Ha tehetné, a magyarok többsége élelmiszerre, illetve egészsége megőrzésére fordítana manapság több pénzt, azonban az átlagháztartások elkölthető jövedelme, vagyis a vásárlóerő 2006 óta már mintegy öt százalékot romlott. A Magyar Cetelem Bank tegnap ismertetett, 13 európai országot bemutató fogyasztási körképéből kiderül: a költségvetési megszorítások óta egyre kevesebb pénz jut idehaza a megélhetésre, ezért a családok többsége eddig jellemzően devizaalapú hitelekből pótolta a napi kiadásokhoz szükséges forrásokat. Decemberben azonban már érződött a fogyasztási hitelek piacán a gazdasági válság hatása, míg ugyanis 2007 végén a magyar lakosság mintegy százmilliárd forintnyi új fogyasztási hitelt vett fel, addig 2008 decemberében már csak 60 milliárdot, forintban és euróban – mondta Lendvai János, a Magyar Cetelem Bank elnök-vezérigazgatója. Hozzátette: láthatóan megnőtt ezzel együtt a hitelkártyák és az egyéb, lakossági folyószámlára terhelhető kölcsönök igénybevételének az aránya, ami szintén azt mutatja, hogy az elkölthető jövedelmek nem állnak arányban a kiadásokkal.
Holott már 2008-ban is messze az európai átlag feletti ütemben igényeltünk különféle szabad felhasználású, személyi és fogyasztási kölcsönöket vásárlás és megélhetés céljából. Tavaly hazánk hitelállománya ezen a piacon 11,87 milliárd euró volt, amely az előző évhez képest 38,2 százalékos növekedést mutat. Ez háztartásonként 3124 eurónyi pluszterhet jelent, vagyis mostani árfolyamon számolva egyéb kiadásai mellett egy magyar család átlagosan legalább 950 ezer forintnyi kölcsönt nyög évente. Az adósságspirálban vergődő lakosság nagy része immár spórolni kénytelen a szórakozáson, a kultúrán, az utazáson, de még a saját egészségén is, mivel már élelmiszerre és lakásfenntartásra, valamint a kötelező oktatással járó költségekre is alig futja a havi bevételből.
A válság kirobbanása óta nem meglepő, hogy a Cetelem által mért fogyasztói bizalmi index történelmi mélypontjára érkezett egész Európa-szerte. Ám a 13 ország rangsorában hazánk sereghajtóként szerepel, hiszen a válság sújtotta kontinensen a magyarok bíznak legkevésbé abban, hogy az elkövetkező időszakban növekednek a családok megtakarításai, annál többen hiszik viszont azt, hogy a kötelező havi költségterhek rövid időn belül az egekbe szöknek.
A hitelválság tavaly leginkább az autópiacot sújtotta, hazánkban éves szinten több mint 8 százalékkal esett vissza az új autók értékesítése. Az idei évre vonatkozó elképzelések szerint 2009-ben a háztartások mindössze körülbelül négy százaléka vesz majd új autót. A válság a múlt évben megtörte a bútorok eleddig növekvő piacát is egész Európában, s a szórakoztató elektronikai termékek eladásai is két százalékot zuhantak. Nem így itthon: az általános fogyasztáscsökkenés ellenére az adatokból úgy tűnik, továbbra is népszerű a hitelből vett plazmatévé, valamint a számítógépes eszközök, különösen a hordozható számítógép. Ha tovább csökken itthon a vásárlóerő, a Cetelem körképe szerint a magyarok leginkább az élvezeti cikkekről mondanának le, mint amilyen az alkohol és a cigaretta.
Borongós, ködös napok érkeznek