Szelídítené a multiláncokat a versenyhivatal

Rákoppintott a Gazdasági Versenyhivatal néhány multinacionális áruházláncot üzemeltető cég orrára, mire azok vállalták, hogy a beszállítókkal kötött szerződéseiket végre a törvényi előírásokhoz igazítják. Történetek egész sora tanúskodik arról, milyen kiszolgáltatott helyzeteket kell elviselnie egy hazai cégnek, ha be akar törni a nagy áruházak polcaira.

2009. 02. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Törvény helyett kódex. Tegnap az utolsó szakértői szintű egyeztetés zajlott az úgynevezett kereskedelmi (termékpálya) kódexről az agrártárcánál, ahol a multinacionális láncok, a termelők és feldolgozók képviselői egyeztettek. A megállapodás aláírására remélhetőleg a jövő héten sor kerül – tájékoztatta lapunkat Dékány András, a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium sajtófőnöke. Mint mondta, a korábbi megegyezés szerint a dokumentum aláírásáig a tárgyaló felek nem nyilatkozhatnak a fejleményekről, így a kódexbe kerülő pontos előírásokra is csak a jövő héten derülhet fény. Emlékezetes, a kódex kidolgozását tavaly októberben a tejtermelők két áruházlánc raktárbázisa előtt tartott demonstrációja miatt kezdték el. Az alacsony felvásárlási árak és a jövedelemelosztás aránya miatt tiltakozó gazdákhoz a sertés- és baromfitartók, valamint a nagyobb agrárszervezetek is csatlakoztak, később az agrártárca is beszállt a tárgyalásokba. Egy november elején a parlamentben elfogadott ötpárti határozat arra hatalmazta fel a kormányt, hogy ha a termékpálya szereplői között nem születik időben megállapodás, akkor törvényben rendezheti a kiskereskedelem vitás kérdéseit. Erre úgy tűnik, nem kerül sor, holott az agrártárca már előkészített egy törvénytervezetet, mely a mezőgazdasági és élelmiszer-ipari termékekkel kapcsolatos tisztességtelen forgalmazói magatartás tilalmáról szól.


Több kiskereskedelmi vállalkozás számára nyílik mód a jövőben arra, hogy átfésülje a beszállítóival kötött szerződéseit, miután a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) az elmúlt időszakban alaposan utánanézett a multik és a kicsik évek óta feszülő konfliktusainak. A GVH még tavaly júliusban indított eljárást a Provera Beszerzési Kft., valamint annak tagjai (a Cora áruházakat működtető magyar Hipermarket Kft., a Csemege-Match Kereskedelmi Zrt., Profi Magyarország Kereskedelmi Zrt.) ellen. Ugyancsak eljárás indult az Auchan Magyarország Kft., valamint a Metro Kereskedelmi Kft. szerződéskötési gyakorlatának áttekintésére. A GVH mindhárom ügyben azt vizsgálta, hogy a vállalkozások megsértették-e a kereskedelmi törvényt, vagyis az általuk alkalmazott beszállítói szerződések megkötése során visszaéltek-e piaci erejükkel.
A vizsgálat megindulását követően mindegyik érintett önként vállalt kötelezettséget arra, hogy a versenytörvénnyel és a kereskedelmi törvénnyel összhangba hozza beszállítói szerződéseit. A Provera Beszerzési Kft. vállalta, hogy a 2009-re a beszállítóival kötött szerződéseiben nem szerepelteti a kizárólagos akciótartásra vonatkozó előírást, illetve azt, hogy a szerződésekben egyöntetű betűméretet használ. Az Auchan azt vállalta, hogy meghatározza a beszállítókkal való kapcsolattartás módját, hogy azok kérésre információt kaphassanak termékeik fogyásáról. A Metro június 30-ig akként módosítja a beszállítóival kötött országspecifikus szállítási szerződését, hogy abból törli a kizárólagos akciótartásra, a javára fennálló időbeli és mennyiségi korlátozás nélküli visszáruzási jogra; továbbá a szállítóváltásból, illetve a szállító programváltásából fakadó kedvezményveszteségek szállító általi megtérítésére vonatkozó pontokat.
A vizsgált cégek tehát egyelőre számonkérés nélkül úszták meg a hivatal kutakodását, mivel önkéntes vállalásaikkal megfelelnek a versenytörvény szabályainak – derül ki a GVH közleményéből.
Ezzel együtt furcsa történetekből ma sincs hiány arról, hogy a magyarországi beszállító cégek milyen kiszolgáltatott helyzetben vannak a hazánkba települt multiáruházakkal szemben, korábban lapunknak is nyilatkoztak nevük elhallgatását kérő károsultak. Ők egytől egyig alátámasztották azt, amit a GVH egy korábbi, csaknem kétezer, főként élelmiszer-termelő céget megkérdező tanulmánya is megállapít, miszerint az áruházak legtöbbször pénzt kérnek a beszállítóktól, hogy áruik polcra kerüljenek, s díjakat számítanak fel különféle szolgáltatásokért is. Egy szállító átlagosan öt jogcímen ad az általa megszabott árból úgynevezett visszatérítést a kereskedőnek. Ezek közül leggyakoribb a bónusz, a logisztikai hozzájárulás, a listázási díj és a marketing-hozzájárulás címen szedett sarc, az átvételi ár nagyjából 16 százalékaként. Ennyivel kevesebbet vihet tehát haza a láncoknak amúgy is nyomott áron szállító kisvállalkozó, amiről sok esetben írásos szerződés nincs, csupán kényszerű, szóbeli megegyezés.
Lapunkhoz eljuttatott levelében egy kétségbeesett alvállalkozó azt is leírja, hogy a multik áruházaikat a mai napig a beszállítók pénzéből építik, áruháznyitási hozzájárulás címén, ami beszállítónként legalább 2-300 ezer forint. A láncok a jellemző gyakorlat szerint az agyonsanyargatott hazai beszállítóktól megrendelt termékeket 30-60-90 napos fizetési határidővel fizetik ki, az igazi pofon mégis az, amikor a nem értékesített termékeket kártérítés nélkül adják vissza. Ráadásul, százegységnyi megrendelt termék esetén, ha a beszállító csak egy egységet nem szállít, vagy késve szállít, mind a száz egység után kifizettetik vele a késedelmi kötbért. Mindemellett gyakori a szerződések egyoldalú módosítása is, amikor a beszállítóval szemben év közben hirtelen új követeléseket állítanak a láncok. A legnagyobb félelmet mégis a kilistázás fenyegetésével keltik az áruházak, vagyis hogy a beszállító áruja lekerül a polcokról, amennyiben nem fogadja el a lánc által diktált, félig-meddig hivatalos feltételeket. A kereskedelmi láncok szinte bármilyen feltételt el tudnak vagy legalábbis megpróbálnak elfogadtatni a kisvállalkozóval – összegzi a GVH felmérése is, amit forrásunk nemes egyszerűséggel úgy magyarázott: a multik évek óta gátlástalanul kizsákmányolják a magyar vállalkozásokat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.