Csiki-csuki helyzetbe került a MÁV Zrt. a Cargo miatt: előfordulhat, hogy az EU azért tiltja meg a leánycég eladását, mert a vevő konzorciumban benne van a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút (GYSEV), de az is lehet, hogy azért, mert időközben kiszáll belőle.
A magyar vasúttársaság az év elején papíron már eladta teherszállító leányvállalatát az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) leányvállalata, a Rail Cargo Austria (RCA) és a GYSEV alkotta konzorciumnak. Ám az EU versenyhatósága, amelynek áldását kell adnia a frigyre, őszszel közölte: új információk merültek fel a tranzakcióval kapcsolatban, s ezeket alaposan meg kell vizsgálnia. A halasztás okairól különféle találgatások keltek lábra. Lapunk bécsi forrásból úgy értesült, hogy az Európai Bizottság a titokzatos magyar Geuronet Bt. szerepét vizsgálja, amely 7,1 millió eurót kap a MÁV Cargo megvásárlása érdekében kifejtett lobbitevékenységéért. Ezt az ügyletet, amelylyel kapcsolatban felmerült, hogy többek közt magyar pártokhoz kívánt juttatni kenőpénzt, mind a magyar, mind az osztrák hatóságok azóta is vizsgálják. Más információk szerint az uniós versenyhatóság azt tartja aggályosnak, hogy a vásárló konzorciumban részes a GYSEV is. Ez azért lehet versenyjogi szempontból gond, mert a Cargo vételárát, 102,5 milliárd forintot részben az osztrák–magyar tulajdonú vasúttársaságnak kell állnia. Ekkor pedig a magyar állam pénzét fizeti a GYSEV – mint konzorciumi társ – a magyar állam tulajdonában álló MÁV Zrt.-nek, ez pedig burkolt állami támogatásnak is tekinthető.
Értesüléseink szerint az RCA vezetői lázasan vizsgálják, hogy mely esetben nagyobb a valószínűsége a versenyhatósági elmarasztalásnak: ha bennmarad a GYSEV a konzorciumban, vagy ha kilép belőle. Ha marad, fennállnak az aggályok a burkolt állami dotációról. Ha kilép, akkor viszont új helyzet áll elő, megszűnik a konzorcium, változik a vevő, és jogi értelmezés kérdése, hogy az EU nem kötelezi-e új eljárásra a magyar tulajdonost.
A tegnapi Népszabadság – forrás megjelölése nélkül – tényként közölte, hogy a GYSEV kiszáll a MÁV Cargo privatizációjára szerződött konzorciumból a szerződés uniós jóváhagyása érdekében. A GYSEV nem kommentál értesüléseket, megvárja az Európai Unió versenyhatóságának hivatalos döntését a MÁV Cargo privatizációs szerződéséről – mondta lapunk kérdésre Stöckert Dávid, a társaság kommunikációs munkatársa. A GYSEV-ben a magyar államot képviselő közlekedési minisztérium sajtóosztálya ugyancsak elzárkózott a nyilatkozattól. Mint mondták, jelenleg még folyamatban van a versenyjogi vizsgálat. A tárca a megjelent híreket a vizsgálat lezárultáig nem kívánja kommentálni.
Az Európai Bizottság november 6-án további két héttel meghoszszabbította azt a határidőt, ameddig döntenie kell az ÖBB leányvállalata, az RCA és a MÁV Cargo adásvételi szerződésének jóváhagyásáról. Az új, immár többszörösen módosított határidő november 25. Elképzelhető ráadásul az is, hogy a határidő lejártával Brüsszel még mindig csak arról dönt, hogy újabb, ezúttal mélyreható elemzést indít az ügylet piaci és versenyhatásairól, ami további több hónapos vizsgálódást jelenthet.
Társasházi lakás ég Budapesten