Baráti engedély a pályavasútnak?

2008. 11. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csak egy banánköztársaságban fordulhat elő, hogy a lángossütő záratja be az ÁNTSZ-t, és nem fordítva. Így reagált kérdésünkre Antal Dániel, a Magyar Vasúti Hivatal (MVH) nyáron elbocsátott elnöke, amikor a MÁV illetékesei közölték, hamarosan megkapják a pályavasút működési engedélyét. Szamos Alfonz, a cég pályavasúti főigazgatója a közelmúltban újságírók előtt ismertette a MÁV hatósági engedély kérelmének állását. Elmondta, hogy az engedély megszerzését a vasúti törvény 2005-ben elfogadott módosítása tette kötelezővé a cég számára. A MÁV azonban 2006 júniusától 2007 májusáig nem tett lépéseket az engedély beszerzésére. Akkor kérelemmel fordult az MVH-hoz, azonban ezt annak tudatában tette, hogy a kérelem hiányos volt – ismerte el utólag Szamos Alfonz. Két kérdésben volt hiányos: nem tudták produkálni az ingatlan vagyon hiteles, telekkönyvi kivonatokkal alátámasztott nyilvántartását, valamint nem rendelkeztek felelősségbiztosítással. A hatóság hiánypótlásra kötelezte a céget, majd mivel a pályavasút nem tudta időre elkészíteni a szükséges anyagokat, 100 millió forintos piacfelügyeleti bírságot szabott ki a MÁV-ra „hatósági engedély köteles tevékenység működési engedély hiányában történő végzése miatt”. Ez év márciusában az MVH megszüntette az engedélyezési eljárást, és fennállt a veszélye, hogy újabb büntetéssel sújtja az állami vállalatot.
Ekkor lépett közbe a közlekedési miniszter, az azóta már épp a vasútbiztonság hiányosságai miatt lemondani kényszerült Szabó Pál. A miniszter rövid úton megszüntette a vasúti hivatalt, elnökét elmozdította, a hatósági tevékenységet a Nemzeti Közlekedési Hatósághoz (NKH) csoportosította át. (Az, hogy ezzel az intézkedéssorozattal a törvényeket, köztük az alkotmányt is megsértette-e Szabó Pál, a perek lezárultával derül ki.) A vasúti hivatal megszüntetését követő hónapban a MÁV ismét beadta a működési engedély kérelmét, ezúttal immár az NKH-hoz, és az pozitívan nyilatkozott a beadványról. Legalábbis Szamos Alfonz szerint csupán kisebb súlyú hiányokat állapított meg a hatóság, amelyeket a MÁV azóta pótolt. Mindezek következtében küszöbönáll a MÁV pályavasúti működési engedélyének a kiadása – jelentette ki a főigazgató.
Antal Dániel lapunk kérdésére elmondta, azért volt a hatóság számára fontos, hogy tisztázzák, milyen eszközeik vannak, és arra milyen állami támogatást kaphatnak, mert ellenőrizni kívánták, mire használja a MÁV a támogatást. Az alapkérdés az, akarja-e az állam, hogy a MÁV költségbázisát – valós költségigényét – megállapítsa. Enélkül ugyanis az adófizetők pénzét kontroll nélkül használhatja az állami tulajdonú vasúttársaság, és ennek a következményei mind a cég pénzügyi helyzete, mind a működés biztonságossága tekintetében közismertek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.