak terheit.
Véleményezi mai ülésén az igazságszolgáltatási tanács az igazságügyi tárca rendeletét is. A jogszabály az elektronikus iratok kézbesítéséről szól. Ez azért érdekes ügy, mert a cégbíróságokon július 1-jétől kizárólagossá válik az elektronikus ügyintézés. Ennek előkészítésében – információnk szerint – óriási lemaradások vannak. A Fővárosi Cégbíróság vezetője emiatt két hete lemondott tisztségéről.
A Fővárosi Bíróság tavaly októberben kilenc pontban foglalta össze, milyen szabályozási, elektronikai és pénzügyi feltételek hiányoznak a majdani zökkenőmentes cégeljáráshoz. A most benyújtott rendelettervezettel az igazságügyi kormányzat csak kis részben pótolja a hiányt.
Megvitatja az OIT azt az előterjesztést is, amelyből kiderül, hogy a kabinet egy fillért sem szán az idén a bírák illetményemelésére. Az ötszázalékos növelés fedezetét a bíróságoknak kellene kigazdálkodniuk.
Tágabb horizont
Az új főbíró jelölése és megválasztása olyan időpontra esik, amikorra nyilvánvalóvá vált, hogy a bírósági önigazgatás nem kielégítő, az ítélkezés fórumrendszerének fejlesztésében pedig súlyos aránytévesztés történt. Emiatt és más okból az igazságszolgáltatást a pénztelenség is sújtja. A szövevényes érdekviszonyok megnehezítik a tisztánlátást. Jelenleg néhány tény tetszik bizonyosnak.
Az első: a bírói kar előnyére válna, ha az új főbíró megszüntetné a helyenként még tapasztalható provincializmust és tágabb horizontot nyitna az ítélkezés számára – mondjuk Baka András szemléletmódjával, nemzetközi tapasztalataival rendelkezne. Második szempontként említést érdemel, hogy a Legfelsőbb Bíróság munkatársai, kollégiumvezetői között is akadhat alkalmas ember. Végül nem feledhető, hogy az OIT véleményt nyilváníthat majd az államfő jelöltjéről, de álláspontja nem perdöntő, hiszen semmire sem kötelezi a honatyákat.
Abban mindenki egyetért: Sólyom Lászlónak idejekorán meg kell tennie javaslatát, hogy mire Lomnici Zoltán hatéves mandátuma lejár, hivatalba léphessen az igazságszolgáltatás új vezetője. Ez már csak azért sem lesz könnyű, mert a támogatottsághoz az országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata szükséges.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.