Igen nagy szórással drágultak az alapvető élelmiszerek tavaly a karácsonyt megelőző időszakban – derül ki a Nielsen piackutató vállalat legfrissebb adataiból. A sör például csak mindössze kettő, az ásványvíz pedig egy százalékkal került többe október–novemberben, mint egy évvel korábban. Ugyanakkor az étolajért 28 százalékkal, a tejfölért és a kávéért pedig 6-6 százalékkal kellett többet fizetnünk. Nem kímélte az áremelés a húskészítményeket sem, amelyek ára öt százalékkal ment feljebb, míg a sajtok négy, a szénsavas üdítőitalok pedig három százalékkal drágultak az ősz végére.
Az áremelésekre válaszul a fogyasztók keresik és meg is találják a spórolás lehetőségeit – állapítja meg a Nielsen elemzése. Egy részük marad a megszokott termékeknél, csak azokból olcsóbbat tesz a kosárba, például kevesebb kolbászt vagy szalámit, de több párizsit vásárol. A Nielsen szerint sokan viszont úgy tartanak ki a megszokott árucikkek mellett, hogy inkább az olcsóbb üzletekben keresik őket. Ezt igazolandó, 2008-ban megugrott a diszkontboltok értékesítése több élelmiszertípusnál is. Immár napi időtöltés lett a magyarok körében az akcióvadászat, egyre tudatosabban keressük az árengedményeket. Kedveltebbé váltak a kereskedelmi láncok saját márkás termékei is, amelyek jellemzően olcsóbbak ugyan, ám java részük nem hazai, hanem import forrásból származik.
Újabb osztrák útzár lehetetleníti el a magyar ingázókat