Idevonzza a gyenge forint a szlovákokat

Olcsók lettünk a szlovákok szemében, amióta gyengül a forint, ezért a január óta otthon euróval kalkuláló északi szomszédaink egyre gyakrabban jönnek vásárolni az itteni kereskedőkhöz. Eközben itthon amiatt aggódnak a szakértők, hogy ha tartósan gyenge marad a magyar fizetőeszköz, akkor előbb-utóbb drágul majd minden olyan portéka, amely a határon túlról érkezik a boltokba.

2009. 02. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megérzi a válságot a Wal-Mart is. A világ legnagyobb kiskereskedelmi lánca, az amerikai Wal-Mart Stores Inc. tegnap 3,792 milliárd dolláros adózott eredményt jelentett üzleti éve januárral zárult utolsó negyedéről, ami 7,4 százalékkal rosszabb, mint egy évvel korábban. A bevétel az elmúlt három hónapban 109,116 milliárd dollár volt, ami csak 1,65 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi időszakot, azonban így is rekordnak számít. Ezt a cégnél az alacsony árakat szorgalmazó üzletpolitikának tulajdonítják, aminek mostanában nagy a jelentősége más kereskedők rovására. (MTI)


Ugrásszerűen megnőtt a forint gyengülése óta a Szlovákiából érkező vásárlók száma a határ közeli magyar városokban, mivel az euró átváltása után északi szomszédaink akár 15-20 százalékot is megspórolhatnak egy-egy beszerző körútjuk során. Miként azt Hegyi Ferenc, az Árkád Győr center menedzsere a Független Hírügynökségnek kifejtette: egymást érik a szlovák rendszámú autók a győri bevásárlóközpont parkolójában, s már nemcsak élelmiszerekért vagy divatcikkekért, esetleg autóért járnak át hozzánk a szlovákok, hanem a szolgáltatásokat is keresik: sokan üzemanyagért, illetve moziba, szórakozni járnak át Magyarországra. A legtöbben a közeli Dunaszerdahelyről, Révkomáromból, Galántáról és Pozsonyból érkeznek. Az idáig szokásos 12–15 százalék helyett most már 18–20 százalék a szlovák vagy szlovákiai magyar vásárlók aránya a térségben, s hétvégente ennél is többen vannak – mondta Hegyi Ferenc.
A jelenség minden bizonnyal kedvez a térség magyar kereskedőinek, akik a mélypontra esett hazai fogyasztás miatti bevételkiesést ily módon némileg pótolhatják. Azonban nem biztos, hogy ez hosszú távon is így marad, hiszen a forint elmúlt időszakban tapasztalt hektikus mozgása és erős gyengülése miatt nem kizárt, hogy itthon drágulni fognak az importált termékek. Elemzők ráadásul arra számítanak, hogy április– május előtt „nem nyugszik meg” a magyar fizetőeszköznek a 300-as lélektani határt folyamatosan „borzoló” árfolyama, ami előbb-utóbb biztosan érezteti hatását a fogyasztói árakon.
Ma sokkal több forintot kap egy szlovák polgár az eurójáért, mint korábban, ezért megéri neki átjárni, még úgy is, hogy nálunk magasabb a termékeket terhelő forgalmi adó – jegyezte meg lapunknak Vámos György. Az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára úgy látja: a vásárlók rendkívül leleményesek, a román és ukrán határ mentén is többször tapasztaltunk már bevásárlóturizmust, bár a magyarok is gyakorta járnak ki például a bécsi áruházakba. Vámos szerint azonban a szlovákok érdeklődése mégsem „menti meg” a rossz hazai kiskereskedelmi mutatókat, hiszen regionális hatásról van szó.
A várható drágulásról a szakértő kifejtette: a gyenge forintárfolyam egyértelműen importfékező hatású, azonban nem mindegy, hogy a termék milyen céllal és honnan kerül ide. Ha alapanyagról van szó, amit itthon még feldolgoznak, akkor a drágulás elkerülhetetlen, bár rövid távon ez szerinte biztosan nem lesz érezhető a bolti árakon, mivel az áremelést a piac sem engedi a mostani helyzetben. Az élelmiszereknél ráadásul az is számít, miként alakul a mezőgazdasági termékek világpiaci ára, illetve az, hogy euró-övezetből érkezik-e hozzánk a termék vagy más, hasonlóan gyenge valutával rendelkező régiós szomszédunktól.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.