Három százalékkal, vagyis ötezerrel csappant meg 2008 első felében a hazai kiskereskedelmi üzletek száma, ahogy egyre kevesebben vágtak bele új boltok nyitásába is – közölte tegnap az Országos Kereskedelmi Szövetség a statisztikai hivatal friss adatai alapján. Magyarországon már 2007 óta tart a válság a kiskereskedelemben: a kormányzati megszorítások, az energiaköltségek és az élelmiszerárak robbanása, valamint a magyar gazdaság növekedésének tavaly tapasztalt lassulása nyomán nemcsak a lakosság fogyasztása esett vissza, hanem a vásárlóhelyek száma is zuhant. Tavaly január és június között kétezerrel csökkent idehaza az üzletek száma, ezt megelőzően – 2007 második felében – pedig háromezerrel, így egy év alatt összesen ötezerrel csökkent a boltok száma az országban. Tavaly nyáron összesen 160 ezer üzlet működött hazánkban.
Nemcsak a forgalom és az üzletek mennyisége, hanem a kiskereskedelmi vállalkozások száma is csökkent a vizsgált időszakban, amire már jó néhány éve nem volt példa. Tavaly év közepén 107 ezer vállalkozást számláltak ebben a szektorban, miután 2007 vége óta ezerháromszázan vonultak ki a kereskedelemből. Ennek alapján egy év leforgása alatt 3200 boltosnak kellett más megélhetés után néznie. Ahogy arra szakértők már előzetesen is számítottak, a vásárlóerő csökkenése elsősorban a kisvállalkozásokat kényszerítette térdre, miközben a spórolásra ítélt lakosság egyre inkább a multivállalatok által működtetett olcsó üzleteket keresi – szögezte le elemzésében az Országos Kereskedelmi Szövetség. Ráadásul, amilyen ütemben tűnnek el a gyenge tőkeerejű cégek, olyan tempóban nőnek az üzletláncok eladóterei, mivel az egyre agresszívabb árversenyben valamennyi hálózat a piaci részesedés bővítésére törekszik. Tavaly június végéig összesen 63 ezer négyzetméternyi pluszterületet kebeleztek be és építettek az üzlethálózatok, így összességében nyár elején már 18,2 millió négyzetméteren folyt valamilyen kiskereskedelmi tevékenység hazánkban – ennek negyedét teszik ki az élelmiszerüzletek. A tavaly második félévi adatok csak később válnak ismertté, ám a válsághullám, a kiskereskedelmi fogyasztás csökkenése miatt a szakértők szerint biztos, hogy a zuhanó tendencia alapvetően nem változott.
A karácsony is a multiké. Hiába nőtt a lakossági fogyasztás tavaly karácsonykor az egy évvel korábbihoz képest, a haszon túlnyomó részét a multik könyvelhették el, míg a kis- és közepes vállalkozások többsége alig érzett valamit a vevőrohamból – állapítja meg a Marketingcommando.hu friss elemzése. A felmérés eredményei azt mutatják, hogy a kis cégek karácsonyi árbevétele összességében csökkent 2007-hez képest. (MTI)
Újabb osztrák útzár lehetetleníti el a magyar ingázókat