Ősszel lezárják a Margit hidat

Miután átadják az M0-s északi Duna-hídját, ősztől lezárják a Margit hidat az autósok elől. A legutóbb harminc éve felújított létesítmény rekonstruk-ciójának tervei már fél éve várnak a megvalósításra.

Bodacz Péter
2008. 07. 06. 18:57
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Míg az elmúlt évek nyarain csak a kerékpárosok részére elkülönített sáv miatt számolhattak torlódással a Margit hídon az autósok, most érdemes felkészülni a létesítmény teljes lezárására is. Az M0-s északi Duna-hídjának – várhatóan szeptember végi – átadása után ugyanis megindulhat a fővárosi önkormányzat kezelésében lévő, a világörökség részét képező híd restaurálása. A végleges tervek már fél esztendeje várják a megvalósítást, a felújítás mintegy 12 milliárd forintba fog kerülni. Mint arról a tervezéssel megbízott Főmterv Mérnöki Tervező Zrt. vezette Margit Híd Konzorcium korábban beszámolt, a Margit hidat nem teljesen az eredeti állapotára állítják
vissza, a tervezők kiindulási pontja a múlt század fordulója volt. A mostani munkálatok várhatóan ősszel indulnak és másfél évet vesznek igénybe. Az autósok 2010 nyaráig számolhatnak a híd lezárásával. Az eredeti elképzelések szerint korlátozásokkal ugyan, de a felújítás közben is járható lett volna a Margit híd, végül azonban úgy döntöttek, hogy csak a tömegközlekedés, a megkülönböztetett jelzésű járművek és a taxik mehetnek át rajta.
A kivitelezés közben – mint ahogy azt a Szabadság híd jelenlegi rekonstukciójánál a gyalogosok már láthatták – gyakorlatilag hosszában kettévágják a hidat, így egy időben fél pályán végezhetik a felújítást, fél pályán pedig mehet a korlátozott forgalom. A villamosok ez idő alatt úgynevezett repülővágányon haladnak, ez a megoldás ugyan egymilliárd forinttal drágítja a beruházást, de a villamospótló autóbuszok is 600 millió forintba kerülnének. A gyalogosoknak ugyanakkor továbbra sem kell elkerülniük a hidat, így a Margitsziget ily módon elérhető lesz. A rekonstrukció során egyetlen hétre kell teljesen lezárni a hidat, az északi és a déli félpályák összebetonozásakor.
A tervek szerint a kétirányú, önálló villamosperonokat kiszélesítik, akadálymentesítik, önálló buszsávokat nem alakítanak ki, de a villamospályát úgy erősítik meg, hogy a BKV-buszok is használhatják azt. Az átadás után a 26-os busz a Margitszigetről valószínűleg már nem fog kikanyarodni Pest felé. A közlekedő közönség előtt bezárja kapuit az útpálya alatti margitszigeti átjáró és az oda vezető lépcsősor is megszűnik, mivel azt csak karbantartási célra tartják meg. Ezzel a híd déli oldalán lévő panorámateraszt többszörösére bővíthetik. Az aluljárót lámpás kereszteződés váltja fel, ugyanis csupán egyes, csúcsidőn kívüli időszakokban várható a mostaninál valamivel nagyobb zsúfoltság.
A forgalom szempontjából talán leglátványosabb változás, hogy csaknem két méterrel kiszélesítik a híd Margitsziget felé eső járdáját, amelyen elkülönített kerékpársávot építenek ki. Fontos változás lesz az autósok számára, hogy a jelenlegi éles, 30 fokos kanyarívet úgynevezett ívpótlékkal a mostaninál enyhébbé alakítják, a két-két forgalmi sávot pedig kiszélesítik, így a kanyarban a teherautók és a buszok sem kényszerülnek sávváltoztatásra. A korhű átépítésnek köszönhetően a villamos felsővezeték egy középső, korabeli stílusú oszlopsoron lesz. A korábban kidőlt, ronda és alaposan elrozsdásodott oszlopokat eltüntetik a híd két oldaláról, helyükre archaizáló kandeláberek kerülnek. A Margit híd teljesen új korlátokat és díszvilágítást is kap, ami a pilléreket, a szobrokat és az alsó íveket fogja megvilágítani.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.