Most sem állt pénz a házhoz

Még mindig nem találta meg az orosz állami Vnyesekonombank azt a módot, amelynek révén átvehetné az irányítást a magyar nemzeti légitársaságot birtokló AirBridge Zrt.-ben. Eközben múlnak a hetek, a Malév kifizetetlen számlái szaporodnak, s fennáll a veszély, hogy egy türelmetlen adós felszámolást kezdeményez a cég ellen.

2009. 03. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Eredménytelenül zárult a Malév tegnapi közgyűlése. Sajtóértesülések szerint ennek az az oka, hogy a cég tulajdonosi háttere még mindig rendezetlen. Emlékezetes, hogy január 24-én jelentette be Veres János magyar pénzügyminiszter és Viktor Zubkov orosz első miniszterelnök-helyettes a magyar–orosz gazdasági együttműködési kormányközi bizottság társelnöki találkozója után, hogy az orosz pénzintézet – az Aeroflottal karöltve – átveszi a magyar légitársaságot az ellehetetlenült Abramovics testvérektől. Akkor még arról volt szó, hogy a január 27-re tervezett közgyűlésen megtörténik a tulajdonosváltás. Ehhez képest tegnap még a napirend elfogadásáig sem jutott el a testület. A közgyűlés napirendjén elsősorban az alaptőke-emelés, valamint az alapszabály módosítása és személyi kérdések szerepeltek. Az Abramovics testvérek azonban még mindig nem fejezték be az AirBridge Zrt. részvényeinek átadását a társaságot hitelező Vnyesekonombank, illetve egyéb, eddig meg nem nevezett magyar partnerek számára. Az egyetlen érdemi döntésként azt határozták meg, hogy a közgyűlés újabb fordulóját március 18-ra tűzik ki.
A légitársaság legutóbbi, február 10-i rendkívüli közgyűlését követően Anatolij Ballót, a Vnyesekonombank alelnökét választották meg a Malév Zrt. igazgatósága új elnökének, míg az addigi vezérigazgató, Leonov Péter közös megegyezéssel távozott, munkáját átmenetileg Fehérváry Géza üzemeltetési vezérigazgató-helyettes látja el. A Malév Zrt. tőkerendezésének első lépéseként a februári közgyűlés döntött a légitársaság 3,6 milliárd forintos alaptőkéjének 360 millióra csökkentéséről.
Sajtóhírek szerint a magyar kormány felülvizsgálja a Malév privatizációs szerződését, és elképzelhető, hogy eláll a szerződéstől. A vevő 2007-ben 144 millió forintot fizetett a csaknem százszázaléknyi részvényért, s vállalta a cég összes, mintegy 36 milliárd forint – állami garanciával felvett – hitelének viszszafizetését, de részben halasztott teljesítéssel. A halasztott teljesítésre hozták létre az állami tulajdonú Malév Vagyonkezelő Kft.-t, amely a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) húszmilliárd forintos hitelét átvállalta a Malévtól úgy, hogy a kft.-ben lévő Malév márkanévért, a Százhalombatta és Ferihegy közötti kerozinvezeték repülőtéren kívüli részéért, valamint egy Boeing 767-es gépért a légitársaságnak bérleti díjat kellett volna fizetnie. Ám a Malév 2,2 millió euró hátralékot halmozott fel a vagyonkezelő kft.-vel szemben, ezért a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő ekkora öszszegű tulajdonosi kölcsönt nyújtott a kft.-nek, hogy az képes legyen törleszteni a hiteleket az MFB-nél.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.