Hosszabb lehetne a metró

MSZP-s és SZDSZ-es politikusok kampányolnak évek óta Újbudán a négyes metró meghosszabbításának korábbi fideszes tervével. Újbudán tegnap kerületi megrendelésre bemutatták az erről készített tanulmányt, azonban az is kiderült: a metróépítés jelenlegi finanszírozása is egyre bizonytalanabb. A fővárosi ellenzék szerint a következő városvezetés feladata lesz Budapest és környékének közlekedési rendezése.

2009. 02. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nincs többé politikai vita a budapesti politikusok között arról, hogy Budapest és az ország legnagyobb beruházása, a másfél évtizede ígért négyes metró tervezett végállomása Kelenföld helyett a Budaörsi úti virágpiacnál legyen – derült ki egy tegnapi újbudai tanácskozáson, amelyet a kerület MSZP-s polgármestere, Molnár Gyula hívott össze.
A kerületi önkormányzat által a Főmterv Zrt. szakembereitől megrendelt tanulmány szerint a hivatalosan első és második szakaszként emlegetett, az Etele tér és a Bosnyák tér közötti nyomvonal két kilométeres, kétmegállós meghosszabbítása „csak” 77–90 milliárd forinttal növelné meg a beruházás jelenleg 517 milliárd forintosra becsült költségét. Az elképzelések szerint a drága fúrópajzsok használata nélkül, bányászati módszerrel lehetne kiépíteni a metróvonalat előbb a lehetséges gazdagréti állomásig, majd a virágpiacig. Ezzel a főváros tömegközlekedését könnyen igénybe vehetnék az agglomerációban, a nagy lakótelepen és az újbudai hegyvidéken élők. Kelenföldön a vasút, a metró és majd a villamos összekötésével, a virágpiacnál a busz- és gépkocsiforgalom központosításával, P+R parkoló kialakításával két nagy csomópont alakulna ki.
Az elképzelés nem új keletű: a négyes metró végleges nyomvonalának 2005-ös elfogadásakor a fővárosi MSZP–SZDSZ-es koalíció lesöpörte az asztalról Kupper András akkori fővárosi, most újbudai fideszes frakcióvezető hasonló javaslatát. Azóta viszont már nemcsak a szocialista polgármester, hanem Lakos Imre SZDSZ-es alpolgármester is az ötlettel kampányol. Párttársa, Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes tegnap elmondta: a javaslat jó, de a fővárosnak erre nincs anyagi forrása.
A Fővárosi Közgyűlésnek benyújtott legutóbbi metróbeszámoló adatai szerint az uniós támogatás továbbra is bizonytalan, Brüsszelből újabb és újabb adatokat kérnek az illetékesek. Az egyeztetésre a kormány részéről senki nem ment el, holott a tervek módosításához nem csupán törvényeket, hanem még a konvergenciaprogramot is módosítani kellene.
– Csak egy jelentős, Pesten Rákospalotáig, Budán pedig a virágpiacig való meghosszabbítással tehető értelmessé a négyes metró alapjaiban elhibázott presztízsberuházása – húzta alá Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője. Szerinte a következő városvezetésnek kell befejeznie a metróépítést, mert különben csak torzó marad a méregdrága fejlesztés.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.