Aggodalom a Tungsramért. A globális cég hazánkban nyolc gép- és alkatrészgyártó üzemet működtet, és tízezer embert foglalkoztat. Nemrég bejelentették: a multibirodalom a fényforrásüzletág versenyképességének fenntartása érdekében ötszáz magyar dolgozójától válik meg, s átszervezi itteni termelését. Ez a vállalat fényforrásüzletágának kilenc magyarországi telephelyéből nyolcat fog érinteni. Csökkentik a termelést a budapesti, a kisvárdai, a nagykanizsai és a váci fényforrásgyárban, a hajdúböszörményi és a zalaegerszegi alkatrészgyárban, valamint a fővárosi gépgyárban. Emellett tervezik azt is, hogy bezárják a 98 embert foglalkoztató győri gépgyárat is. A GE Consumer & Industrial üzletága lapunkkal azt közölte: a közelmúltban bejelentett szervezeti változások semmilyen formában nem érintik a Tungsram-termékek keresletének alakulását.
Egyre kevesebb Tungsram-terméket találni a magyarországi boltok polcain, helyüket javarészt importált vagy a láncok, illetve a külföldi tulajdonos saját nevével fémjelzett izzók vették át. Holott működnek még a Tungsram gyártósorai itthon, igaz, két évtizede már az amerikai tulajdonos, a General Electric (GE) élvezi ennek hasznát. Köztudott, a privatizációk során a jól ismert hazai márkák jelentős része külföldiek kezébe került, miként a Tungsram is. Több olyan hungaricumként jegyzett márka ezzel el is tűnt a palettáról, mint például a Lehel, ám a termék megmaradt, csak éppen a multinacionális tulajdonos nemzetközi nevét viseli. Tungsram márkájú izzót ugyan ma is találni a boltok polcain, de mellettük ott van a tulajdonos névbetűit viselő GE világítástechnikai termék is.
A GE egy hatalmas multinacionális ipari vállalat, jelenleg a harmadik legnagyobb exportőr Magyarországon. Az óriásbirodalom minden üzletága önmagában is hatalmas vállalatot jelent, amelyek önállóan is rákerültek a Fortune 500 listára. Mind a hat GE-üzletág jelen van Európában, forgalmuk 2006-ban meghaladta a negyvenmilliárd dollárt, ami a cég nemzetközi bevételeinek több mint ötven százaléka. Egyikük az úgynevezett Consumer & Industrial üzletág, amelynek első európai befektetéseként a magyarországi lámpagyártó Tungsram Rt. felvásárlását jegyzik. A külföldön egykor a legismertebb magyar márkának számító Tungsram első privatizációja 1989-ben történt. Miután a Magyar Nemzeti Bank részvénnyé alakította hatmilliárd forintnyi követelésállományát, az amerikai GE ötven százalék plusz egy részvénnyel többségi tulajdonossá vált a cégben, majd rövidesen száz százalékra növelte részesedését.
Nálunk a tulajdonos GE Hungary Zrt. néven ismert, ami megtalálható minden Tungsram fényforrás csomagolásán is. A cég magyar honlapjának tájékoztatása szerint 1990-től több száz millió dollárt fordítottak a Tungsram gyártástechnológiájának modernizálásába és új termékek meghonosítására, itteni beruházásaik 1989 és 2005 között meghaladták a 900 millió dollárt. Így a GE világítás-központja Magyarországon fejlődött ki. A cég azonban javarészt exportra termel: az itteni gyártás 98 százaléka Európába, az Egyesült Államokba és Ázsiába kerül, ami 2006-ban például 633 milliárd forintos árbevételt eredményezett. Arról nincsenek adatok, hogy éves szinten hány Tungsram-terméket adnak el külföldön, ám lapunk piaci felméréséből kiderült: már itthon sem ez a hungaricum világítja be az izzópiacot, sokkal inkább a multik által preferált világmárkák vagy az ismeretlen, de olcsó termékek.
– Az IKEA áruházak választékában kizárólag saját, IKEA márkás termékek szerepelnek, Tungsramot nem forgalmazunk – mondta kérdésünkre Gerőcs Vendel, a svéd lakberendezési hálózat regionális PR-menedzsere. Megtudtuk: az IKEA nemcsak európai, de globális beszállítókkal is dolgozik, akik biztosítják az áruházak ellátását egy adott termékből. Azonban függetlenül a beszállítótól, a termékek csak az áruház márkanevét viselhetik.
A barkácsláncok piacának egyik meghatározó szereplője az OBI, amely beszerzéseiben szintén átnyúlik a magyar határokon. Emiatt az OBI egyáltalán nem forgalmazza a Tungsram izzóit, bár korábban megtalálható volt a láncnál a magyar fényforrás – a német gyártású Osram izzókkal együtt. A német érdekeltségű barkácshálózat azonban néhány éve áttért az egymárkás stratégiára, így 2008 óta nemzetközi szerződés alapján kizárólag Osramot árusít. Az OBI-nál ráadásul azt tapasztalják, hogy a vásárlók nem kötődnek konkrét márkához, hanem az ár dönt a választásnál. Aki pedig mégis márkát szeretne vásárolni, annak gyakorlatilag egyformán értékes, ha Tungsram, Osram vagy Philips a gyártó, a lényeg, hogy megbízható termék legyen – tudtuk meg.
B. Molnár Erzsébet, a másik meghatározó piaci szereplő, a Praktiker beszerzője lapunknak úgy nyilatkozott: a barkácsláncnál a rendelkezésre álló felület egyharmadát foglalja el a Tungsram, forgalma az összes izzóeladás egyharmadát teszi ki a 19 magyarországi Praktikerben. A magyar márka mellett azonban itt is megtalálhatók az Osram izzók, valamint a Düwi, Realm által szállított és saját importból beszerzett távol-keleti termékek is. A Praktikernél ezzel együtt márkahűséget tapasztalnak a vásárlók részéről, bár sokan egyre inkább az olcsóbb termékek felé hajlanak.
Megkerestük a GE Consumer & Industrial üzletágát is, ahová a Tungsram-termékek gyártása és forgalmazása tartozik. Kíváncsiak lettünk volna néhány forgalmi adatra, melyek arról árulkodnak, hogy miként alakult a Tungsram izzók gyártása és exportja az elmúlt években, s miként menedzselik a magyar márkát a hazai piacon. A céget képviselő kommunikációs ügynökségen keresztül ezt a szűkszavú választ kaptuk: a hazánkban is megtalálható nagy barkácsáruházak regionális szinten választják ki beszállítóikat kiírt pán-európai tenderen, s a nyertes cég látja el Európa-szerte az adott üzletlánc boltjait áruval. Ez egyes áruházak esetében nem a Tungsram márkát jelenti, annak ellenére, hogy a GE fényforrásüzletágának magyarországi értékesítési szervezete többször felvette a kapcsolatot a hazai beszerzőkkel. Ők vagy elzárkóztak, vagy a megbeszélésekből tényleges megállapodás nem jött létre – áll a GE érdeklődésünkre küldött válaszlevelében.