Moldáv pilóták bravúros landolása

Sértetlenül megúszta a román Carpatair légitársaság Chisinau és Temesvár közötti járatának 47 utasa a repülő futóművének meghibásodása miatt történt balesetet. A SAAB 2000 típusú gép csaknem kétórás keringés után hajtott végre sikeres kényszerleszállást a Béga- parti város légikikötőjében.

2009. 03. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

(Kolozsvár)
A pilóták lélekjelenlétének és az irányítótoronyból érkező szakszerű tanácsoknak köszönhetően nem következett be a szerdai amszterdami légiszerencsétlenséghez hasonló tragédia a hét végén Temesváron. A román Carpatair légitársaság által a Moldovai Köztársaság fővárosa és a bánsági nagyváros között üzemeltetett járat pilótái nem sokkal a szombat reggeli temesvári landolás előtt fedezték fel, hogy nem nyílik ki a jármű egyik futóműve.
A Béga-parti város légikikötőjének irányítótornyánál azonnal riadókészültséget rendeltek el, tíz tűzoltó- és tizenhat mentőautó érkezett a helyszínre. A SAAB 2000 típusú repülőgép két moldovai állampolgárságú pilótája úgy döntött, hogy az üzemanyag elhasználásáig köröznek Temesvár fölött. Erre azért volt szükség, hogy a későbbi kényszerleszálláskor ne gyulladjon ki a kerozin, ezzel egy időben a tűzoltók speciális gyúlásgátló habbal vonták be a kifutópálya leszállásra kijelölt részét. Csaknem kétórás keringés után a Carpatair repülőgépe sikeresen végrehajtotta a kényszerleszállást, noha az első futómű továbbra sem válaszolt a parancsra, és emiatt a légi jármű több száz méteren keresztül csúszott az orrán. A 47 utas és a négytagú személyzet közül senki sem sérült meg a kifutópályán kívüli landoláskor. Különben az utasoknak végig a kedvezőtlen időjárási feltételekkel magyarázták a késést, és csak az utolsó pillanatokban közölték velük a kényszerleszállás valódi okát. „Egy pillanatig sem vetődött fel a zuhanás veszélye. Hasonló incidenssel segédemmel együtt csak szimulátoron találkoztunk még, éles bevetésen soha” – közölte a történtek után Iurie Oleacov vezető pilóta, aki hőstette ellenére Nicolae Petrov, a Carpatair vezérigazgatója szerint nem részesül jutalomban. A bukaresti szállításügyi minisztérium szakértői a jövő hétre ígértek jelentést a repülőgép meghibásodásának lehetséges okairól, véleményük szerint azonban minden bizonnyal műszaki hiba miatt ragadt be a futómű.
A Carpatair szombaton pórul járt gépe két évvel ezelőtt a kelet-romániai Bákó repülőterén landolás közben egy másik futóművével elütött egy lovat, a légitársaság illetékesei szerint azonban azóta több műszaki vizsgálaton is átesett a repülőgép.

Lengyel katonai helikopter tragédiája. Ugyancsak szombaton körülbelül kétszáz méteres magasságból lezuhant és kigyulladt egy gyakorlórepülést végző Mi–24 típusú, szovjet gyártmányú katonai helikopter Lengyelországban, a kujáviai-pomerániai vajdaságban fekvő Inowroclaw közelében – jelentette a távirati iroda. A baleset következtében a másodpilóta a helyszínen életét vesztette, a legénység másik két tagja könnyebb sérüléseket szenvedett.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.