A Magyarországi Szülők Országos Egyesülete szerint sérti az egyenlő bánásmód elvét, ha az ingyenességre jogosult szociálisan rászoruló tanulók egy részének használt tankönyveket adnak kölcsönbe ingyenesség címén, míg mások pénzbeli támogatást kapnak új tankönyveik megvásárlásához. Ha a rászoruló tanuló pénzbeli támogatást kap, akkor a tankönyv a saját tulajdonába kerül, ha kölcsönbe kapja, akkor kártérítési felelősséggel tartozik, és viszsza kell szolgáltatnia a kötetet, így hátrányba kerülhet a vizsgáknál. A könyv nyilván az újabb használat során is amortizálódik. Ha ezt megfizettetik vele, akkor hol itt az ingyenesség? – teszik fel a kérdést a szülők.
Keszei Sándor, a szervezet elnöke úgy fogalmazott: a törvény értelmében csak az állami támogatás 25 százalékából úgynevezett tartós tankönyveket – az atlaszt, a szöveggyűjteményt, a szótárt, a kislexikont – vehetnének az iskolai könyvtárak ingyenesség címén, azokat is újonnan, a valóságban azonban év végén fillérekért megveszik a diákoktól az összefirkált, rongyos, koszos könyveket, és azt adják oda a rászorulóknak ingyentankönyv címén.
Az ingyenesség használt tankönyvekkel való biztosításáról nem az iskolák tehetnek. Az egyre több intézményt érintő probléma okozója az oktatási tárca, amely évek óta nem emeli a rászorulók ingyenes tankönyvellátására biztosított állami forrást, vagyis ugyanúgy tízezer forintból kellene biztosítani a köteteket, mint korábban, miközben a tankönyvek évről évre drágulnak. Idén 6,5 százalékos volt az áremelés. Az önkormányzatok kiegészíthetnék a támogatási összeget, de a legtöbb település olyan súlyos anyagi gondokkal küzd, hogy erre képtelen. Így az iskoláknak nemigen marad más lehetőségük, mint könyvtárak működtetése, vagyis a szegény gyerekek egy része nem kapja meg a tankönyvet, csak kölcsönözheti, ráadásul tanév végén vissza kell adnia a kötetet. Ez különösen az olyan könyvek esetében jelent gondot, amelyeket a diákok több évig használnak, így például az elsős irodalom- vagy történelemkönyvre az érettségizőknek is szükségük van. Szintén hátrányos a kölcsönzésben az is, hogy a tárca mindig újabb és újabb javításokra, átdolgozásokra kötelezi a kiadókat, így a tankönyvek nagyon gyorsan elavulnak. Ha az iskolai könyvtár nem tudja frissíteni a kiadványokat, tanulmányaik során komoly hátrányba kerülhetnek a kölcsönzött könyvből tanulók. Külön kérdés, hogy az iskola milyen szempontok alapján választ: melyik rászorulónak ad új és melyiknek használt tankönyvet.
Manfred Weber és Brüsszel fizeti Magyar Péter országjárását