Drasztikus fővárosi megszorítások jövőre

Elismerik Budapest balliberális vezetői, hogy a fővárosiaknak további megszorítást, benne drasztikus díjemelést jelent az önkormányzat jövő évi gazdálkodási programja, azonban szerintük a maradék vagyon eladásából finanszírozott uniós projektek jelentik a jövőt. A Fidesz nemet mond az emberek életét ellehetetlenítő felelőtlen politikára.

2008. 12. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csaknem 36 milliárd forintnyi hiányt kell Budapest vezetésének „eltüntetnie” az önkormányzat 2009-es költségvetéséből – jelentette ki tegnap Ikvai-Szabó Imre SZDSZ-es főpolgármester-helyettes. – A korábbi tervekkel ellentétben csökkenő működési eredménnyel, a közszolgálatban és a fővárosi cégeknél a bérek és a jövedelmek csökkenésével, a meg nem kezdett beruházások leállításával, a folyamatban lévő fejlesztéseknél a kifizetések átcsoportosításával, valamint többek között a közszolgáltatási díjak infláció fölötti emelésével számolunk. Ikvai-Szabó elismerte, hogy a „kényszerű megszorítások” a fővárosi rászorulók számának növekedésével, a társadalom további rétegeinek lecsúszásával jár. Emlékeztetett: a fővárosnál tavaly több mint 40 milliárd forintot faragtak le, elsősorban az Elmű-részvények eladásával.
– Az MSZP–SZDSZ-es koalíció és az MDF szavazatával elindítottuk a Főgáz-privatizációt, amelyet nem tekintünk vagyonfelélésnek, hanem csak -átalakításnak – fűzte hozzá a főpolgármester-helyettes. Szerinte a megszorításokat csak részben indokolja a pénzügyi válság, fő okozója, hogy a fővárostól az itt befizetett jelentős, 2007-ben több mint 400 milliárd forintos személyi jövedelemadónak csak a töredékét, 0,7 százalékát kapják vissza az államtól. – Az adóerő-képesség és a közigazgatási rendszer működésképtelensége miatt képtelenek vagyunk többet fizetni a 85 milliárd forintos adósságállománnyal, csaknem 10 milliárdos éves adósságszolgálattal és 20 milliárd forintos veszteséggel küszködő BKV-nak. – Bár az ügyben a parlament leszavazta az összes olyan módosító indítványt, amely a fővárosi közlekedéshez csoportosított volna át forrást, sőt Hagyó Miklós (MSZP) főpolgármester-helyettes még saját javaslatait is elutasította, törtlenül bízunk Gyurcsány Ferenc miniszterelnök 40 milliárd forintos ígéretében, amelyből 10 milliárdot már a 2009-es központi költségvetésben különítenének el, a fennmaradó összeget pedig áprilisig „találná meg” a kormány – tette hozzá, cáfolva azokat a sajtóértesüléseket, hogy a HÉV-et megvenné a MÁV.
A Napi Gazdaság szerint a helyiérdekű vasútért 30 milliárd forintot fizetne a MÁV a BKV-nak, csakhogy egy ilyen ügyletről a százszázalékos tulajdonos fővárosnak kellene döntenie.
Képviselőtársa, az MSZP-s Tüttő Kata, a fővárosi pénzügyi és közbeszerzési bizottság elnöke szerint a főváros nehéz helyzete, euróhiteleinek bizonytalansága miatt kell eladni a Főgáz-részvényeket, hogy abból finanszírozzák az EU-projektek önrészét, és szükséges további forrásokat keresni.
A Fővárosi Közgyűlés várhatóan december 18-án tárgyal a költségvetési koncepcióról, amelyben ugyan további budapesti adókivetés vizsgálata is szerepel, azonban a hatályos törvények szerint ez nem is lehetséges.
Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője lapunk kérdésére leszögezte: az ellenzék nem támogathatja a bizonytalan pénzügyi alapokra, felelőtlen ígérgetésekre, a vagyon és a jövő felélésére épülő, a budapesti emberek életét ellehetetlenítő, a gazdaság élénkítése helyett a megszorításokat erőltető programot.
– A kizárólag a Demszky Gábor főpolgármester és szűk köre által kitalált intézkedésekről nem is egyeztettek velünk – fűzte hozzá.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.