Igyekezett rózsaszínben feltüntetni a magyar oktatás helyzetét Tatai-Tóth András, az MSZP oktatási munkacsoportjának vezetője, ám mire mondandója végére ért, elismerte, hogy sok iskolában már az alapfeladatokat sem tudják ellátni. A kormánypárti politikus szerint azonban az iskolacsődök oka nem a kabinet által évek óta folytatott forráskivonás, hanem a rossz rendszer. – Bár az ország nehéz gazdasági helyzetben van, az oktatás idei pozíciói nem rosszak – jelentette ki Tatai-Tóth. A költségvetésből 27 milliárd, uniós forrásokból pedig csaknem 100 milliárd forint jut az Új tudás program céljaira, így például pótlékot kapnak a hátrányos helyzetű gyermekekkel foglalkozó pedagógusok, megemelik az osztályfőnöki pótlékot, megújul a szakképzés. Azt nem említette, hogy az utolsó pillanatban viszszavonták az Új tudás program legfontosabb elemét, a pályakezdő pedagógusok radikális béremelését. Arról sem szólt, hogy még az általános, 4,5 százalékos béremelést sem kapják meg a tanárok.
Ezek után Tatai-Tóth András az önkormányzati iskolafenntartásról és az oktatásfinanszírozás radikális átalakításáról beszélt. Kijelentette: ha az alapfeladatokat nem tudja ellátni a közoktatás rendszere, akkor változtatni kell. – Ez kétharmados többséget igényel – jegyezte meg.
– Nem a közoktatás rendszerén kell változtatni, hanem végre pénzt kell adni az iskoláknak – reagált lapunknak a szocialista politikus szavaira Sió László, a Fidesz oktatási műhelyének vezetője. Leszögezte: jó lenne, ha végre színt vallanának, mit akarnak még „buherálni” a rendszeren. Sió szerint a szocialisták új bűnbakot találtak: az önkormányzatokat. Megpróbálják elhitetni az emberekkel, hogy valójában nem a kormány a hibás, amely évről évre újabb milliárdokat vesz el az iskoláktól. Sió azt gyanítja, hogy hamarosan az önkormányzati rendszer megcsonkításával, a kevesebb önkormányzat ötletével állnak majd elő ahelyett, hogy pénzt fektetnének az oktatásba. A szakpolitikus szerint évekig változatlan volt a közoktatási támogatások számítási alapjául szolgáló összeg, idén pedig még csökken is. Ez már önmagában a támogatások reálértékének drasztikus csökkenését jelenti. Ehhez jön még az új finanszírozás bevezetése, amely gyerekek helyett csoportokat finanszíroz. – A pénzkivonás következménye eddig is jól látható volt. Több ezer óvodát, iskolát szerveztek át, zártak be, és több mint tízezer pedagógust bocsátottak el – tette hozzá Sió.
Sasvári Sándor megrázó vallomása: így tették tönkre a családját