Patthelyzet a Dunakanyarban

Az M0-s körgyűrűhöz kapcsolódó Megyeri hidat hamarosan átadják a forgalomnak, ám a szaktárca továbbra is halogatja a Dunakanyar településvezetői által megfogalmazott kérések teljesítését. A falvak, városok lakói aggódnak a várható forgalomnövekedés, a környezet- és zajszennyezés, valamint a balesetveszély miatt. Ezért M0 Érdekvédelmi Egyesület néven szervezetet alapítottak, ám úgy tűnik, segélykiáltásaikat nem veszik komolyan.

Velkei Tamás
2008. 09. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Néhány héten belül átadják az M0-s elkerülő úthoz kapcsolódó Megyeri hidat a tervek szerint, ám az autóút északi szektorának települései aggódva várják a napot. Tény: Budapestnek és az agglomerációnak is szüksége van egy (vagy inkább több) új hídra, ám a budai oldalon a legoptimistább várakozások szerint sem készül el 2020-nál előbb az M0-s körgyűrű nyugati szektora, de még a 10-es és 11-es főutakat összekötő rész sem épül meg 2014 előtt.
Főleg ez utóbbi szakasz hiánya aggasztja a budai oldal településeit, mert így a hídról érkező forgalom minden bizonnyal a Dunakanyarra és Óbudára zúdul majd. Laboda Gábor, Üröm polgármestere ugyanakkor kétségbe vonta, hogy az uniós elbírálás, a kisajátítások, pályáztatások és az építkezés miatt az általa 150 milliárd forintosra becsült beruházás 2014-re elkészülne. A Megyeri híd miatt egyébként is Üröm az egyik legveszélyeztetettebb település, amelynek központjában egy kilencvenfokos kanyar nehezíti a közlekedést, ráadásul ugyanott áll a község iskolája is. Üröm ezért – félve a kamionáradattól – azt szeretné, ha életbe lépne egy 12 tonnás súlykorlátozó tiltás, illetve a település határában, a 10-es út torkolatánál körforgalom épülne. – Nem hiszem, hogy extrém volna a kérésünk, lévén a körforgalom alapkövét már 2001-ben lerakták – mondta lapunknak Laboda Gábor. Hozzátette: szeretnék, ha a mintegy 600 millió forintba kerülő beruházás bekerülne a 2009-es költségvetésbe. Amennyiben a körforgalom nem épül meg, továbbá a súlykorlátozás sem lép életbe, csatlakozni fognak a félpályás útlezárást tervező civilekhez.
Az előzetes vélemények szerint naponta 57 ezer jármű halad majd át az új hídon, s ez az autóáradat a folyó jobb partján a budakalászi körforgalomban landol. Németh Antal, Budakalász alpolgármestere elmondta, a település és a szaktárca között korábban született egy megállapodás, amelyben a minisztérium vállalta: ha a híd előbb épülne meg, mint az elkerülő út észak-budai szakasza, a tárca mindaddig fizet évente Budakalásznak, amíg a 10-es és 11-es út közötti szakaszt át nem adják. A nagyközség három évvel ezelőtt átnyújtott egy listát is a szaktárcának, amelyben megjelölte azokat a biztonságtechnikai eszközöket, amelyek nélkül Budakalász nem adhatja áldását az új hídra. – A listáról eddig semmi sem készült el, csak a híd áll – állapította meg szomorúan az alpolgármester. Az önkormányzati vezető ugyanakkor még bízik abban, hogy Budakalásznak nem kell peres útra terelnie az ügyet.
Leányfalu három jelzőlámpás kereszteződést, harminc épület állapotának felmérését (amelyek az építkezés során keletkezett rezgések miatt sérültek meg), a súlykorlátozás pontosítását, továbbá egy rövidebb elkerülő utat kért. – Ezek közül a mai napig nem valósult meg semmi – panaszolta Vancsó Géza alpolgármester. Ezért Leányfalu most „saját szakállára” terveztetett egy lámpás forgalomcsillapító berendezést, és pályázik a megvalósításhoz szükséges összegre. – Ha a mai állapotok maradnak, a híd átadása után káosz lesz, ez nem is kérdés – nyomatékosított Vancsó, hozzátéve, arról még nem döntöttek, hogy egymagukban is tiltakoznak-e, de egy szerveződő demonstrációhoz mindenképpen csatlakozni fognak.
Sajtos Sándor, Tahitótfalu alpolgármestere szerint ma még beláthatatlan forgalomnövekedést generálhat a Dunakanyar településein a Megyeri híd. – Hatalmas a forgalom már most is, és kisebb biztosan nem lesz ezután sem – célzott Sajtos a Duna mellett mindennap kialakuló 12 kilométeres kocsisorra. Ugyanakkor leszögezte, a konstruktív megoldás hívei, ezért folyamatosan egyeztetnek a gazdasági tárcával, emellett pályáznak forgalomcsillapító berendezésekre is.
Az elkerülő út és híd építéséhez Dunabogdány kőbányájából vitték a követ, aminek következtében elhasználódtak a település útjai, de eddig még nem újultak meg a burkolatok. Schuszter József, Dunabogdány első embere is számít a forgalom növekedésére, mint mondta, ez elkerülhetetlen. Ezért a 11-es út menti községek már megrendeltek egy forgalomszámlálást, és a dunabogdányiak az adatok ismeretében döntenek arról, milyen forgalomcsillapító beruházásokat kérnek, illetve egy esetleges tiltakozásnak milyen formáját választják.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.