Tiszta forrás fesztivál

Az idén június 21-re esett a nyári napforduló, hagyományosan azonban ma, Szent Iván napján ünnepeljük. Az ünnep ősi kezdetekor a Nap mágikus úton történő megújulásának elősegítéséhez kötődött. A keresztény egyház Szent Jánost tette a Nap védőszentjévé, ünnepe az V. század óta vált általánossá. Az egyház a középkori liturgiába beépítette a Szent Iván-napi tüzet.

Munkatársunktól
2008. 07. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyar nyelvterületen számos hiedelem fűződik a Szent Iván napi tűzgyújtáshoz: megvéd a köd, a jégeső, a dögvész ellen, és elősegíti a jó termést. A XV. század óta vannak adatok arról, hogy a Szent Iván-napi tűznek egészségvarázsló szerepet is tulajdonítottak, közvetlenül a tűz átugrása, valamint a fölötte füstölt növények révén. Nyitra vármegyében virágos bodzafaágat pároltak a tűzön, amelyet később daganatra tettek, vagy épp ágyba vitték a bolhák ellen. Tűzugrás közben a Pozsony vármegyei Almaágyon a következőt kiáltották: Kezem, lábam ki ne törjön, minden csontom összeforrjon.
E szokás lényeges része volt a szerelemvarázslás: a tűz átugrása közben párosító, kiházasító dalokat énekeltek. Gyakran a falu összes fiatalját összeénekelték, ezek az énekek olykor igen hosszúak voltak, erre utal a „Hosszú, mint a szentiváni ének” mondásunk is. Európában sok helyen ünnepeltek Szent Iván éjjelén a XIX. századig hasonló céllal: a balszerencse, a betegség elűzése, a termés megóvása végett. A szláv népek örömtüzeket gyújtottak a vízpartokon, fehér tyúkokat és fekete kakasokat áldoztak. Az áldozatok bemutatása után körtáncot jártak, aztán mindenki vízbe ugrott, s a sötétben azzal töltötte idejét, akivel összekerült.
A német falvakra is jellemző volt a tűzugrás, valamint a kátránnyal bekent guruló tűzkerék dombon való leeresztése. A fiatalok körtáncot jártak, énekeltek és verbénát égettek, hogy a balszerencsét elűzzék. A régi svédek azt tartották, hogy a nyári napforduló éjszakáján megnyílnak a hegyek, és a föld mélyének lakói elözönlik a fenti világot. Máglyákat gyújtottak a keresztutaknál, a tüzet kilencféle fával és mérges gombákkal táplálták a manók elűzésére. Az észtek különös jelentőséget tulajdonítottak a János-nap hajnalán szedett harmatnak, amelyet életvíznek tartottak, ezzel mosták meg a beteg szemet, úgy hitték, ettől meggyógyul.
Csehországban a szerelmesek koszorúkat dobáltak át egymásnak a tűz fölött, majd tűzugrás következett a mihamarabbi házasság reményében, illetve a lázzal járó betegségekkel szemben. A megpörkölt koszorúkat hazavitték, megfüstölték a házat és az istállót, hogy biztosítsák az emberek és az állatok egészségét, majd egy éven át megőrizték. Vihar idején egy keveset mindig elégettek belőle a tűzhelyen, és közben imádkoztak, hogy a vihar ne tegyen kárt a házban és a termésben. Ugyancsak a növényeket óvták, mikor összegyűjtötték az elnyűtt seprűket, majd szurokba mártották és meggyújtották őket. A seprűk csonkjait a veteményeskertek földjébe dugdosták, hogy megóvják a növényeket a bogaraktól és a férgektől.
A hagyomány itthon egy időre elhalványult, de az elmúlt két évtizedben nagyon sok helyen élesztették újra, és szerveztek köré tartalmas fesztiválokat, például Pilisszentivánon, ahol tíz napig tart a mulatság. Június 24-én a Pesthidegkúti Nyári Színpadon a Tiszta forrás fesztiválon Szent Iván-este hangulatát idézik reneszánsz módra sok tűzzel, sörrel, tánccal. A Balaton mellett nyaralók sem maradnak ki, mert mind Balatonalmádiban, mind Szigligeten Szent Iván-éji mulatságot szerveznek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.