Rizikós a GYSEV kiválása?

2008. 11. 22. 20:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csiki-csuki helyzetbe került a MÁV Zrt. a Cargo miatt: előfordulhat, hogy az EU azért tiltja meg a leánycég eladását, mert a vevő konzorciumban benne van a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút (GYSEV), de az is lehet, hogy azért, mert időközben kiszáll belőle.
A magyar vasúttársaság az év elején papíron már eladta teherszállító leányvállalatát az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) leányvállalata, a Rail Cargo Austria (RCA) és a GYSEV alkotta konzorciumnak. Ám az EU versenyhatósága, amelynek áldását kell adnia a frigyre, őszszel közölte: új információk merültek fel a tranzakcióval kapcsolatban, s ezeket alaposan meg kell vizsgálnia. A halasztás okairól különféle találgatások keltek lábra. Lapunk bécsi forrásból úgy értesült, hogy az Európai Bizottság a titokzatos magyar Geuronet Bt. szerepét vizsgálja, amely 7,1 millió eurót kap a MÁV Cargo megvásárlása érdekében kifejtett lobbitevékenységéért. Ezt az ügyletet, amelylyel kapcsolatban felmerült, hogy többek közt magyar pártokhoz kívánt juttatni kenőpénzt, mind a magyar, mind az osztrák hatóságok azóta is vizsgálják. Más információk szerint az uniós versenyhatóság azt tartja aggályosnak, hogy a vásárló konzorciumban részes a GYSEV is. Ez azért lehet versenyjogi szempontból gond, mert a Cargo vételárát, 102,5 milliárd forintot részben az osztrák–magyar tulajdonú vasúttársaságnak kell állnia. Ekkor pedig a magyar állam pénzét fizeti a GYSEV – mint konzorciumi társ – a magyar állam tulajdonában álló MÁV Zrt.-nek, ez pedig burkolt állami támogatásnak is tekinthető.
Értesüléseink szerint az RCA vezetői lázasan vizsgálják, hogy mely esetben nagyobb a valószínűsége a versenyhatósági elmarasztalásnak: ha bennmarad a GYSEV a konzorciumban, vagy ha kilép belőle. Ha marad, fennállnak az aggályok a burkolt állami dotációról. Ha kilép, akkor viszont új helyzet áll elő, megszűnik a konzorcium, változik a vevő, és jogi értelmezés kérdése, hogy az EU nem kötelezi-e új eljárásra a magyar tulajdonost.
A tegnapi Népszabadság – forrás megjelölése nélkül – tényként közölte, hogy a GYSEV kiszáll a MÁV Cargo privatizációjára szerződött konzorciumból a szerződés uniós jóváhagyása érdekében. A GYSEV nem kommentál értesüléseket, megvárja az Európai Unió versenyhatóságának hivatalos döntését a MÁV Cargo privatizációs szerződéséről – mondta lapunk kérdésre Stöckert Dávid, a társaság kommunikációs munkatársa. A GYSEV-ben a magyar államot képviselő közlekedési minisztérium sajtóosztálya ugyancsak elzárkózott a nyilatkozattól. Mint mondták, jelenleg még folyamatban van a versenyjogi vizsgálat. A tárca a megjelent híreket a vizsgálat lezárultáig nem kívánja kommentálni.
Az Európai Bizottság november 6-án további két héttel meghoszszabbította azt a határidőt, ameddig döntenie kell az ÖBB leányvállalata, az RCA és a MÁV Cargo adásvételi szerződésének jóváhagyásáról. Az új, immár többszörösen módosított határidő november 25. Elképzelhető ráadásul az is, hogy a határidő lejártával Brüsszel még mindig csak arról dönt, hogy újabb, ezúttal mélyreható elemzést indít az ügylet piaci és versenyhatásairól, ami további több hónapos vizsgálódást jelenthet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.