Csak egy banánköztársaságban fordulhat elő, hogy a lángossütő záratja be az ÁNTSZ-t, és nem fordítva. Így reagált kérdésünkre Antal Dániel, a Magyar Vasúti Hivatal (MVH) nyáron elbocsátott elnöke, amikor a MÁV illetékesei közölték, hamarosan megkapják a pályavasút működési engedélyét. Szamos Alfonz, a cég pályavasúti főigazgatója a közelmúltban újságírók előtt ismertette a MÁV hatósági engedély kérelmének állását. Elmondta, hogy az engedély megszerzését a vasúti törvény 2005-ben elfogadott módosítása tette kötelezővé a cég számára. A MÁV azonban 2006 júniusától 2007 májusáig nem tett lépéseket az engedély beszerzésére. Akkor kérelemmel fordult az MVH-hoz, azonban ezt annak tudatában tette, hogy a kérelem hiányos volt – ismerte el utólag Szamos Alfonz. Két kérdésben volt hiányos: nem tudták produkálni az ingatlan vagyon hiteles, telekkönyvi kivonatokkal alátámasztott nyilvántartását, valamint nem rendelkeztek felelősségbiztosítással. A hatóság hiánypótlásra kötelezte a céget, majd mivel a pályavasút nem tudta időre elkészíteni a szükséges anyagokat, 100 millió forintos piacfelügyeleti bírságot szabott ki a MÁV-ra „hatósági engedély köteles tevékenység működési engedély hiányában történő végzése miatt”. Ez év márciusában az MVH megszüntette az engedélyezési eljárást, és fennállt a veszélye, hogy újabb büntetéssel sújtja az állami vállalatot.
Ekkor lépett közbe a közlekedési miniszter, az azóta már épp a vasútbiztonság hiányosságai miatt lemondani kényszerült Szabó Pál. A miniszter rövid úton megszüntette a vasúti hivatalt, elnökét elmozdította, a hatósági tevékenységet a Nemzeti Közlekedési Hatósághoz (NKH) csoportosította át. (Az, hogy ezzel az intézkedéssorozattal a törvényeket, köztük az alkotmányt is megsértette-e Szabó Pál, a perek lezárultával derül ki.) A vasúti hivatal megszüntetését követő hónapban a MÁV ismét beadta a működési engedély kérelmét, ezúttal immár az NKH-hoz, és az pozitívan nyilatkozott a beadványról. Legalábbis Szamos Alfonz szerint csupán kisebb súlyú hiányokat állapított meg a hatóság, amelyeket a MÁV azóta pótolt. Mindezek következtében küszöbönáll a MÁV pályavasúti működési engedélyének a kiadása – jelentette ki a főigazgató.
Antal Dániel lapunk kérdésére elmondta, azért volt a hatóság számára fontos, hogy tisztázzák, milyen eszközeik vannak, és arra milyen állami támogatást kaphatnak, mert ellenőrizni kívánták, mire használja a MÁV a támogatást. Az alapkérdés az, akarja-e az állam, hogy a MÁV költségbázisát – valós költségigényét – megállapítsa. Enélkül ugyanis az adófizetők pénzét kontroll nélkül használhatja az állami tulajdonú vasúttársaság, és ennek a következményei mind a cég pénzügyi helyzete, mind a működés biztonságossága tekintetében közismertek.
Napi balfék: Itt van Magyar Péter üzenete a nézőknek!