A szoftver volt a hibás

Egy módosított szoftver tesztüzeme okozta a kormányzati ügyfélkapu hétórás téves üzemét – állítja a kormányzat informatikai biztonsági felügyelője. A rendszert üzemeltető cég vezetője lemondott, az ellenzék továbbra is a kormányzat felelősségéről beszél.

2009. 02. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A külső támadás gyakorlatilag kizárt, a kormányzati ügyfélkapu hibájáért egy éles helyzetben nem jól működő módosított szoftver tesztüzeme okolható – mondta tegnap Dedinszky Ferenc, a Miniszterelnöki Hivatal munkatársa. Az informatikai biztonsági felügyelő elmondta, hogy február 7-én 8 és 15 óra között a felhasználók egy része, amikor belépett az ügyfélkapun, más felhasználó adatait látta. Ezek az adatok a név, lakcím, anyja neve és e-mail cím volt. Dedinszky Ferenc szerint ezeket az adatokat látta és fel is jegyezhette a felhasználó, azonban módosítani nem volt módja, ugyanis a tranzakció után a rendszer már egy újabb felhasználó adatait mutatta. Célzottan nem lehetett azonban adatokat keresni, s nem láthatták mások a titkosított kulccsal készített személyes adatokat sem. A belépőnek módja nyílt a kapu főoldaláról tovább lépni az APEH, a VPOP, a nyugdíjfolyósító, a felvi.hu oldalaira is. Az APEH jelenleg is vizsgálja mintegy 10 ezer látogató tranzakcióit. A nyugdíjfolyósító lapján 79, a VPOP oldalán 2 látogató járt.
Dedinszky Ferenc szerint a felelősség kérdése egyértelműen kimutatható. A szoftver üzemeltetését a Kopint-Datorg végzi. A közelmúltban jelentős terhelés érte az ügyfélkaput, ezért az üzemeltető növelni igyekezett a portál teljesítményét. Ennek érdekében tesztelték az új szoftvert, amely hibásan működött. A kormányzati portál működését szabályzó jogszabály előírja, hogy hiba esetén az üzemeltetőnek értesítenie kell a kapcsolódó rendszerek ügyeleteseit. Ezek a riasztások elmaradtak – mondta a kormányzat informatikai biztonsági felügyelője. Dedinszky Ferenc szerint a hibát emberi mulasztás és a szabályok, illetve az eljárásrend többszöri megsértése okozta.
Lemondott az ügyfélkaput üzemeltető állami cég vezérigazgatója, miután a kormányzati portálon bizalmas személyes adatok kerülhettek illetéktelen kezekbe – közölte Baja Ferenc infokommunikációért felelős kormánybiztos. Az érintett mintegy 21 ezer személlyel egyeztetnek, hogy történt-e valami az adataikkal. Baja Ferenc a sajtótájékoztatón elnézésüket kérte, amiért kellemetlenség érte őket.
Jelentős hátrány lehet az állampolgároknak, hogy a hét végén leállt a központi kormányzati ügyfélkapu – mondta Nyitrai Zsolt. A fideszes országgyűlési képviselő, a párt informatikai kabinetjének vezetője. Véleménye szerint súlyos eset történt a hét végén, amikor gyakorlatilag senki nem tudott hozzáférni az ügyfélkapu által kínált szolgáltatásokhoz. Mint mondta, a rendszert ötmilliárd forint költséggel hozták létre, és az egyszerűen nem működik. A felelősség a kormányé – hangsúlyozta. A fideszes politikus szerint nem az ügyfélkapu vezetőjének a személyes felelősségéről van szó, hanem ez már politikai kérdés. Ez egyszerűen az adatbiztonságot, az állampolgárok biztonságát veszélyezteti – vélekedett Nyitrai Zsolt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.