Megérzi a válságot a Wal-Mart is. A világ legnagyobb kiskereskedelmi lánca, az amerikai Wal-Mart Stores Inc. tegnap 3,792 milliárd dolláros adózott eredményt jelentett üzleti éve januárral zárult utolsó negyedéről, ami 7,4 százalékkal rosszabb, mint egy évvel korábban. A bevétel az elmúlt három hónapban 109,116 milliárd dollár volt, ami csak 1,65 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi időszakot, azonban így is rekordnak számít. Ezt a cégnél az alacsony árakat szorgalmazó üzletpolitikának tulajdonítják, aminek mostanában nagy a jelentősége más kereskedők rovására. (MTI)
Ugrásszerűen megnőtt a forint gyengülése óta a Szlovákiából érkező vásárlók száma a határ közeli magyar városokban, mivel az euró átváltása után északi szomszédaink akár 15-20 százalékot is megspórolhatnak egy-egy beszerző körútjuk során. Miként azt Hegyi Ferenc, az Árkád Győr center menedzsere a Független Hírügynökségnek kifejtette: egymást érik a szlovák rendszámú autók a győri bevásárlóközpont parkolójában, s már nemcsak élelmiszerekért vagy divatcikkekért, esetleg autóért járnak át hozzánk a szlovákok, hanem a szolgáltatásokat is keresik: sokan üzemanyagért, illetve moziba, szórakozni járnak át Magyarországra. A legtöbben a közeli Dunaszerdahelyről, Révkomáromból, Galántáról és Pozsonyból érkeznek. Az idáig szokásos 12–15 százalék helyett most már 18–20 százalék a szlovák vagy szlovákiai magyar vásárlók aránya a térségben, s hétvégente ennél is többen vannak – mondta Hegyi Ferenc.
A jelenség minden bizonnyal kedvez a térség magyar kereskedőinek, akik a mélypontra esett hazai fogyasztás miatti bevételkiesést ily módon némileg pótolhatják. Azonban nem biztos, hogy ez hosszú távon is így marad, hiszen a forint elmúlt időszakban tapasztalt hektikus mozgása és erős gyengülése miatt nem kizárt, hogy itthon drágulni fognak az importált termékek. Elemzők ráadásul arra számítanak, hogy április– május előtt „nem nyugszik meg” a magyar fizetőeszköznek a 300-as lélektani határt folyamatosan „borzoló” árfolyama, ami előbb-utóbb biztosan érezteti hatását a fogyasztói árakon.
Ma sokkal több forintot kap egy szlovák polgár az eurójáért, mint korábban, ezért megéri neki átjárni, még úgy is, hogy nálunk magasabb a termékeket terhelő forgalmi adó – jegyezte meg lapunknak Vámos György. Az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára úgy látja: a vásárlók rendkívül leleményesek, a román és ukrán határ mentén is többször tapasztaltunk már bevásárlóturizmust, bár a magyarok is gyakorta járnak ki például a bécsi áruházakba. Vámos szerint azonban a szlovákok érdeklődése mégsem „menti meg” a rossz hazai kiskereskedelmi mutatókat, hiszen regionális hatásról van szó.
A várható drágulásról a szakértő kifejtette: a gyenge forintárfolyam egyértelműen importfékező hatású, azonban nem mindegy, hogy a termék milyen céllal és honnan kerül ide. Ha alapanyagról van szó, amit itthon még feldolgoznak, akkor a drágulás elkerülhetetlen, bár rövid távon ez szerinte biztosan nem lesz érezhető a bolti árakon, mivel az áremelést a piac sem engedi a mostani helyzetben. Az élelmiszereknél ráadásul az is számít, miként alakul a mezőgazdasági termékek világpiaci ára, illetve az, hogy euró-övezetből érkezik-e hozzánk a termék vagy más, hasonlóan gyenge valutával rendelkező régiós szomszédunktól.