(Brüsszel)
Az Európai Bizottság azt akarja, hogy a súlyos közlekedési vétséget elkövető autósok akkor se maradjanak büntetlenek, ha külföldiek. A most benyújtott irányelvjavaslat lényege, hogy az uniós országokban ne tegyenek különbséget belföldi és külföldi autósok között négy estben: a megengedett sebesség és a megengedett alkoholszint túllépése, áthajtás piros lámpa tiltása ellenére és a biztonsági öv viselésének elmulasztása. A statisztikai adatok szerint ugyanis ezek okozzák a halálos balesetek 75 százalékát.
Jelenleg a külföldi autósokat gyakran nem büntetik, mégpedig főként műszaki okok miatt: a legtöbb uniós országban elhelyezett radarkészülékek ugyanis nem ismerik fel a külföldi rendszámokat. A vétkes autóst nem tudják azonosítani, így büntetni sem.
Ennek kiküszöbölésére egyes országok kétoldalú egyezményt kötöttek, de ilyen esetekben a műszaki problémák miatt nem sikerült áthidalni az azonosítási nehézségeket a gyakorlatban. Egy uniós rendszámadatbankot is létre kívánnak hozni, amelynek segítségével a közlekedési szabályt megsértő gépjármű tulajdonosainak országukba küldik a jegyzőkönyvet.
A javaslatot először még az Európai Parlamentnek, majd a 27 tagállamnak külön-külön is jóvá kell hagynia, ami legalább két évet vesz igénybe.
Az Európai Unió 2001-ben célul tűzte ki, hogy tíz év alatt felére csökkenti a közutakon életüket vesztő polgárok számát. Abban az évben 54 000 ember halt meg az unió útjain. Brüsszelnek azonban – mint megannyi elképzelését – ezt sem sikerült megvalósítania: 2007-ben még mindig 43 000 halálos áldozatról szóltak a statisztikák.
A tagállamok már korábban létrehoztak egy olyan törvényi rendszert, amelynek segítségével egymás polgáraitól be tudnák hajtani a büntetéseket. Ezt az egyes tagállamoknak még e hónap elejéig be kellett volna építeniük jogrendszerükbe, de eddig csupán hét ország (Magyarország, Románia, Ausztria, Dánia, Finnország, Franciaország és Hollandia) tette ezt meg – közölték a bejelentéssel kapcsolatos brüsszeli sajtótájékoztatón.
Az Európai Bizottság reméli, hogy javaslatával jelentősen növelik a biztonságot Európa útjain, és hozzájárul ahhoz, hogy az adott tagállam állampolgára s az ott csak átmenetileg tartózkodó járművezetők magatartása pozitív irányba változzon.
Magyar Péter eltűnt, nem jelent meg a meghirdetett programján