Feltételekkel, de jóváhagyta az Európai Bizottság a MÁV Cargo felvásárlását. A feltétel, hogy a vevő Rail Cargo Ausztria „kötelezettséget vállal a Győr– Sopron–Ebenfurti Vasút Zrt.-hez (GYSEV) fűződő szerkezeti kapcsolatainak felszámolására és szerződéses kapcsolatainak felülvizsgálatára”. A kissé dodonai megfogalmazás valószínűleg azt jelenti, hogy a vásárló konzorciumban eredetileg szereplő GYSEV nem vesz részt az értékesítésben. Az ügylet vizsgálata többszörösen hosszabbított határidővel zárult le tegnap, az eredeti céldátum szeptember 29-e volt.
A Rail Cargo Austria (RCA) osztrák vasúttársaság eredetileg a GYSEV-vel közös konzorciumban akarta megvenni a magyar vasúti teherszállító céget. Mivel azonban a cég osztrák–magyar állami tulajdonban van, részvételét az Európai Bizottság túlzott erőfölénynek tartotta, ezért a GYSEV-nek ki kell szállnia az üzletből. A felvásárlás után a Rail Cargo Austria lesz Európa harmadik legnagyobb tehervasút-vállalata, Svájctól az ukrán határig terjed majd működési területe. Az osztrákok Dél-Európában további pozíciószerzésre készülnek. A várakozásoknak megfelelően napokon belül a magyar államkasszába kerülhet a Cargóért fizetendő 404 millió euró (102,5 milliárd forint). A vevő Rail Cargo Austria ugyanis abban az esetben is fizet, ha a magyar–osztrák vegyes tulajdonban lévő GYSEV-nek az uniós versenyhivatali döntés nyomán ki kell szállnia az üzletből.
A MÁV és a Bombardier cég képviselői tegnap aláírták a 25 két áramrendszerű, TRAXX típusú mozdony és további 25 opciójára vonatkozó szállítási szerződést. A MÁV Zrt. tavaly szeptemberben indított közbeszerzést a mozdonyok beszerzésére, a kétlépcsős, tárgyalásos eljárást a Bombardier Transportation cég nyerte el. Az első 25 mozdonyt járművenként
3 094 000 euróért szállítja a gyártó, a szállítási határidő a finanszírozási szerződés aláírásától számított két év. A beruházás pénzügyi fedezetét eszközfinanszírozású hitel biztosítja. A finanszírozót a MÁV Zrt. és MÁV-Trakció Zrt. közbeszerzési eljárással választja ki. Az aláírást követően Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója kiemelte, hogy a korszerű mozdonyok jelentősen javítják majd a szolgáltatási színvonalat. Az új mozdonyok főként a jelenleg használt V43-as mozdonyok egy részét váltják ki. Az új mozdonyok a nemzetközi forgalomban alkalmasak lesznek a határokon átmenő vonatok továbbítására is, amelyre jelenleg csak a MÁV-Trakció tíz Taurus mozdonya alkalmas. Az új mozdonyok személy- és teheráru-forgalomban egyaránt használhatók. A beszerzett mozdonyok a minőségi belföldi és a nemzetközi vontatási feladatokat látják el.
Megfosztották mandátumától Fekete-Győr Andrást