Olcsóbb gázolaj a fuvarozóknak

Megállapodott tegnap a kormány a fuvarozók érdekképviseleti szervezeteivel. A csomag leghangsúlyosabb részét a gázolaj jövedéki adójának ágazati csökkentése jelenti, ám erre még az Európai Uniónak is rá kell bólintania.

Erdősi Csaba
2008. 07. 06. 18:57
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A jelenlegi 85 forint helyett 75,8 forintnyi jövedéki adót fizetnek majd egy liter gázolaj után a fuvarozók, ha az EU is rábólint a magyar kormány és a fuvarozó szervezetek között tegnap létrejött megállapodáscsomag legfontosabb elemére, ami a többi autósra egyébként nem vonatkozik. A kormány ennek érdekében derogációs kérelmet nyújtott be Brüsszelnek, az érintettek pedig lobbizni próbálnak. Az egyeztetéseken részt vevő hat érdekképviseleti szervezet közös levélben kéri a derogáció elfogadását a döntéshozóktól – konkrétan az unió soros elnökségét adó Szlovénia pénzügyminiszterétől és Kovács László adó- és vámügyi biztostól. Utóbbi véleményét lapunk is szerette volna megtudni, ám lapzártánkig nem sikerült elérnünk. Dittel Gábor, a tárgyalásokon részt vevő NiT Hungary ügyvezető főtitkára mindenesetre bizakodó, mert, mint mondja, hamarosan francia elnökség irányítja majd az EU-t, Nicolas Sarkozy elnök pedig maga is az adócsökkentésben látja a problémák megoldását. A kormány vállalta azt is, hogy 2010-től Magyarország nem alkalmaz magasabb jövedékiadó-kulcsot az EU-ban előírt minimumértéknél.
A fuvarozók és a kormány közötti megállapodás mintegy hét-nyolc milliárd forintos tehercsökkenést eredményez az ágazatnak, s Gyurcsány Ferenc miniszterelnök ígérete szerint ennyi akkor is meglesz, ha Brüsszel nem egyezik bele a jövedéki adó mérséklésébe. Utóbbi esetben más lehetőségeket keresnek. A NiT Hungary internetes oldalán közzétett megállapodás egyébként a jövedéki adó kérdésén kívül még egy sereg egyéb részlettel is foglalkozik. Ilyen például a hét végi forgalomkorlátozások enyhítése. A fuvarozók azt szeretnék, ha a szombati forgalomkorlátozás kezdő időpontját 15 órára tennék, s amíg ez át nem megy a jogalkotás folyamatán, az illetékes miniszter vállalja, hogy indokolt esetben reggel nyolc és délután három között a magyarországi telephellyel rendelkező nemzetközi fuvarozókat a határ és a telephely között mentesítik a forgalomkorlátozás alól.
Változik a közúti árufuvarozással és személyszállítással kapcsolatos bírságolási rendszer, a munkaerő-piaci alap 150 millió forintos támogatást nyújt a gépjármű-vezetői munkaerőhiány enyhítésére, és a sofőrök után a jövőben nem kell szakképzési hozzájárulást fizetni, hanem az így fennmaradt összeg is képzésre megy majd. A kormány vállalta, hogy a bevezetendő elektronikus útdíj kérdésében folyamatosan egyeztet a fuvarozói érdekképviseletekkel, és kidolgoz egy 2009-től érvényes veszteségenyhítési programot. A szakértői tárgyalások folytatódnak a megrendelői oldal számára kötelező 30 napos fizetési határidő és az inkasszó intézményének bevezetése ügyében, valamint az egyablakos ügyintézés témakörében.
A kormány a fuvarozókkal kötött megállapodással beismerte, amit a Fidesz hosszú ideje mond: van mozgástér a magyar társadalmat, a vállalkozásokat súlyosan érintő energia- és élelmiszer-áremelkedés mérséklésére – reagált Fónagy János, az ellenzéki párt parlamenti képviselője az egyezségre. A Fidesz azt várja a kormánytól, hogy további, azonnali intézkedéseket hozzon a terhek enyhítése érdekében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.