Aggódhatnak az autókereskedők

2009. 02. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Óriásit buktak a hazai autókereskedők novemberben: a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) tegnapi jelentése szerint 21,3 százalékot zuhantak a gépjárműeladások az első téli hónapban, míg korábban „csupán” 8-10 százalék körüli lemaradást mértek. A szakértők szerint a megduplázódott visszaesés elsősorban az ősszel kirobbant gazdasági világválságnak köszönhető, vagyis az első időkben tapasztalt pánikhangulat fékezte meg a lakosság költekezését.
A recessziós előjelekre ezzel együtt minden fronton megtorpant az amúgy is mélyponton lévő hazai fogyasztás, így több korábbi felmérést igazolva a tegnapi KSH-adatok is azt támasztják alá, hogy a magyar kereskedelmet ezúttal nem lendítette fel a karácsony előtti bevásárlási időszak. Novemberben ugyanis két százalékkal maradt el a boltok forgalma az egy évvel korábbi szinttől, októberhez képest pedig egy hónap alatt máris félszázalékos csökkenést mértek – a hirtelen beszűkült fogyasztási-hitel-piac és a gyengülő forint miatt megugró devizahitel-törlesztőrészletek miatt.
Január és november között 5656 milliárd forint értékű áru cserélt gazdát hazánkban. Ennek felét az élelmiszerek adták, míg a tartós fogyasztási cikkek csupán az összes eladás 19 százalékát tették ki. A leginkább pangó háztartási eszközök, műszaki termékek, bútorok piacán jól látszott a spórolás novemberben is: a szakboltok forgalma 2,8 százalékkal csökkent 2007 végéhez képest. A gyógyszereken kívül karácsony előtt lényegében az összes termék forgalma csökkent, de leginkább az iparcikk jellegű vegyes üzletek eladásai mutatnak gyászos képet.
Élelmiszerből is kevesebb fogyott egész évben, s a téli hónapokban is. November végéig 1,2 százalékkal kevesebb étel került az emberek kosarába, ami meglátszik az eladások több mint 90 százalékát lebonyolító hipermarketláncok eredményein is, melyek egyszázalékos csökkenést voltak kénytelenek elkönyvelni november folyamán.
A piaci szereplők szerint akciók nélkül nem is lehet átvészelni az immár két éve húzódó ínséges időket, bár úgy tűnik, immár az ötvenszázalékos leárazásokról szóló táblák sem tudják költekezésre csábítani a vásárlókat. A legtöbb bevásárlóközpontban ugyanis konganak az üzletek, s legfeljebb a kíváncsi bámészkodók népesítik be a kényszerűen akciózó, drágább árfekvésű üzleteket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.