Kommunista harangok

Kő András
2008. 07. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Közvélemény-kutatást tartottak a közelmúltban középiskolás diákok és tanáraik körében arról, ki a legnépszerűbb magyar történelmi személyiség. A lista élére – talán nem véletlenül – Mátyás király került. A keménykezű király, „aki nem félt az igazságtól” – ahogy egyik irodalomtörténészünk jellemezte. Akihez Zrínyi Miklós, Berzsenyi Dániel és Széchenyi István is jajdult segítségért. Utóbbi is előkelő helyet foglal el a közvélemény-kutatói lajstromon, de például Nagy Imre – a minap emlékeztünk kivégzésének 50. évfordulójára – az elmúlt évekhez képest hátrább szorult a sorban. Úgy látszik, az újkori magyar történelem kiemelkedő egyéniségeire rárakódik a napjainkban túltengő és a médiában is eluralkodó politikai harc.
A közvélemény-kutatással egy időben bukkantam rá egy levélre, amely 1950. június 25-én íródott, és látlelet abból az időből, amikor a kommunista hatalom az egyház ellen fordult. A történelmi megpróbáltatás hatvan évvel ezelőtt, az egyházi iskolák államosításával kezdődött, a szerzetesek üldözésével, a szerzetesrendek betiltásával folytatódott, majd a hatalom és az egyház „kiegyezésével” pecsételődött meg. Közismert, hogy Rákosiék diktatórikus, egyoldalú „megállapodása” a katolikus egyház térdre kényszerítésével volt egyenlő. A szóban forgó levelet egy Földi nevű pap írta Rákosi Mátyásnak, és megdöbbentő összehasonlításra ragadtatta magát.
Így kezdődik a levél: „Miniszterelnök-helyettes Úr! Az elmúlt napokban kezembe kerültek az új általános iskolai tankönyvek. Hogy élveztem ezekben a történelmi feldolgozását hazánk múltjának! Már régóta kezdtem Rákosi Mátyásunkat összehasonlítani Hunyadi Mátyással, mert ha ővele oda az igazság, Önnel visszatért nemzetünk életébe ez a sokáig siratott igazság!”
Alighanem ezek a legszebb szavak, amelyekkel a kor gyűlölt figuráját illették, aki népszerűségi okokból kezdetben akár keresztapaságot is vállalt, és a cél érdekében – ha a taktika úgy kívánta – az Istent is a szájára vette. „Miniszterelnök-helyettes elvtársamat [az úrból gyorsan lett elvtárs – K. A.] 1945-ben láttam először – folytatódik a levél –, amikor Gutorföldéről híveimmel beutaztam az ingyenvonaton Zalaegerszegre, s ott a plébánia erkélyéről hallgattam a templom és a plébániaház között felállított díszemelvényről elmondott beszédét. Tetszett ez a mondat: Segíts magadon, az Isten is megsegít!”
Mindszenty emlékirataiban az áll, hogy Rákosi egy zalai faluban többek között azt mondta: „Mi vagyunk azok, akik a fasiszták által elrabolt harangokat visszaszerezzük, mert a harang azt a célt szolgálja, hogy a vallásos lelkek buzgó hangja mellett dicsérjék az Urat...” Álság és képmutatás! A bíboros egyik beszédében szóvá is tette a színlelt jóindulatot és a tolakodó barátságot.
„Többet nem akarom ismételni a gutorföldei találkozás hatását – írta Földi –, de abból a meleg kézszorításból megértettem, hogy a korábbi érzéseim és megállapításaim nem voltak tévesek.” Alább pedig ezt olvashatjuk: „Még ez év őszén [tehát 1945-ben] Veszprémben voltam Mindszentynél, mielőtt átköltözött Esztergomba. [Negyedszázados zalaegerszegi szolgálat után 1944. március 4-én nevezte ki a szentatya veszprémi megyés püspöknek; az esztergomi prímási székbe 1945. október 7-én iktatták be.] S a vacsoránál említettem is, hogy jó benyomásom volt a zalaegerszegi beszédről, de ő még akkor azt gondolta, hogy nagyobb elme nem született nálánál, és beszuggerálta a püspöki karba és a papság legnagyobb részébe, hogy a tűz és víz nem férhet meg egymás mellett ugyanabban az edényben; a bolsevizmus ellen fel kell venni a harcot, mert a vallás teljes kiirtására törekszik. Azután még Budapesten is fogadott Mindszenty az érseki helynökségen 1945. november végén, később levelezés útján kértem a meggondolásra, de hiába voltam négy éven át bizalmas embere hitoktató koromban Zalaegerszegen, nem vette figyelembe józan meglátásaimat, s ezért minden lelkifurdalás nélkül álltam fokozottan lélekben elvtársam mellé (ezért is vagyok bátor így megszólítani), és szolgáltattam az anyagot Mindszenty ellen az államvédelmin keresztül.”
Földi tehát – mondjuk ki egyenesen – besúgó, feljelentő pap volt! Vajon ez az igazi neve? Annyit sikerült kideríteni, hogy a szóban forgó személy Mindszenty zalaegerszegi apátplébános mellett volt hitoktató, és később az általa alapított gutorföldei egyházközség plébánosa lett. Vélhetőleg a békepapok sorába lépett, és az ügynökmúltja sem kizárt. A zalaegerszegi dokumentumokat az államvédelmi hatóság emberei – a temetői nyilvántartásokkal együtt – magukkal vitték, ezért nehéz beazonosítani.
A Földi fedőnévre hallgató pap kijelenti: „Előttem nem látszik lehetetlennek a katolikus papságnak az állammal, vagy mondjuk így a szocializmussal való együttműködése.” A ma már hihetetlennek tetsző, kitekert békepapi gondolkodás illusztrálására érdemes idézni Miháczi József váci püspöki helynök 1975. január 27-én mondott beszédét, amelyet így zárt: „Mi, akik szeretjük ezt a szocializmust építő hazánkat, szívesen adjuk, formáljuk emberi életünket ehhez az építéshez. Kérjük kormányunkat, adja meg a földi haza hívő építőinek továbbra is a gondoskodását!”
A magyarországi békepapszervezet 1956 októberében érthető módon szétzilálódott, majd azután – a szocialista-kommunista párt legfelső irányító szerve, a Politikai Bizottság utasítására – 1957 tavaszán újjászerveződött. Ettől kezdve a helyi pártszervek és az állami, tanácsi hatóságok hathatós segítségével a korábbinál sokkal szervezettebben működött tovább az hetvenes-nyolcvanas években. Pontosan úgy, ahogyan feladatait a pártirányítók megszabták.
A szervezet negyedszázados évfordulóján, 1975-ben, a parlament üléstermében Horváth Richárd akkori főtitkár emlékezett vissza a Rákosi-korszakbeli kezdetekre, nem kevesebbet állítva, mint hogy a békepapszervezet „a karizmatikus mozgalmak rokona”, s idézte Cserháti püspök tanulmányát, amely szerint a békepapok tulajdonképpen „az egyház reformkorszakának előjeleit megsejtő papok”.
Földi levele így fejeződik be: „Mindszenty és Grősz elnyomása folytán egyszerű, rang nélküli pap vagyok, és a szegény nép szeretete mellett kitartok. Magamnak vagyont és rangot szerezni nem is akarok, viszont teológiai tanulmányaim és éles megfigyelőképességem alapján tévedhetetlenül a bajok mélyére látok, nemcsak a magyar, de a világegyház dolgaiban is Épp ezért kötelességemnek érzem a népi demokrácia megalapítója, a békénk védelmezője, miniszterelnök-helyettes elvtársam történelmi küldetésének elismerését és támogatását. Külön mellékleten felsorolom azokat a neveket, amelyeket a sajtóban nyugodtan fel lehet használni buzdításul, mint akikről biztosan tudom, hogy egyetértenek elvtársammal, vagy legalábbis elítélik a püspöki kar magatartását.”
Csak azt nem teszi hozzá Földi, hogy éljen III. Mátyás – ez volt Rákosi egyik gúnyneve két Mátyás nevű királyunk után –, az igazságos. A legrégibb, de legjellemzőbb magyar mondást, amely Mátyást mint az igazság védelmezőjét állítja elénk, Heltai Gáspár írta le: „Meghalt Matthias kyral, elkeolt az Igassagh!”
Az újkori magyar történelemben talán sosem veszett oda anynyira az igazság, mint az ötvenes években.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.