Szocialista karrier. Draskovics Tibor 1982-ben tett jogi szakvizsgát. A Horn-kormány alatt, 1994 és 1998 között a Pénzügyminisztérium közigazgatási államtitkára. 2002. május 27-től Medgyessy Péter miniszterelnök kabinetfőnöke, majd pénzügyminiszter 2004–2005-ben. A Magyar Villamos Művek Zrt. Igazgatóságának elnöke 2004–2007-ben. 2006 júniusától kormánybiztos, az államreform-bizottság alelnöke. 2007. július 1-jétől 2008. február 18-ig a kormányzati igazgatás összehangolásáért felelős tárca nélküli miniszter. 2008. február 19-től igazságügyi és rendészeti miniszter. (M. D.)
Szimbolikus, hogy a kiskunlacházi kislánygyilkos(ok) fejére csak három hónap után, a közfelháborodás miatt tűztek ki nyomravezetői díjat. Draskovics Tibor egyik első intézkedése egy nyomravezetői díj megemelése volt egy évvel ezelőtt. A frissen hivatalba lépő tárcavezető tízmillió forintot ajánlott fel annak, aki használható információval tud szolgálni az akkori kormánypárti politikusok házait ért Molotov-koktélos gyújtogatásokról. Igaz, a politikusokat az ijedségen kívül szerencsére más bántalom nem érte, a miniszter szemében ezek az esetek mégis oly súlyosan estek a latba, hogy személyesen intézkedett. Tevékenységét azóta is végigkíséri ez a kincstári szemlélet: elsősorban a párt és a kormányzat érdekeit és tekintélyét viseli a szívén. Ezen tulajdonságai miatt számít rá újból és újból az álbaloldali kurzus.
Az önkritika hiánya
Gyurcsány Ferenc 2005-ben még kirúgta az akkor pénzügyminiszterként ténykedő, „ez a fiúként” emlegetett jogászt, mert irreális hiányadatokat irányzott elő, és jogtalanul, általános ellenőrzés címén tartotta vissza az áfát.
A kormányfő bizalmatlanságát egy fontos jellemvonása oszlathatta el, s ez teszi a Gyurcsány–Veres–Draskovics-trojka tagjává. A feletteseivel és önmagával szembeni kritika tökéletes hiánya. Ennek szemléletes példáját nyújtotta, amikor nem sokkal a szörnyű veszprémi gyilkosság után bejelentette: fokozni fogják a rendőri jelenlétet az utcákon. A gyász és a döbbenet óráiban azzal is indokolta intézkedéseinek előnyeit, hogy hatékonyabban tudnak majd fellépni a graffitizőkkel és a tilosban parkolókkal szemben is.
Valóságos fúriaként esett neki a miskolci rendőrkapitánynak, aki a későbbi tendenciózus beállítások ellenére csupán azt mondta: a városban bizonyos bűneseteket az utóbbi időben kizárólag magukat cigányoknak vallók követnek el. A miniszter kénytelen volt meghátrálni a kapitány elmozdítását követő széles körű felháborodás nyomán. Rá is jellemző, hogy a napnál világosabb blamázst követően gyerekesen úgy próbálja feltüntetni, mintha győztesen került volna ki egy vitából. A kormány hisztérikusan rasszizmust sikolt, ha rajtuk kívül bárki a cigány szót ki meri ejteni a száján. Abszurd módon még a roma vezetők is megkapják ezt a vádat, ha a valós problémák megoldásával foglalkozni merészelnek. Pedig az utódpárt rendvédelmi minisztere az, aki az etnikai kisebbségekkel kapcsolatos negatív megkülönböztetésben elmarasztalható lenne. Tavaly augusztusban úgy vélte, hogy a rendőri állományt romákkal lehetne felfrissíteni. Egy interjúja szerint gondot jelent az, hogy a rendőrök felvételénél kizáró ok, ha családjukban büntetett előéletűek vannak. Ugyanígy le kellene szállítani szerinte az iskolai végzettség követelményeit, hogy a romák felvételt nyerhessenek a rendvédelmi szervekhez. Ezzel viszont elárulta, hogy a romákról nyilvántartást akar vezetni, hisz miképpen tudnák ellenőrizni, vajon a roma kontingenshez számítandó-e a jelentkező. Ő tartja bűnre hajlamosnak a cigányokat, hiszen szerinte a családi előélet miatt sokan kieshetnek a rostán. Harmadsorban azért kirekesztők a nézetei, mert nem tartja képesnek a romákat a megfelelő iskolai végzettség megszerzésére, ezért érné be alacsonyabb iskolázottsággal az esetükben.
A galacsintörvény atyja
Draskovics kommunikációs technikája paradox módon hatékony: annyi hibát vét, hogy számbavételük csaknem lehetetlen. Már hivatalba lépése idején egyértelművé tette, hogy a főnöke által elvárt mesterséges indulatgerjesztést tartja szem előtt. Jogállamilag aggályos módon elérte, hogy a bíróság hozza előre egy hónappal a Magyar Gárda perét. Minő véletlen, éppen március 15. előttre. Azt a lehetőséget is kilátásba helyezte, hogy a rendőrség „adott esetben” erőszakot alkalmazzon a nemzeti ünnepen. Közölte: ő maga miniszterként csak a célokat határozza meg, így megköveteli, hogy az eszközök teljes skáláját vessék be, ideértve utolsó érvként az erőszak alkalmazását is. Meg is volt az erőszak, nem volt abban hiba.
Tavasszal még „csupán” az önkormányzatok lehallgathatóságát biztosító kormányrendelettel és egy-két provokatív nyilatkozatával tudta borzolni a kedélyeket. Így azt állította: a konvergenciaprogram mögött 2006-ban közmegegyezés volt. Emlékezetes: csak a Brüsszelhez benyújtás előtt közvetlenül engedték megnézni.
A Budai Gyula júniusi sajtótájékoztatója ellen fellépő rendőrök esetében is feltűnést keltett. A Magosz-vezetőt és az újságírókat igazoltató egyenruhások eljárását rendjén lévőnek találta.
Igazán akkor virradt fel az örökös szocialista kormánytag napja, amikor a megzavart „melegfelvonulás” ügyében felhorgadtak az indulatok. Az egy évvel azelőtt is korhatárkarikásra sikeredett, provokatív pornográf és vallásgyalázó elemekkel tűzdelt attrakció kiemelt kockázatú volt, ráadásul a főváros szívében a közlekedést is megbéníthatta. A rendészminiszter – mint utóbb bevallotta – mégis utasította a vonulást először nem engedélyező rendőrséget, változtassa meg döntését. A „siker” nem is maradt el: tojások röpködtek, s állítólag inzultáltak politikusokat. Ennek ellenére furcsa módon később csak a tojásdobálást jelölte meg mint főbenjáró bűnt a miniszter. Pozíciójához méltatlan módon heves kritikával illette a bíróságokat, amiért nem minősítik fizikai erőszaknak az élelmiszer hajigálását. Még a MSZP-frakcióban is nagy volt a felháborodás, mert úgy ítélték meg, a fennálló jogszabályok alapján is hatékonyabban léphetett volna fel a rendőrség a büszke melegek védelmében. A nagyobbik kormánylap a lemondást ajánlotta a miniszter figyelmébe. Ekkor érezte úgy Draskovics, eljött az ő ideje, hiszen végre előállhatott a társadalom brutális megrendszabályozásának tervével. Ezután a piacról hazafelé tartó háziasszonyt, de még a papírrepülőt, galacsint elhajító diákot is bűnözőként lehet kezelni. Sőt azáltal, hogy a paragrafusok a szándékot is büntetni engedik, már a puszta jelenlét, a nézés retorziót érdemelhet, ha a hivatalos közeg úgy ítéli.
Letagadta, aztán vállalta
Nyáron a verbális bírálatok lehetősége ellen is hajtóvadászatot indított. Előbb tagadta, majd büszkén vállalta, hogy a Kuruc.info nevű radikális hírportál letiltásában közreműködött. Később kiderült: nagy valószínűséggel ez is csak hencegés. Kormánylapi információk szerint egy magyar magánszemély járt közben az amerikai szolgáltatónál, hogy kapcsolja le a szervert. Míg iménti esetben a jogilag homályos „gyalázkodás” volt a pártállami fellépés indoka, addig a Nácivadászt és más szélsőbaloldali honlapokat felmentette a tárca vezetője a felelősség alól. Szerinte reagálásképpen születtek uszító felhívások a jobboldal ellen. A hatóságok az olyan bejegyzések miatt sem akartak eljárást kezdeményezni a nyár folyamán, amelyekben a cigányságot a „gádzsók” kirablására, meggyilkolására buzdították.
Súlyos vádak
Júliusban Kiss Ernő nyugalmazott dandártábornok interjút adott a Hvg.hu-nak. A Központi Bűnüldözési Igazgatóság volt vezetője elmondta: 1996-ban Horn Gyula akkori miniszterelnök utasítására szüntették meg az akkori pénzügyi államtitkár elleni nyomozást. A tikos nyomozás azért folyt, mert a gyanú szerint Draskovics a VPOP-nál közbenjárt, hogy az egyik olajos cég büntetését nyolcvanhárommillióról százezer (!) forintra mérsékeljék. Érdekes módon az ORFK honlapján hónapok óta szereplő olajügyes aktát éppen 2008 februárjában, Draskovics kinevezésével egy időben tüntették el. A cikk megjelenése után pár nappal a HVG felrakta honlapjára a Draskovicsékról szóló dokumentumokat, ám az igazságügyi és rendészeti tárca pár nap elteltével levetette onnan. A minisztérium sajtóosztálya be is vallotta a példátlan közbeavatkozást. A jegyzőkönyvek egyébként mindenben alátámasztották az akkori súlyos vádakat.
Az IRM első embere kormánytársaihoz hasonlóan még a hozzá intézett kérdéseket is felháborodással fogadja. A Szabadság Kör augusztusban megfogalmazott, az In-kal Security állami megbízásaival kapcsolatos kérdéseire fél évig nem volt hajlandó válaszolni, jóllehet a törvény tizenöt napos határidőt szab. Ezzel is érdemelte ki a részére a hétvégén szimbolikusan átadott Jogtipró Díjat. Szlovák kollégáival már készségesebb, hiszen szó nélkül eltűrte, hogy a dunaszerdahelyi hatósági magyarverés ügyében semmilyen bizonyítékot nem kapott az akció jogosságának alátámasztására.
Draskovics évekkel ezelőtt céget alapított feleségével Elintézzük.hu néven, amelynek keretében a tehetősek minden ügyes-bajos, bürokratikus dolgának megoldására vállalkoznak. A biznisz máig virágzik, már vidéki lerakatai is vannak. Kérdés, morálisan összeférhető-e, hogy egy állami tisztségviselőhöz köthető vállalkozás közbenjárást ajánljon fel az ügyek olajozott elintézésére. Az viszont nem kérdés: ha rajtuk múlik, jól elintézik az országot.















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!