Van is pénz, meg nincs is a bringásokra – derült ki hétfőn a parlamentben, amikor egy, a kerékpáros-beruházások tervezett kormányzati megkurtítását feszegető interpellációra Molnár Csaba közlekedési miniszter válaszolt. Magyarázata szerint a korábbi hírekkel ellentétben a kormány nem elvonja, csak átcsoportosítja az elsősorban kerékpárút-fejlesztésekre szánt pénzeket. Gusztos Péter (SZDSZ) azért szólalt fel az ügyben, mert nemrégiben a Magyar Kerékpárosklub és a Critical Mass képviselői demonstrációt szerveztek, és nyílt levelet írtak Bajnai Gordon gazdasági miniszternek, illetve Molnár Csabának.
Úgy hallottuk, jelentősen csökkenteni akarják a kerékpározás fejlesztésére szánt összegeket, az uniós támogatású keretből 12 milliárd forintot vonnának el, az útpénztár terhére erre a célra még 2007-ben elkülönített kétmilliárd forintból pedig félmilliárd vagy semmi sem maradna 2009-ben – írták a civil szervezetek. Szerintük kifejezetten káros, hibás és hosszú távon is ártalmas lenne egy ilyen döntés.
A megvonandó forrásokból építendő kerékpáros-létesítmények ugyanis segíthetnek abban, hogy csökkenjen a kerékpárosokat ért súlyos balesetek száma, és sokkal többen dönthessenek úgy, hogy autó helyett kerékpárral közlekedjenek, védve a környezetet. A bringások szerint a lemaradásunk az európai szinthez képest hatalmas, a most lehetetlenné tett Kerékpáros Magyarország programban tervezett kétezer kilométernyi kerékpárút hossza is csak annyi, amenynyi az ausztriai Burgenlandban már megépült.
A Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztériumtól hamarosan megérkezett a válasz, de ebben nem volt köszönet. A szaktárca közölte: „gazdasági és munkahely-teremtési szempontokat figyelembe véve összehasonlíthatatlanul fontosabb mondjuk két zsákfalu összekötése, mint ugyanott kerékpárút építése”.
A két civil szervezet felháborodva vette tudomásul, hogy a tárca még csak nem is foglalkozik konkrét felvetéseikkel.
A közlekedési tárca vezetője viszont már hangot váltott a parlamentben. Mint mondta, erre a célra csaknem negyvenmilliárd forint áll rendelkezésre a 2007–2013 közötti időszakban az EU által támogatott fejlesztések között. Magyarországon több száz kilométernyi kerékpárút készül, de nem közvetlen finanszírozással, hanem az útépítési programba illesztve.
László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke lapunkkal közölte: a hétfői interpellációra adott választ megnyugtatóbbnak ítélik. A gazdasági tárca ugyan kerek perec megmondta: elvonnak 12 milliárd forintot, de reménykednek, hogy a viták hatására végül a kormány felülbírálja ezt a tervet – fűzte hozzá.
Nem sokáig tart már a jó idő, hirtelen érkezik a nagy lehűlés