A múlt héten eljuttatta a kormány Brüsszelbe a négyes metró uniós pályázatát, amelyet a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) kérésére tíz ponton is kiegészítettünk – közölte lapunkkal Ikvai-Szabó Imre SZDSZ-es főpolgármester-helyettes. Hozzátette: az EU illetékeseinek három hónapjuk van arra, hogy átvizsgálják a projektet. A főváros azt reméli, hogy novemberre döntés várható az immár 517 milliárd forintosra becsült beruházás támogatásáról, amely azonban csak a metróvonal első, az Etele tér és a Baross tér közötti szakaszára szól.
Ismeretes, július elején a kormány felhatalmazást adott az NFÜ-nek, hogy a fővárossal aláírja a négyes metró uniós pályázatának támogatási szerződését, annak feltételéül szabta, hogy az önkormányzat egészítse ki és pontosítsa a beruházás dokumentációját. Bajnai Gordon fejlesztési miniszter korábban azt mondta: egyértelműen a főváros felelőssége, hogy az eredeti tervekhez képest jóval több mint egy évet csúszik a nagyberuházás EU-pályázata. Az ügyben Demszky Gábor (SZDSZ) főpolgármester tavaly májusban azt állította, hogy biztos a támogatás, ám állítását az uniós illetékesek cáfolták.
A Fővárosi Közgyűlésben áprilisban kizárólag az MSZP, az SZDSZ és az MDF által megszavazott dokumentum áfa nélkül több mint 350 milliárd forintos kérelmet tartalmaz a metró mindkét szakaszára. Időközben nyilvánosságra hozták a négyes metró hatásvizsgálatát, amely szerint kérdéses lehet a projekt hatékonysága, amely 30 év alatt sem térül meg, és egy utas alig több mint öt percet nyer vele.
Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője szerint fő kérdés, hogy mekkora lesz az EU-támogatás, és abból fedezhetők-e a folyamatosan emelkedő költségek.
Újabb tanú vallott a Lakatos Márk-ügyben