Budapesten akár még az idén, vagy legalábbis ezen a télen elrendelheti a főpolgármester a szmogriadót – jelentette ki lapunknak Balogh Pál (MSZP).
Elismerte azonban, hogy Demszky Gábor esetleges intézkedésének nem sok foganatja lehet, ugyanis hiányoznak ehhez a feltételek. Az európai jogszabályok a szmog alatt elsősorban 10 mikrométernél kisebb méretű porszemcsék koncentrációját értik, amelynek különböző határértékei vannak. A szmogriadót akkor kell elrendelni, ha két metróállomáson, egy időben mért légszennyező anyag koncentrációjának három egymást követő 24 órás átlaga meghaladja a küszöbértéket – olvasható a rendeletben. A tájékoztatás időszaka alatt a főpolgármester többek között égetési tilalmat rendelhet el, önkorlátozásra kérheti a légszenynyező üzemek és gépjárművek üzemeltetőit, a szilárd tüzelésű kandallók, cserépkályhák használóit. A betarthatóság és az ellenőrzés azonban igencsak kérdéses, a rendőrségnek jelenleg nincs kapacitása erre, a fővárosnak pedig nincs ezt a feladatot ellátni képes szervezete – tette hozzá Balogh Pál. Mint mondta, további probléma, hogy ha a szabályok szerint járnának el, egy évben több mint egy hónapra lezárhatnák a Hungária körút teljes szakaszát. Szerinte ez a magyarázata annak, hogy a magyar kormány halasztást kért a szálló por határértékeinek alkalmazásában, a Fővárosi Közgyűlés többsége pedig éppen a kabinettől kért enyhítést.
Rétvári Bence (KDNP) szerint a felterjesztés egy része alkotmányellenes, ugyanis az emberi élethez való jogot nem lehet felülírni. Emlékeztetett: alig egy éve, hogy a nagy szmogban követelte a riadó elrendelését, de kiderült, a rendeletet csak tűzoltásként hozták, a fővárosiak, gyermekek és idősek veszélyeztetettsége kevésbé érdekli a főpolgármestert.
Az illetékesek ismét csak ki akarnak bújni kötelezettségeik alól, haladékkérés helyett azonnali intézkedéseket kellett volna hozniuk a lakosság egészségét károsító szennyezés csökkentésére – közölte lapunkkal Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke. Hozzáfűzte: az uniós előírások szigorítása csaknem tíz évvel ezelőtt kezdődött, lett volna időnk felkészülni, de elmulasztottuk, ráadásul a főváros 2006-os „levegőtisztasági” intézkedési tervéből sem valósult meg semmi.
Több mint 10 km-es a dugó az M1-esen