Egy fillérrel sem tudja növelni a főváros a Budapesti Közlekedési (BKV) Zrt. támogatását, azt az államtól várja, most éppen 18,5 milliárd formájában – jelentette ki a főpolgármester. – Budapest vezetői és a BKV szakemberei mindent megtettek a tömegközlekedés biztonságának fenntartásáért az elmúlt években – állította Demszky Gábor, jelezve: az alig 10 milliárdos fejlesztési kereten túl nem tudják növelni a cég támogatását.
– Most a pénzügyi és a gazdasági tárcán a sor, hogy a pénzt biztosítsák, vagy hagyják meg Budapestnek az itt befizetett személyi jövedelemadót. Öt éve a Medgyessy-kormány „lenullázta” a BKV adósságállományát, ám az ma több mint 80 milliárdosra, az üzemi veszteség pedig csaknem 11 milliárd forintosra nőtt. A sztrájk egyik indokaként megjelölt járatritkításokat hatmilliárd forintról kétmilliárdos megtakarításra csökkentettük – szögezte le a főpolgármester és két helyettese, Hagyó Miklós, illetve Ikvai-Szabó Imre. Demszky szerint a sztrájk nem a BKV-t büntette, az a cégnek az energia- és bérmegtakarítással együtt csaknem 80 milliós nyereséget hozott, hanem az itt élők és dolgozók zsebéből húzott ki óránként egymilliárdot, mert a főpolgármester szerint ekkora kárt okoztak a fővárosiaknak. Ugyanakkor a sztrájkolók célját, a tömegközlekedés finanszírozásának rendezését furcsa mód a főváros érdekeivel egyezőnek nevezte.
Kérdésünkre, hogy Budapest vezetőiként vállalják-e a felelősséget a BKV-nál az elmúlt hónapokban kipattant botrányokért, a korrupciógyanús busztenderért, a sok milliárdos tanácsadói szerződésekért, a korrupciógyanúba keveredett vezérigazgató által követelt 60 vagy akár „csak” 40 milliós végkielégítésért, illetve visszateszik-e a kasszába az elherdált pénzeket, a főpolgármester ingerülten válaszolt: „Antal Attilát lemondattam, a busztendert leállíttattam, az ügyekben vizsgálatot rendeltem el. A vezérigazgató szerződése semmis, 60 millió forintos végkielégítést semmiképpen nem kaphat.” Jogi szakértők szerint aggályos Demszky egyoldalú lépése, hiszen így az önkormányzat többi partnere sem köthet bizalommal szerződéseket a városházával.
Tarlós István (Fidesz) szerint a távozófélben lévő Demszky hatalmas csődtömeget hagy maga után, és nem csak a tömegközlekedésben. Ami a BKV-nál történik, az a főpolgármester 18 éves uralmának következménye – hangsúlyozta.
Prisztás-gyilkosság: ki lehetett a gyilkos?