Bűvészkedés a kormányzati kerékpárospénzekkel

Biciklisszervezetek tiltakoztak a napokban a kerékpáros-fejlesztések forrásainak tervezett elvonása ellen. Még a kisebbségi kormányon belül sincs ugyanis egyetértés annak a kerékpáros- fejlesztésekre szánt 14 milliárd forintnak a sorsáról, amelyet korábban a költségvetésben, illetve az uniós pályázati kereteken belül is külön tételként szerepeltettek. Míg a gazdasági tárca megerősítette a tervezett pénzelvonást, a közlekedési miniszter csak átcsoportosításról beszélt.

2009. 03. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Van is pénz, meg nincs is a bringásokra – derült ki hétfőn a parlamentben, amikor egy, a kerékpáros-beruházások tervezett kormányzati megkurtítását feszegető interpellációra Molnár Csaba közlekedési miniszter válaszolt. Magyarázata szerint a korábbi hírekkel ellentétben a kormány nem elvonja, csak átcsoportosítja az elsősorban kerékpárút-fejlesztésekre szánt pénzeket. Gusztos Péter (SZDSZ) azért szólalt fel az ügyben, mert nemrégiben a Magyar Kerékpárosklub és a Critical Mass képviselői demonstrációt szerveztek, és nyílt levelet írtak Bajnai Gordon gazdasági miniszternek, illetve Molnár Csabának.
Úgy hallottuk, jelentősen csökkenteni akarják a kerékpározás fejlesztésére szánt összegeket, az uniós támogatású keretből 12 milliárd forintot vonnának el, az útpénztár terhére erre a célra még 2007-ben elkülönített kétmilliárd forintból pedig félmilliárd vagy semmi sem maradna 2009-ben – írták a civil szervezetek. Szerintük kifejezetten káros, hibás és hosszú távon is ártalmas lenne egy ilyen döntés.
A megvonandó forrásokból építendő kerékpáros-létesítmények ugyanis segíthetnek abban, hogy csökkenjen a kerékpárosokat ért súlyos balesetek száma, és sokkal többen dönthessenek úgy, hogy autó helyett kerékpárral közlekedjenek, védve a környezetet. A bringások szerint a lemaradásunk az európai szinthez képest hatalmas, a most lehetetlenné tett Kerékpáros Magyarország programban tervezett kétezer kilométernyi kerékpárút hossza is csak annyi, amenynyi az ausztriai Burgenlandban már megépült.
A Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztériumtól hamarosan megérkezett a válasz, de ebben nem volt köszönet. A szaktárca közölte: „gazdasági és munkahely-teremtési szempontokat figyelembe véve összehasonlíthatatlanul fontosabb mondjuk két zsákfalu összekötése, mint ugyanott kerékpárút építése”.
A két civil szervezet felháborodva vette tudomásul, hogy a tárca még csak nem is foglalkozik konkrét felvetéseikkel.
A közlekedési tárca vezetője viszont már hangot váltott a parlamentben. Mint mondta, erre a célra csaknem negyvenmilliárd forint áll rendelkezésre a 2007–2013 közötti időszakban az EU által támogatott fejlesztések között. Magyarországon több száz kilométernyi kerékpárút készül, de nem közvetlen finanszírozással, hanem az útépítési programba illesztve.
László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke lapunkkal közölte: a hétfői interpellációra adott választ megnyugtatóbbnak ítélik. A gazdasági tárca ugyan kerek perec megmondta: elvonnak 12 milliárd forintot, de reménykednek, hogy a viták hatására végül a kormány felülbírálja ezt a tervet – fűzte hozzá.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.