Bús Balázs, Óbuda-Békásmegyer polgármestere kifejezett kérésére sem függeszti fel Demszky Gábor főpolgármester azt a hatályos fővárosi rendeletet, amely január elsejétől megnyitotta a 11-es számú főút budapesti szakaszát a 12 tonnánál nehezebb tehergépjármű-forgalom előtt – közölte lapunkkal Nyáry Krisztián, a Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatója.
Egyelőre csak az ünnepi időszaknak köszönhető, hogy a kamionok nem dübörögnek a III. kerület útjain, a sűrűn lakott Batthyány utcán, a Rákóczi utcán és a Szentendrei úton. A fővárosi rendelet ellen nem csak a városrész fideszes polgármestere tiltakozott, az itt élő lakosság, a vállalkozások és a római kori műemlékek védelmében egyhangúlag kiállt a kerület képviselő-testülete, az Aquincum Múzeum, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara, valamint számos civil szervezet.
Bús Balázs karácsony előtt dokumentumokkal igazolta, hogy a főváros MSZP– SZDSZ-es vezetése csupán elméleti tanulmányok alapján, valódi egyeztetés, továbbá szakmai és politikai konszenzus nélkül erőltette azt a teherforgalmi stratégiát, amelyről éppen a fővárosi önkormányzat által megbízott Főmterv Zrt. gyakorlati forgalmi vizsgálatai állapították meg: hiába adták át ősszel a Megyeri hidat, a Budakalásznál véget érő M0-s „körgyűrű” helyett a tehergépjárművek továbbra is az Árpád hídon közlekednek. A 11-es út és a 10-es út összekötésének hiányában a Szentendrei, azaz a 11-es út helyett ajánlott útvonalként továbbra is a 10-es út és annak folytatása, a Hungária-gyűrű, az M3-as autópálya, illetve az M0-s keleti szektora javasolt.
A kerület számos alternatív javaslatot is benyújtott a főpolgármesternek. Utóbbiak között szerepel, hogy az akár ötszörösére is megnövekvő teherforgalom enyhítésére nyissák meg az autósok előtt az Árpád hídi villamossíneket, a környező iskolákban reggel lépcsőzetesen kezdődjön a tanítás, és elsősorban a 12 tonnánál nehezebb gépjárműveket tereljék az amúgy is ipari parkok tucatjaival szegélyezett Váci út felé.
A Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatója szerint ezt nem tehetik meg Újpesttel, mert ez a kerület feltételekkel ugyan, de támogatta az ő elképzeléseiket, egyébként nekik Budapest egésze a fontos, nem egy-egy kerület érdeke.
Derce Tamás, Újpest polgármestere azonban lapunknak elmondta: akár a Váci útra is terelhetik a forgalmat, mert csupán PR-fogás a kamionok „kitiltása” és Óbudára terelése. – Már többször elmondtam: a fővárosnak azt kellene tennie, amit Bécs már bevezetett, vagyis a külső kerületekben olyan logisztikai központokat hozzanak létre, amelyekből elláthatják áruval az egész várost, és akkor valóban kitilthatják a kamionokat – fűzte hozzá.
Emlékezetes, Demszky Gábor a múlt évben lapunknak is megerősítette: egy önkormányzati „reform” részeként akár a kerületek megszüntetését, elöljáróságokká alakítását is elképzelhetőnek tartja. Németh Szilárd fideszes fővárosi képviselő szerint vélhetően ezért nem törődik többek között a csepeli Szabadkikötő út csatornafedőinek baleset- és életveszélyes állapotával sem. – Az elmúlt két évben három interpellációt is intéztem az SZDSZ-es főpolgármesterhez, hiába. A városrész legforgalmasabb útján egyre több az eltört, beszakadt csatornafedő és a kátyú, vagy ahogy a helyiek emlegetik, a Demszky-gödör. A balesetveszélyre az óév utolsó napjaiban is felhívtam a figyelmet, de még csak válaszra sem méltattak – hangsúlyozta.
Több mint 10 km-es a dugó az M1-esen