A jelenlegi 85 forint helyett 75,8 forintnyi jövedéki adót fizetnek majd egy liter gázolaj után a fuvarozók, ha az EU is rábólint a magyar kormány és a fuvarozó szervezetek között tegnap létrejött megállapodáscsomag legfontosabb elemére, ami a többi autósra egyébként nem vonatkozik. A kormány ennek érdekében derogációs kérelmet nyújtott be Brüsszelnek, az érintettek pedig lobbizni próbálnak. Az egyeztetéseken részt vevő hat érdekképviseleti szervezet közös levélben kéri a derogáció elfogadását a döntéshozóktól – konkrétan az unió soros elnökségét adó Szlovénia pénzügyminiszterétől és Kovács László adó- és vámügyi biztostól. Utóbbi véleményét lapunk is szerette volna megtudni, ám lapzártánkig nem sikerült elérnünk. Dittel Gábor, a tárgyalásokon részt vevő NiT Hungary ügyvezető főtitkára mindenesetre bizakodó, mert, mint mondja, hamarosan francia elnökség irányítja majd az EU-t, Nicolas Sarkozy elnök pedig maga is az adócsökkentésben látja a problémák megoldását. A kormány vállalta azt is, hogy 2010-től Magyarország nem alkalmaz magasabb jövedékiadó-kulcsot az EU-ban előírt minimumértéknél.
A fuvarozók és a kormány közötti megállapodás mintegy hét-nyolc milliárd forintos tehercsökkenést eredményez az ágazatnak, s Gyurcsány Ferenc miniszterelnök ígérete szerint ennyi akkor is meglesz, ha Brüsszel nem egyezik bele a jövedéki adó mérséklésébe. Utóbbi esetben más lehetőségeket keresnek. A NiT Hungary internetes oldalán közzétett megállapodás egyébként a jövedéki adó kérdésén kívül még egy sereg egyéb részlettel is foglalkozik. Ilyen például a hét végi forgalomkorlátozások enyhítése. A fuvarozók azt szeretnék, ha a szombati forgalomkorlátozás kezdő időpontját 15 órára tennék, s amíg ez át nem megy a jogalkotás folyamatán, az illetékes miniszter vállalja, hogy indokolt esetben reggel nyolc és délután három között a magyarországi telephellyel rendelkező nemzetközi fuvarozókat a határ és a telephely között mentesítik a forgalomkorlátozás alól.
Változik a közúti árufuvarozással és személyszállítással kapcsolatos bírságolási rendszer, a munkaerő-piaci alap 150 millió forintos támogatást nyújt a gépjármű-vezetői munkaerőhiány enyhítésére, és a sofőrök után a jövőben nem kell szakképzési hozzájárulást fizetni, hanem az így fennmaradt összeg is képzésre megy majd. A kormány vállalta, hogy a bevezetendő elektronikus útdíj kérdésében folyamatosan egyeztet a fuvarozói érdekképviseletekkel, és kidolgoz egy 2009-től érvényes veszteségenyhítési programot. A szakértői tárgyalások folytatódnak a megrendelői oldal számára kötelező 30 napos fizetési határidő és az inkasszó intézményének bevezetése ügyében, valamint az egyablakos ügyintézés témakörében.
A kormány a fuvarozókkal kötött megállapodással beismerte, amit a Fidesz hosszú ideje mond: van mozgástér a magyar társadalmat, a vállalkozásokat súlyosan érintő energia- és élelmiszer-áremelkedés mérséklésére – reagált Fónagy János, az ellenzéki párt parlamenti képviselője az egyezségre. A Fidesz azt várja a kormánytól, hogy további, azonnali intézkedéseket hozzon a terhek enyhítése érdekében.
Világháborús bomba miatt ezreket kellett evakuálni + fotók
