origo.hu
Fordulat a 16 éves, gyilkossággal gyanúsított lány ügyében
Felére apadt a magyar piac. Jelentősen, 52,1 százalékkal csökkent az eladott új autók száma januárban hazánkban – derül ki a Jato Dynamics nemzetközi autóipari piackutató cég legfrissebb kimutatásából. A tavaly januári 12 466 autóhoz képest az idén csak 5967-et adtak el. A zuhanásért szakértők nem csak a válságot okolják: ismert, hogy január 5-től új szabályozást léptetett életbe a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete. A gépjármű-finanszírozási konstrukcióknál a korábbi nulla százalék helyett húszszázalékos minimum önrészt, a 120 hónapos futamidő maximum 96 hónapra csökkentését, valamint a finanszírozó cégek számára az ügyfél fizetőképességének alaposabb vizsgálatát írták elő. Európában 2009 januárjában 954 234, míg egy évvel korábban 1 289 598 autót értékesítettek, így a visszaesés 26 százalékos volt. Franciaországban volt a legkevésbé érezhető a krízis, ahol a csökkenés mindössze 7,9 százalékos volt. A legtragikusabban Izlandot érinti még mindig a válság, ahol a piacesés 88,1 százalékos volt januárban.
Elvakult rajongók, márkaklubok, -találkozók, fanatikus chatelők: a háromágú csillag és a kék masni hívei tántoríthatatlanul hisznek benne, hogy kedvencükön kívül igazából nem is létezik igazi autó. Mindezek alátámasztására két, véletlenszerűen kiválasztott mondat az egyik autós oldalról: „a BMW-knek csak egy a bajuk: ha egyszer van már, többé nem akarsz mást”, valamint „trezorban ülök, mindentől védve, soha nem kerülhetek bajba az utakon – ezt az érzést csak a Mercedes tudja”. Vajon mit szólnak majd ezek a márkahívők, ha megtudják, hogy imádatuk tárgyát ugyanaz a motor hajtja, mint a konkurens prémiummárka gyártmányát?
– Láttunk már ilyet az autóiparban – reagált a Daimler és a BMW tervezett együttműködéséről szóló hírre Karlovitz Kristóf szakíró. Emlékeztetett, hogy a Citroen és a Peugeot évtizedekig versengett egymással a francia piacon, majd közös tulajdonba kerültek, de a két gyár továbbra is egyéni, a márka hagyományait követő autókat bocsát piacra, amelyek egymás konkurensei is. A konstrukció sikeres, a PSA csoport a 3. legtöbb autót forgalmazza Európában, és a válság az átlagosnál kevésbé érintette hátrányosan.
A Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung (FAS) beszámolója szerint a BMW és a Daimler bármilyen megoldásra nyitott, ami nem árt a két márkának, illetve amit az ügyfelek nem vesznek észre. Ez a lényeg! – mutatott rá Karlovitz Kristóf, ugyanis a „lemez alatt” rengeteg olyan alkatrész található már ma is akár a neves dél-német márkák, akár az összes többi gyár esetében, amelyet nem az adott gyárban állítanak elő. Gumiabroncsot, akkumulátort, üzemanyag-befecskendezőt, légkondicionálót eddig is a beszállítóktól – akár ugyanattól – vásárolták a gyárak. Ha most a két cég összeáll, és együtt rendelnek a piacon alkatrészt, akkor a nagyobb mennyiség következtében jobban le tudják szorítani az árakat. Emellett ezentúl egyes drága és bonyolult berendezéseket, például hibrid motorokat, alternatív hajtásokat közösen fejlesztenek. Ezzel ugyancsak jelentős költséget spórolnak meg. Karlovitz szerint a vásárlókat nem fogja zavarni, hogy egy BMW-ben és egy Mercedesben ugyanaz a motor dolgozik majd, hiszen a vezérlő elektronikákkal módosíthatók a teljesítménykarakterisztikák. Másképpen: ugyanaz a hajtómű egy BMW-ben sportos, míg a Mercedesben komfortos lehet.
A piac máris reagált a két autógyártó együttműködésének a hírére. A német Commerzbank a Daimlert tartásról felhalmozásra, míg a BMW-t csökkentésről tartásra minősítette fel. A felértékelés hátterében az áll, hogy a Commerzbank szerint hárommilliárd eurót takaríthat meg a két vállalat a stratégiai partnerséggel. A UBS már nem ilyen derűlátó, a svájci bankóriás a gyenge kilátások és további várható leírások folytán eladásra minősítette le a Daimlert. A Mercedes gyártója tegnap délelőtt közel egy százalékkal esett, míg a BMW a DAX húzórészvényének bizonyulva 2,95 százalékot erősödött Frankfurtban.
A kormányok Európa-szerte támogatással igyekeznek élénkíteni a vásárlókedvet, s így támogatják az autógyártókat. Németország háború utáni történetének eddigi legnagyobb konjunktúraélénkítő csomagját hagyta jóvá a Bundestag pénteken. Ennek részében jelentős intézkedést határoztak el a súlyos értékesítési gondokkal küszködő autóipar támogatására. Eszerint 2500 euróval támogatják az új személygépkocsik vásárlását abban az esetben, ha a vásárló hajlandó legkevesebb kilencéves autóját leadni a roncstelepen. Hasonló intézkedéseket hoztak Franciaországban és Spanyolországban is. Utóbbi autópiaca a legnagyobb zuhanást szenvedte el Európában a válság kezdete óta. A spanyol kormány nem kevesebb mint négymilliárd eurós támogatást nyújt az autóipar számára, hogy megőrizze a munkahelyeket. A járműipart a vásárlásokon keresztül is ösztönzik: ehhez 1,2 milliárd eurónyi hitelkeretet bocsát rendelkezésre a kormányzat.
Fordulat a 16 éves, gyilkossággal gyanúsított lány ügyében
Ilyen volt, ilyen lett: kifosztották az adventi kiállítást a megyei jogú városban
Horror a hullaházban: hamvasztása előtti utolsó pillanatban tért magához a halott férfi – videó
Etikátlan eszközök, like-farmok – így befolyásolták a Magyar Péterről szóló szavazást
Megtörte a csendet Meghan Markle: ezért nem mutatkoznak már együtt Harryvel
Szinte minden nap újabb holttestet találnak Valencia tartományban + videó
„Elbuktál” – Vogel Evelin üzent Magyar Péternek
Sorozatban negyedszer is megverte a PSG-t a Bayern München
Milák Kristóf párizsi riválisa meglepő dolgot mondott kettejük döntőjéről
Hazudozol, Petike?
Szájer József elárulta, miért vonult vissza a politikából
Gulácsi Péter olyan játékostól kapott gólt, akitől semmiképp sem szeretett volna
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.