Nincs többé politikai vita a budapesti politikusok között arról, hogy Budapest és az ország legnagyobb beruházása, a másfél évtizede ígért négyes metró tervezett végállomása Kelenföld helyett a Budaörsi úti virágpiacnál legyen – derült ki egy tegnapi újbudai tanácskozáson, amelyet a kerület MSZP-s polgármestere, Molnár Gyula hívott össze.
A kerületi önkormányzat által a Főmterv Zrt. szakembereitől megrendelt tanulmány szerint a hivatalosan első és második szakaszként emlegetett, az Etele tér és a Bosnyák tér közötti nyomvonal két kilométeres, kétmegállós meghosszabbítása „csak” 77–90 milliárd forinttal növelné meg a beruházás jelenleg 517 milliárd forintosra becsült költségét. Az elképzelések szerint a drága fúrópajzsok használata nélkül, bányászati módszerrel lehetne kiépíteni a metróvonalat előbb a lehetséges gazdagréti állomásig, majd a virágpiacig. Ezzel a főváros tömegközlekedését könnyen igénybe vehetnék az agglomerációban, a nagy lakótelepen és az újbudai hegyvidéken élők. Kelenföldön a vasút, a metró és majd a villamos összekötésével, a virágpiacnál a busz- és gépkocsiforgalom központosításával, P+R parkoló kialakításával két nagy csomópont alakulna ki.
Az elképzelés nem új keletű: a négyes metró végleges nyomvonalának 2005-ös elfogadásakor a fővárosi MSZP–SZDSZ-es koalíció lesöpörte az asztalról Kupper András akkori fővárosi, most újbudai fideszes frakcióvezető hasonló javaslatát. Azóta viszont már nemcsak a szocialista polgármester, hanem Lakos Imre SZDSZ-es alpolgármester is az ötlettel kampányol. Párttársa, Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes tegnap elmondta: a javaslat jó, de a fővárosnak erre nincs anyagi forrása.
A Fővárosi Közgyűlésnek benyújtott legutóbbi metróbeszámoló adatai szerint az uniós támogatás továbbra is bizonytalan, Brüsszelből újabb és újabb adatokat kérnek az illetékesek. Az egyeztetésre a kormány részéről senki nem ment el, holott a tervek módosításához nem csupán törvényeket, hanem még a konvergenciaprogramot is módosítani kellene.
– Csak egy jelentős, Pesten Rákospalotáig, Budán pedig a virágpiacig való meghosszabbítással tehető értelmessé a négyes metró alapjaiban elhibázott presztízsberuházása – húzta alá Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője. Szerinte a következő városvezetésnek kell befejeznie a metróépítést, mert különben csak torzó marad a méregdrága fejlesztés.
Karácsonyék követik Brüsszelt: nekik az is jó, ha migránsok költöznek a bérlakásokba