Egységes uniós adatbank

Egységes uniós rendszámadatbankot kíván létrehozni az Európai Bizottság, hogy a súlyos közlekedési vétséget elkövető külföldi autósok se maradjanak büntetlenek. Az új rendszer segítségével a közlekedési szabályt megsértő gépjármű tulajdonosainak országukba küldik a jegyzőkönyvet. Az Európai Unió 2001-ben célul tűzte ki, hogy tíz év alatt felére csökkenti a halálos közúti balesetek számát. Abban az esztendőben 54 ezren haltak meg az unió útjain.

2008. 04. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

(Brüsszel)

Az Európai Bizottság azt akarja, hogy a súlyos közlekedési vétséget elkövető autósok akkor se maradjanak büntetlenek, ha külföldiek. A most benyújtott irányelvjavaslat lényege, hogy az uniós országokban ne tegyenek különbséget belföldi és külföldi autósok között négy estben: a megengedett sebesség és a megengedett alkoholszint túllépése, áthajtás piros lámpa tiltása ellenére és a biztonsági öv viselésének elmulasztása. A statisztikai adatok szerint ugyanis ezek okozzák a halálos balesetek 75 százalékát.
Jelenleg a külföldi autósokat gyakran nem büntetik, mégpedig főként műszaki okok miatt: a legtöbb uniós országban elhelyezett radarkészülékek ugyanis nem ismerik fel a külföldi rendszámokat. A vétkes autóst nem tudják azonosítani, így büntetni sem.
Ennek kiküszöbölésére egyes országok kétoldalú egyezményt kötöttek, de ilyen esetekben a műszaki problémák miatt nem sikerült áthidalni az azonosítási nehézségeket a gyakorlatban. Egy uniós rendszámadatbankot is létre kívánnak hozni, amelynek segítségével a közlekedési szabályt megsértő gépjármű tulajdonosainak országukba küldik a jegyzőkönyvet.
A javaslatot először még az Európai Parlamentnek, majd a 27 tagállamnak külön-külön is jóvá kell hagynia, ami legalább két évet vesz igénybe.
Az Európai Unió 2001-ben célul tűzte ki, hogy tíz év alatt felére csökkenti a közutakon életüket vesztő polgárok számát. Abban az évben 54 000 ember halt meg az unió útjain. Brüsszelnek azonban – mint megannyi elképzelését – ezt sem sikerült megvalósítania: 2007-ben még mindig 43 000 halálos áldozatról szóltak a statisztikák.
A tagállamok már korábban létrehoztak egy olyan törvényi rendszert, amelynek segítségével egymás polgáraitól be tudnák hajtani a büntetéseket. Ezt az egyes tagállamoknak még e hónap elejéig be kellett volna építeniük jogrendszerükbe, de eddig csupán hét ország (Magyarország, Románia, Ausztria, Dánia, Finnország, Franciaország és Hollandia) tette ezt meg – közölték a bejelentéssel kapcsolatos brüsszeli sajtótájékoztatón.
Az Európai Bizottság reméli, hogy javaslatával jelentősen növelik a biztonságot Európa útjain, és hozzájárul ahhoz, hogy az adott tagállam állampolgára s az ott csak átmenetileg tartózkodó járművezetők magatartása pozitív irányba változzon.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.