Csaknem 36 milliárd forintnyi hiányt kell Budapest vezetésének „eltüntetnie” az önkormányzat 2009-es költségvetéséből – jelentette ki tegnap Ikvai-Szabó Imre SZDSZ-es főpolgármester-helyettes. – A korábbi tervekkel ellentétben csökkenő működési eredménnyel, a közszolgálatban és a fővárosi cégeknél a bérek és a jövedelmek csökkenésével, a meg nem kezdett beruházások leállításával, a folyamatban lévő fejlesztéseknél a kifizetések átcsoportosításával, valamint többek között a közszolgáltatási díjak infláció fölötti emelésével számolunk. Ikvai-Szabó elismerte, hogy a „kényszerű megszorítások” a fővárosi rászorulók számának növekedésével, a társadalom további rétegeinek lecsúszásával jár. Emlékeztetett: a fővárosnál tavaly több mint 40 milliárd forintot faragtak le, elsősorban az Elmű-részvények eladásával.
– Az MSZP–SZDSZ-es koalíció és az MDF szavazatával elindítottuk a Főgáz-privatizációt, amelyet nem tekintünk vagyonfelélésnek, hanem csak -átalakításnak – fűzte hozzá a főpolgármester-helyettes. Szerinte a megszorításokat csak részben indokolja a pénzügyi válság, fő okozója, hogy a fővárostól az itt befizetett jelentős, 2007-ben több mint 400 milliárd forintos személyi jövedelemadónak csak a töredékét, 0,7 százalékát kapják vissza az államtól. – Az adóerő-képesség és a közigazgatási rendszer működésképtelensége miatt képtelenek vagyunk többet fizetni a 85 milliárd forintos adósságállománnyal, csaknem 10 milliárdos éves adósságszolgálattal és 20 milliárd forintos veszteséggel küszködő BKV-nak. – Bár az ügyben a parlament leszavazta az összes olyan módosító indítványt, amely a fővárosi közlekedéshez csoportosított volna át forrást, sőt Hagyó Miklós (MSZP) főpolgármester-helyettes még saját javaslatait is elutasította, törtlenül bízunk Gyurcsány Ferenc miniszterelnök 40 milliárd forintos ígéretében, amelyből 10 milliárdot már a 2009-es központi költségvetésben különítenének el, a fennmaradó összeget pedig áprilisig „találná meg” a kormány – tette hozzá, cáfolva azokat a sajtóértesüléseket, hogy a HÉV-et megvenné a MÁV.
A Napi Gazdaság szerint a helyiérdekű vasútért 30 milliárd forintot fizetne a MÁV a BKV-nak, csakhogy egy ilyen ügyletről a százszázalékos tulajdonos fővárosnak kellene döntenie.
Képviselőtársa, az MSZP-s Tüttő Kata, a fővárosi pénzügyi és közbeszerzési bizottság elnöke szerint a főváros nehéz helyzete, euróhiteleinek bizonytalansága miatt kell eladni a Főgáz-részvényeket, hogy abból finanszírozzák az EU-projektek önrészét, és szükséges további forrásokat keresni.
A Fővárosi Közgyűlés várhatóan december 18-án tárgyal a költségvetési koncepcióról, amelyben ugyan további budapesti adókivetés vizsgálata is szerepel, azonban a hatályos törvények szerint ez nem is lehetséges.
Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője lapunk kérdésére leszögezte: az ellenzék nem támogathatja a bizonytalan pénzügyi alapokra, felelőtlen ígérgetésekre, a vagyon és a jövő felélésére épülő, a budapesti emberek életét ellehetetlenítő, a gazdaság élénkítése helyett a megszorításokat erőltető programot.
– A kizárólag a Demszky Gábor főpolgármester és szűk köre által kitalált intézkedésekről nem is egyeztettek velünk – fűzte hozzá.
Aggódik a NATO Szijjártó Péter szuverenista beszéde miatt