Szmog volt, de a riadó elmaradt

December végére Budapest több pontján is jelentősen megnőtt az egészségre leginkább veszélyes szálló por koncentrációja, és csak az ünnepek miatti forgalomleállásnak, valamint a kedvezőbb időjárásnak köszönhető, hogy nem kellett elrendelni a riadót. Mint azt a főváros szakbizottságának elnöke újfent elismerte, a városban hatalmas káoszt okozott volna a rendelet betartása, mert ahhoz a mai napig hiányoznak a feltételek.

2009. 01. 17. 18:57
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Határértékek és tilalmak. Az EU hatályos irányelve, a környezetvédelmi, az egészségügyi és a földművelésügyi tárca, valamint a főváros rendeletei a szmog alatt elsősorban a PM10-es jelzésű szálló port, azaz a tíz mikrométernél kisebb méretű porszemcsék koncentrációját értik, amelynek köbméterenként 50 mikrogramm az egészségügyi, 75 a tájékoztatási, 100 pedig a riasztási határértéke.
A szmogriadó tájékoztatási fokozata alatt a főpolgármester égetési tilalmat rendelhet el, önkorlátozásra kérheti a légszennyező üzemek és gépjárművek üzemeltetőit, a szilárd tüzelésű kandallók, cserépkályhák használóit. A riasztáskor a fentieket el is rendelhetik, és amíg a szmogriadó tart, páros napokon csak a páros, illetve nullás, páratlanokon pedig a páratlan rendszámú autók közlekedhetnének.


Hajtsák végre azt a 2006-ban a Fővárosi Közgyűlésben egyhangúlag elfogadott levegőtisztasági programot, amely előírja, hogy Budapest levegőjének porszenynyezettsége mindig az egészségügyi határérték alatt maradjon – szólította fel a városháza illetékeseit még december 30-án Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke. Még aznap figyelmeztetett: veszedelmesen megnőtt az emberek egészségét leginkább veszélyeztető szálló por koncentrációja. A novemberben életbe lépett, Demszky Gábor főpolgármester által Európa legszigorúbb szmogrendeletének nevezett fővárosi jogszabály szerint riadót csak akkor kell elrendelni, ha a koncentráció két napon keresztül legalább két mérőállomáson túllépi az úgynevezett riasztási határértéket. Az év utolsó előtti napján három helyen is mértek ilyen riasztó mértékű szennyezettséget, az egészségügyi határértéket pedig mindenütt meghaladták az adatok.
Az elsősorban a gépjárművek kipufogógázából, valamint a gépkocsiforgalom által felvert mérgező anyagokból származó apró részecskék az emberi szervezetbe jutva súlyos, gyógyíthatatlan betegségeket okozhatnak – hangsúlyozta Lukács András, aki Gyurcsány Ferenc miniszterelnöktől még a múlt hónapban levélben kérte, hogy utasítsa el Demszky Gábor kérését a szmogriadó-határértékeket rögzítő miniszteri rendelet enyhítéséről.
Mint arról korábban beszámoltunk, a magyar kormány az Európai Uniótól kért halasztást a szálló por határértékeinek alkalmazásában, a Fővárosi Közgyűlés MSZP–
SZDSZ-es többsége pedig a kabinettől vár enyhítést. Rétvári Bence (KDNP) országgyűlési és fővárosi képviselő azonban rámutatott: az emberi élethez való jogot nem lehet felülírni, ez alkotmányellenes.
Bár december 30-án a Főpolgármesteri Hivatal még azt közölte, hogy szilveszterkor életbe léphet a szmogriadó, másnap a térségben megélénkült szélre hivatkozva lefújták az akciót. – Köszönetet mondunk azoknak a budapestieknek, akik felismerték a helyzet súlyát, korlátozták autóhasználatukat, és a közösségi közlekedést részesítették előnyben – írták. Rétvári szerint viszont kizárólag az ünnepeknek, illetve a többnapos munkaszünetnek köszönhető mindez. – A Fővárosi Közgyűlés vitájában felvetettem, hogy Budapesten a szmogveszély miatt éppen a két ünnep között Budapesten kihirdetett ingyenes parkolás különösen káros, de nem vették figyelembe. Lesöpörték azt a javaslatot is, hogy ilyenkor az autósok forgalmi engedélyével ingyen lehessen utazni a BKV járművein, vagy legalább a jegyet váltók utazhassanak korlátlanul az adott napon – mondta.
Balogh Pál (MSZP), a fővárosi városüzemeltetési bizottság környezetgazdálkodási albizottságának elnöke már korábban elismerte: a szmogriadó betarthatósága kérdéses. A BKV járműveinek számát legalább harminc busszal és öt villamossal kellene növelni, a metrójáratok sűrítése is elkerülhetetlen lenne. Erre ma esély sincs, de folyamatosan javítani kell a feltételeken – emelte ki a képviselő.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.