Maradt a kamiondübörgés

Nincs, aki ellenőrizze, ezért betarthatatlan a főváros januárban életbe lépett teherforgalmi stratégiája. Továbbra is kamionok százai lassítják a forgalmat és szennyezik a levegőt Budapest belső területein.

2009. 03. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem teljesült Demszky Gábor SZDSZ-es főpolgármester tavaly decemberi ígérete: hiába lépett életbe idén januártól Budapest teherforgalmi stratégiája, továbbra is kamionok, nehézgépjárművek százai dübörögnek naponta Budapest útjain, különösen az évtizedek óta egyre terheltebb Hungária körúton.
Idei tapasztalatainkat megerősítette Gyarmati Zoltán, a többek között a tehergépjárművek behajtási engedélyeit kiadó, a sokszorosára, néhány esetben akár tízszeresére megemelt díjakat beszedő önkormányzati tulajdonú Parking Kft. ügyvezető igazgatója. – A tavaly december 18-án elfogadott fővárosi rendelet fő hibája, hogy betarthatatlan, az ellenőrzés pedig megoldatlan. Ott düböröghetnek a kamionok, ahol akarnak, a közterület-felügyelet egyelőre alkalmatlan az ellenőrzésre annak ellenére, hogy papíron már van olyan jogosítványuk, hogy leállíthatják a járműveket, elkérhetik az engedélyt, amelynek hiányában bírságot is kiróhatnak. A hetekben készül el az a megállapodás, amelyet a BRFK-val köt a főváros, hogy legalább május elsejétől bevethető legyen erre a feladatra 30 rendőr – mondta az ügyvezető igazgató. Szerinte néhány fogalmi tévedés is köztudatba került a rendeletről, ugyanis szó sincs kitiltásról. Hozzátette: honlapjukon, a Parking.hu internetcímen elérhető, hogy Budapesten mely övezetbe mennyiért hajthatnak be a 12 tonnánál, a 7,5 tonnánál, illetve a 3,5 tonnánál nehezebb gépjárművek. A hivatalos ismertetés szerint akárcsak a parkolási rendszerben, a fővárosban is vannak védett övezetek, ahová a jelölt súlyú kamionok nem hajthatnak be, azonban reggel 5 és 7 óra, illetve este 18 és 22 óra között 12 tonna össztömegig a teherautók korlátozás nélkül használhatják a belső területeket is.
Gyarmati Zoltán kérdésünkre elmondta, egyelőre nem valósult meg az sem, hogy az átmenő teherforgalomnak az M0-s körgyűrűt kell használnia. Ugyanis a kamionosok rájöttek arra, hogy például a Megyeri híd után nincs folyatása az elkerülő szakasznak, így egyelőre felesleges volt az óbudai önkormányzat tiltakozása, hogy többek között a jelenleg is túlterhelt, lakóterületekkel övezett Szentendrei útra zúdul majd a forgalom.
Az ügyben Szatmáryné Jähl Angéla (Fidesz) már a tavalyi vitában felhívta a figyelmet arra, hogy a rendelet végrehajthatatlan, és elsősorban a kisvállalkozásokat sújtja. A Fővárosi Közgyűlés január végi ülésén demonstrációt tartott és petíciót is átadott a város vezetőinek a Közúti Fuvarozók Érdekvédelméért Nonprofit Kft. Klinka László ügyvezető szerint „ki az az őrült, aki ebben a helyzetben megkerülné Budapestet, pazarolva az üzemanyagot”. – Nem igaz az az állítás sem, hogy tisztább lesz a levegő, ugyanis akkor csak a Euro 4-es és 5-ös jelzésű járműveket lenne szabad beengedni. Az intézkedéssel nem a nagy gépjárműparkkal rendelkező cégeket, hanem ismét a kisvállalkozókat sújtották – fűzte hozzá.
Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke egyetért az intézkedésekkel, mondván, bármilyen korlátozás is eredményes lehet, ha korszerűbb járművek beszerzésére ösztönzi a fuvarozókat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.