Bár a Malév tagadja, számos jel arra utal, hogy a magyar légi céget is érinti a Szuhoj Superjet 100 (SSJ) típusú repülőgépek piacra dobásának jelentős késése. Alekszej Fjodorov, az orosz állami Egyesített Repülőgépgyártó Holding elnöke elismerte a késedelmet, és azt sem tudta megmondani, mennyit kell a megrendelőknek várniuk. Leonov Péter korábban lapunknak azt nyilatkozta, hogy a Fokkerek pótlására új típust keres a regionális rendeltetésű gépek között. A lehetséges befutók között említette az orosz SSJ-t, amelyet a MiG harci repülők konstruktőri és gyártói bázisán alakult állami Egyesített Repülőgépgyártó Holding üzemében gyártanak. Leonov elmondta, hogy versenytársaihoz hasonlóan a Szuhoj is nemzetközi együttműködésben készül, orosz a géptörzs, francia a hajtómű, olasz a futómű. Mellette szól még, hogy a cég szervizbázisul a Malév Aeroplex leányvállalatát szemelte ki, így a légitársaság első kézből tájékozódhat majd a Szuhoj gépek üzemeltetési tapasztalatairól.
– A Malév még nem döntött a Fokkerek pótlásáról, és nem kötelezte el magát egyik gyártó, így az orosz állami cég felé sem – mondta kérdésünkre Németh Krisztina. A légitársaság szóvivője kijelentette, nem érinti a Malév stratégiai terveit a gyártó közleménye. Egyébként nem találja meglepőnek a Szuhojjal kapcsolatos bejelentést, mint mondta, ez iparági jellegzetesség. Annak idején az Airbus A380 másfél, a Boeing 787 Dreamliner fél évet késett. A Szuhoj azonban alighanem mindegyikükre ráver: a kísérletek sorozata és a különféle engedélyek, igazolások beszerzése, ami az SSJ esetében még el sem kezdődött, általában egy-másfél évet emészt fel.
Az SSJ első repülését tavaly nyárra tervezték, aztán késő őszre halasztották, és most az idén április–májusra tervezik. Az SSJ az utóbbi évek legnagyobb vállalkozása az orosz repülőgépgyártásban, tervezett költsége 1,4 milliárd dollár. A kanadai Bombardier gyár modelljeivel versenyző, regionális rendeltetésű, 75–95 személyes kategóriába tartozó SSJ 100 kifejlesztése 2001-ben kezdődött, katalógusára felszereltségétől függően 23,4–28,9 millió dollár. Az értékesítést három éve kezdték meg, és eddig a 95 férőhelyes alaptípusra 73 szerződést kötöttek. Az SSJ 100 típusú gépek karbantartására az orosz Szuhoj és az olasz Alenia Aeronautica közös vállalatot alapított.
Most a magyar tudományos élet megújítása ellen indított támadást a Soros-hálózat