Tegnap – a szaúdi óriástanker, a Sirius Star elrablása után – újabb három hajót foglaltak el kalózok az Ádeni-öbölnél. A hongkongi búzaszállító teherhajó a jelek szerint Szomália partjai felé tart, a százmillió dollárnyi olajrakományú szaúdi tankerhez hasonlóan. Rajtuk kívül egy görög teherhajó és egy thaiföldi halászhajó került a kalózok kezére. India egy hadihajója ugyanakkor összetűzésbe került egy kalózhajóval, a fregatt kilőtte a banditák zászlóshajóját, az azt két kísérő gyorsnaszád elmenekült.
A kereskedelmi hajók elleni támadások az utóbbi időszakban feltűnően megszaporodtak, de a Sirius Starhoz fogható óriáshajót eddig még nem kaparintottak meg. A szaúdi külügyminiszter a nemzetközi terrorizmushoz hasonlította a kalózok tevékenységét, és minden segítséget megígért a NATO és az Európai Unió térségben kifejtett erőfeszítései támogatására. A fokozott ellenőrzés azonban egyelőre nem járt sok eredménnyel, a veszélyes övezet ugyanis túlságosan nagy, a hajóforgalom pedig rendkívül élénk Afrika szarvánál. A kalózok Szomália középső részén tanyáznak, a lefoglalt hajók Eyl kikötőjébe kerülnek, s előbb-utóbb tárgyalásokba bocsátkoznak a tulajdonosokkal. Szomália politikailag már rég összeomlott, központi kormányzat nincs, az iszlamista erők győzelmét követő stabilitást az Egyesült Államok támogatásával indított ellencsapás szétzilálta, így az ország keleti és déli része anarchiába süllyedt.
A kalóztámadások súlyosan érinthetik a világkereskedelmet, főleg a Szuezi-csatorna forgalmát. Egy norvég cég például arra utasította tankereit, hogy Afrika megkerülésével hajózzanak ezután Európába, mivel az Ádeni-öböl térsége túl veszélyes. Igaz, a Sirius Star sem a csatornán akart áthaladni, hanem a Jóreménység foka felé fordult, hogy az olajat Amerikába szállítsa, amikor lecsaptak rá a kalózok.
Ez a vidám Mini újra megmutatja, mit vesztünk a kabriók kihalásával
