A külső támadás gyakorlatilag kizárt, a kormányzati ügyfélkapu hibájáért egy éles helyzetben nem jól működő módosított szoftver tesztüzeme okolható – mondta tegnap Dedinszky Ferenc, a Miniszterelnöki Hivatal munkatársa. Az informatikai biztonsági felügyelő elmondta, hogy február 7-én 8 és 15 óra között a felhasználók egy része, amikor belépett az ügyfélkapun, más felhasználó adatait látta. Ezek az adatok a név, lakcím, anyja neve és e-mail cím volt. Dedinszky Ferenc szerint ezeket az adatokat látta és fel is jegyezhette a felhasználó, azonban módosítani nem volt módja, ugyanis a tranzakció után a rendszer már egy újabb felhasználó adatait mutatta. Célzottan nem lehetett azonban adatokat keresni, s nem láthatták mások a titkosított kulccsal készített személyes adatokat sem. A belépőnek módja nyílt a kapu főoldaláról tovább lépni az APEH, a VPOP, a nyugdíjfolyósító, a felvi.hu oldalaira is. Az APEH jelenleg is vizsgálja mintegy 10 ezer látogató tranzakcióit. A nyugdíjfolyósító lapján 79, a VPOP oldalán 2 látogató járt.
Dedinszky Ferenc szerint a felelősség kérdése egyértelműen kimutatható. A szoftver üzemeltetését a Kopint-Datorg végzi. A közelmúltban jelentős terhelés érte az ügyfélkaput, ezért az üzemeltető növelni igyekezett a portál teljesítményét. Ennek érdekében tesztelték az új szoftvert, amely hibásan működött. A kormányzati portál működését szabályzó jogszabály előírja, hogy hiba esetén az üzemeltetőnek értesítenie kell a kapcsolódó rendszerek ügyeleteseit. Ezek a riasztások elmaradtak – mondta a kormányzat informatikai biztonsági felügyelője. Dedinszky Ferenc szerint a hibát emberi mulasztás és a szabályok, illetve az eljárásrend többszöri megsértése okozta.
Lemondott az ügyfélkaput üzemeltető állami cég vezérigazgatója, miután a kormányzati portálon bizalmas személyes adatok kerülhettek illetéktelen kezekbe – közölte Baja Ferenc infokommunikációért felelős kormánybiztos. Az érintett mintegy 21 ezer személlyel egyeztetnek, hogy történt-e valami az adataikkal. Baja Ferenc a sajtótájékoztatón elnézésüket kérte, amiért kellemetlenség érte őket.
Jelentős hátrány lehet az állampolgároknak, hogy a hét végén leállt a központi kormányzati ügyfélkapu – mondta Nyitrai Zsolt. A fideszes országgyűlési képviselő, a párt informatikai kabinetjének vezetője. Véleménye szerint súlyos eset történt a hét végén, amikor gyakorlatilag senki nem tudott hozzáférni az ügyfélkapu által kínált szolgáltatásokhoz. Mint mondta, a rendszert ötmilliárd forint költséggel hozták létre, és az egyszerűen nem működik. A felelősség a kormányé – hangsúlyozta. A fideszes politikus szerint nem az ügyfélkapu vezetőjének a személyes felelősségéről van szó, hanem ez már politikai kérdés. Ez egyszerűen az adatbiztonságot, az állampolgárok biztonságát veszélyezteti – vélekedett Nyitrai Zsolt.
Világosan kiderül a legújabb hangfelvételből: hazudott Magyar Péter a tüntetések költségeiről - de honnan jöhet a pénz?