Caroline Graham Legördül a függöny című izgalmas krimije 1989-ben keletkezett. A regény alapjául szolgált a Kisvárosi gyilkosságok című, teljes estét betöltő nagyfilmekből álló bűnügyi sorozat egyik filmjének, és hamarosan megjelenik az Álruhás halál is. Sokan mondják, okkal-joggal, hogy a televíziók egyre laposodó, durvuló filmes palettájának üdítő kivétele ez a maratoni filmregényfolyam. Szívfájdítóan szép, angol vidéki környezetben, a midsomeri régió kisvárosokkal, falvakkal, erdőkkel, lankákkal tarkított tájain, régimódi kúriák-kastélyok világában történnek félelmetes, rejtélyes bűnesetek. A megfilmesített regények írója, a mesterhez, Agatha Christie-hez méltó, kiváló lélektani érzékű, sokágú, ám követhető cselekményszövő Caroline Graham tudja, hogy a legjobb felütés a festői idillbe, a nyugodalmas környezetbe berobbanó szörnyűség. Ám az irodalmi krimi alkotójának kerülnie kell a durvaságot, hiszen az igényes krimikedvelő szeret karosszékben borzongani, úgy, hogy gyönyörködik a jól felépített cselekményben. Az alkotónak a kibogozni való rejtélyek kedvéért több gyilkosságot is el kell követtetnie a bűnössel. Tudnia kell azt is, hogy meglehetősen sok szereplőt kell felvonultatni, mindegyiket erőteljes akciókban, hogy a figurák erős, könnyen megjegyezhető alkatok legyenek. Lehetőleg keveredjen gyanúba szinte mindenki, hogy az olvasó találgathasson. Minél több alternatíva van, annál jobban szórakozunk. Agatha Christie óta tudjuk, hogy krimiolvasó énünket nem zavarják a regény (a film) végén megvilágosodó, vadonatúj „körülmények”, magyarán, hogy szinte lehetetlen lett volna kitalálni korábban, mi is történik valójában a hősökkel. A jól megírt bűnügyi történetnél senkit sem zavar, ha az író (rendező) kicsit becsapja a közönségét. És mindegyik regényben felbukkan egy erős intellektuális szál, nem- egyszer a művészvilág, a Legördül a függöny esetében vidéki, félamatőr színészek köréből kerülnek ki a gyanúsítottak, s olykor a bűnös is.
A magyarországi olvasók abban az érdekes helyzetben vannak, hogy akkor olvashatják a sorozat első regényét magyarul, amikor már többtucatnyi Kisvárosi gyilkosság filmet láttak, többek között Moira Armstrong, Jeremy Silberston, Baz Taylor, Peter Smith, Sarah Hellings, David Tucker, Peter Cregeen, Richard Holthouse és mások rendezésében, s a szívükbe zárták Caroline Graham detektívjét, Tom Barnaby felügyelőt, ezt a rokonszenves, zömök, jólelkű, konzervatív, zseniális vidéki detektívet, ezt a férfi Miss Marple-t, akit egy remek angol színész, John Nettles alakít. A sorozat ki tudja, hányadik részében immár a harmadik beosztott őrmester szolgál mellette, a fejlődőképes, először ügyetlenkedő, okosodó Gawin Troy (Daniel Casey), az éles eszű szépfiú, Ben Jones (Jason Hughes), a legújabb, a kedvesen vidékies Dan Scott (John Hopkins) a tévedéseikkel is segítik abban Barnaby mestert, hogy ráébredjen az igazságra. Az állandó szereplők közé tartozik Barnaby leánya, a színészi ambíciókat kergető Cully (Laura Howard) és felesége, a tüneményesen rokonszenves, ám katasztrofálisan főző Joyce (Jane Wymark). A siker titka, hogy színpadon is helytállni képes, igazi színészek hozzák a figurákat. A Legördül a függönyben a bűnügyi vezérfonalnál is fontosabbá válnak olykor a midsomeri régió lakóinak belső konfliktusai, amelyek végül összefonódnak a bűnesettel és a meglepetésszerű megoldással.
(Caroline Graham: Legördül a függöny – Kisvárosi gyilkosságok, fordította: Reichenberger Andrea, Victoria Kiadó, 2008. 292 old.)
Baloldali hazugságok az áram áráról: itt a Patrióta leleplezése!