Őrizetben a Máv Cargo vezére

Egymilliárd forint értékű vasúti teherkocsit adott el ócskavas- árban a MÁV Cargo (MC) Zrt. vezetője a rendőrség gyanúja szerint. Az ügyben tegnap három főt, köztük a cég vezérigazgatóját, Kovács Imrét előzetes letartóztatásba helyezték.

2008. 09. 12. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tulajdonos MÁV Zrt. tegnap rendkívüli közgyűlést tartott.
Nem kíséri szerencse a MÁV teherszállító leányvállalata, a MÁV Cargo privatizációját. Az év elején a privatizációs pályázaton nyertes osztrák állami vasút, az ÖBB igazgatóságától egy ismeretlen magyar betéti társaságnak ígért 1,9 milliárd forintos sikerdíj kavart indulatokat. És bár közben a MÁV Zrt. és két tanácsadója, az UniCredit-CAIB és a The Boston Consulting Group kapta az európai, közel-keleti és afrikai térség (EMEA) legjobb privatizációjának járó díjat a Cargo eladásáért, az ügyletet egy újabb botrány, ezúttal a hűtlen kezelés gyanúja árnyékolja be.
*
Mindez annak fényében figyelemre méltó fejlemény, hogy az ÖBB és a MÁV Cargo frigyét az európai versenyhatóság jelenleg is vizsgálja, az eredmény az év végén, jövő év elején kerülhet nyilvánosságra. Különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés bűncselekményének megalapozott gyanúja miatt folytat nyomozást a Budapesti Rendőr-főkapitányság gazdaságvédelmi főosztálya egy 44 éves és egy 57 éves budapesti, valamint egy 63 éves szolnoki férfi ellen – tette közzé tegnap a BRFK.
A jelenleg rendelkezésre álló adatok szerint 2007. május 14-én egy országgyűlési képviselő jelezte a hatóságoknak: tudomása van arról, hogy feltehetően törvénysértő módon adtak el – az MC Zrt. tulajdonában lévő – 2000 darab még futóképes, vagy kis javítással még azzá tehető vasúti kocsit. A Zoom hírportál értesülése szerint Szép Béla záhonyi MSZP-s képviselő azért fordult a hatóságokhoz, mert a MÁV megtagadta kérését, hogy betekinthessen az értékesítés irataiba. A nyomozás során megállapították, hogy a 2000 teherkocsi hulladék áron történő értékesítése nem volt indokolt, az eladással okozott anyagi kár meghaladja az egymilliárd forintot. Az eljárás keretében több tanút meghallgattak, s tegnap a három férfit előállították és gyanúsítottként kihallgatták. A nyomozók előterjesztést tettek az ügyészségnek a gyanúsítottak előzetes letartóztatására, amit tegnap végre is hajtottak. Lapunkhoz olyan értesülések is érkeztek, miszerint Szép Béla lépésének hátterében részben az állhat, hogy cégével korábban részt vett a vasúti kocsik felújításában, és a MÁV Cargótól nem kapott megrendelést.
Kavalecz Imre, a MÁV sajtófőnöke lapunk kérdésére nem kívánta megerősíteni, hogy az egyik érintett Kovács Imre vezérigazgató, csak annyit mondott, hogy a MC Zrt. vezetője. A szóvivő azt is elmondta, hogy a MÁV vezérigazgatójának kezdeményezésére az MC tegnap rendkívüli közgyűlést tartott, ahol személyi és munkajogi döntések születtek. Az intézkedések célja, hogy a MC szokásos üzletmenete ne sérüljön. A vasúttársaság tájékoztatása szerint a mostani nyomozás nem függ össze a MC Zrt. alapításával, működésével és a privatizációjával sem. Ennek az értesülésnek ellentmondani látszik az az értesülés, amit márciusban tett közzé lapunk. Eszerint elszámolási gondok nehezítik a MC beillesztését az osztrák Rail Cargo Austria kereteibe. Vitatott többek között sok száz – a jelenlegi rendőrségi tájékoztatás szerint 2000 – tehervagon sorsa, amelyek évek alatt a MÁV-tól különös utakon az osztrákok birtokába jutottak. A 2000 eladott tehervagon egyébként összekapcsolva 20 kilométer hosszú szerelvényt alkotna.
Emlékezetes, épp az MC jelentős vagonállományával indokolta Gustav Poschalko, az osztrák állami vasút, az ÖBB szakági igazgatója, hogy miért adott a versenytársak ajánlatánál ötödével többet, 102 milliárd forintot a Rail Cargo Austria (RCA) a magyar cégért. Lapunk márciusban úgy értesült, hogy a magyar tehervagonok különös vándorútja már évekkel ezelőtt megindult az osztrák cég irányába. A MÁV vagongyártó leányvállalata, a Tiszavas Kft. jóvoltából – ez most az MC-hozomány részeként osztrák fennhatóság alá kerülhet –, amely a használt kocsik leselejtezésével és olvasztóba küldésével is foglalkozik, sok száz lefutott, de még napjainkig érvényes járművizsgával rendelkező vagon került piacra. A vagonok szövevényes hálózat révén – amelyben állítólag az RCA magyar partnere, a GYSEV Zrt. és szocialista háttéremberek is közreműködtek – az osztrák állami vállalatnál kötöttek ki, így amikor most a cég átvenné a privatizációs pályázaton meghirdetett MC-t, itt hiány, ott többlet mutatkozik.

Tankok ajándékba. Az állami vagyonnal való visszaélés további példája annak a 77, T–72-es harckocsinak az esete, amiket a magyar kormány 2005-ben ajándékozott az iraki hadseregnek, de az üzletben az amerikaiak által választott résztvevőként a Defense Solutions is részt vett. Az amerikai cég több százezer dollár értékben újíttatta fel a járműveket a Honvédelmi Minisztérium (HM) egyik cégével, a HM Currus Zrt.-vel. E cég elnöki székében akkoriban az a Füzesi Attila ült, akinek az édesapja, Füzesi István kölcsönt adott Juhász Ferenc villaépítkezéséhez. A Defen-se Solutions vezetőjét, Curt Weldon volt republikánus szenátort a szövetségi nyomozók most azzal vádolják, hogy terroristák támogatásával gyanúsított államokba is fegyvert szállított. Füzesi István egyik társaságát, az Eurocast Kft.-t később részben felvásárolta a Kabai Károly által alapított Nyír-Uncia Kft. Kabai ma három és fél éves börtönbüntetését tölti. A vállalkozó Veres János pénzügyminiszterrel együtt alapította a 90-es években a Bogát-Ferr Kft.-t, amit később számlagyárként használtak. A számlahamisítások idején a cég telephelyének ügyeit Tácej Zoltán intézte, akit Juhász Ferenc minisztersége idején vezérigazgató-helyettesnek neveztek ki a HM Currus Zrt.-be. A cég ekkoriban kapta meg az Iraknak elajándékozott tankok felújításának lehetőségét. (H. Gy.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.