Nem teljesült Demszky Gábor SZDSZ-es főpolgármester tavaly decemberi ígérete: hiába lépett életbe idén januártól Budapest teherforgalmi stratégiája, továbbra is kamionok, nehézgépjárművek százai dübörögnek naponta Budapest útjain, különösen az évtizedek óta egyre terheltebb Hungária körúton.
Idei tapasztalatainkat megerősítette Gyarmati Zoltán, a többek között a tehergépjárművek behajtási engedélyeit kiadó, a sokszorosára, néhány esetben akár tízszeresére megemelt díjakat beszedő önkormányzati tulajdonú Parking Kft. ügyvezető igazgatója. – A tavaly december 18-án elfogadott fővárosi rendelet fő hibája, hogy betarthatatlan, az ellenőrzés pedig megoldatlan. Ott düböröghetnek a kamionok, ahol akarnak, a közterület-felügyelet egyelőre alkalmatlan az ellenőrzésre annak ellenére, hogy papíron már van olyan jogosítványuk, hogy leállíthatják a járműveket, elkérhetik az engedélyt, amelynek hiányában bírságot is kiróhatnak. A hetekben készül el az a megállapodás, amelyet a BRFK-val köt a főváros, hogy legalább május elsejétől bevethető legyen erre a feladatra 30 rendőr – mondta az ügyvezető igazgató. Szerinte néhány fogalmi tévedés is köztudatba került a rendeletről, ugyanis szó sincs kitiltásról. Hozzátette: honlapjukon, a Parking.hu internetcímen elérhető, hogy Budapesten mely övezetbe mennyiért hajthatnak be a 12 tonnánál, a 7,5 tonnánál, illetve a 3,5 tonnánál nehezebb gépjárművek. A hivatalos ismertetés szerint akárcsak a parkolási rendszerben, a fővárosban is vannak védett övezetek, ahová a jelölt súlyú kamionok nem hajthatnak be, azonban reggel 5 és 7 óra, illetve este 18 és 22 óra között 12 tonna össztömegig a teherautók korlátozás nélkül használhatják a belső területeket is.
Gyarmati Zoltán kérdésünkre elmondta, egyelőre nem valósult meg az sem, hogy az átmenő teherforgalomnak az M0-s körgyűrűt kell használnia. Ugyanis a kamionosok rájöttek arra, hogy például a Megyeri híd után nincs folyatása az elkerülő szakasznak, így egyelőre felesleges volt az óbudai önkormányzat tiltakozása, hogy többek között a jelenleg is túlterhelt, lakóterületekkel övezett Szentendrei útra zúdul majd a forgalom.
Az ügyben Szatmáryné Jähl Angéla (Fidesz) már a tavalyi vitában felhívta a figyelmet arra, hogy a rendelet végrehajthatatlan, és elsősorban a kisvállalkozásokat sújtja. A Fővárosi Közgyűlés január végi ülésén demonstrációt tartott és petíciót is átadott a város vezetőinek a Közúti Fuvarozók Érdekvédelméért Nonprofit Kft. Klinka László ügyvezető szerint „ki az az őrült, aki ebben a helyzetben megkerülné Budapestet, pazarolva az üzemanyagot”. – Nem igaz az az állítás sem, hogy tisztább lesz a levegő, ugyanis akkor csak a Euro 4-es és 5-ös jelzésű járműveket lenne szabad beengedni. Az intézkedéssel nem a nagy gépjárműparkkal rendelkező cégeket, hanem ismét a kisvállalkozókat sújtották – fűzte hozzá.
Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke egyetért az intézkedésekkel, mondván, bármilyen korlátozás is eredményes lehet, ha korszerűbb járművek beszerzésére ösztönzi a fuvarozókat.
Menczer: Magyar Péter felcsapott a Tudományos Akadémia rendetlen tagjának