Ismét leállt a metróépítés

Felfüggesztette tegnap a négyes metró alagútjának fúrását a kivitelező, miután a beruházó BKV nem fizette ki húsvétig a cég által követelt 35 milliárd forintos többletmunkát. A DBR projektigazgatóság a szerződés felbontásával fenyegetőzik, a Bamco konzorcium akár el is szállíthatja a fúrópajzsokat, és ez az egyre emelkedő költségű, több mint 500 milliárdos beruházás teljes csődjét jelentené.

2009. 04. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy éven belül másodszorra állította le a négyes metró alagútépítését a kivitelező Bamco konzorcium, és ha két héten belül nem folytatja a munkát, a beruházó felbontja a szerződést – derült ki a BKV-t képviselő DBR Metró Projektigazgatóság lapunkhoz eljuttatott közleményéből. Az ügy nem előzmény nélküli, hiszen a kivitelező már tavaly is leállt részben a mostanihoz hasonló okokból.
– A kivitelező végül 35 milliárd forintos többletkövetelést nyújtott be, ez irreálisan magas, mert a szerződés szerint a vállalt munkát hozzávetőleg 62 milliárd forintért kellene elvégezniük – szögezték le a DBR-nél. Szerintük a vitás esetekben döntőbizottsághoz, végső soron a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara mellett szervezett választott bírósághoz kell fordulni, és tisztázni a kötbér és a kár mértékét is. Bár az Index értesülései szerint a kivitelezők akár a fúrópajzsot is elvihetik, és ez a több mint 517 milliárd forintosra becsült beruházás csődjét jelentené, a DBR álláspontja szerint ez nem következhet be.
– A pajzs és egyéb eszközök itt maradnak, és szerződésszegés, illetve -bontás esetén várhatóan hosszú pereskedés kezdődik majd a Bamco és a BKV között. Van más cég is, aki megépítheti az alagutat, sőt a BKV saját hatáskörében is megteheti ezt – írták.
Emlékezetes, tavaly augusztusban, amikor egy átkötőalagút építési engedélyének hiánya miatt, hatósági fellépésre állt le a metróépítés, Steiner Pál, a fővárosi MSZP-frakció vezetője lapunknak skandalumnak nevezte a történteket, és a felelősök megnevezését követelte. Ez ugyan nem történt meg, viszont projektigazgatónak kinevezték a nemzetközi tapasztalatokkal rendelkező Klados Gusztávot. A városvezetés tegnap felszólította a Bamcót: vegye fel a munkát, egyben bejelentették: további 135 millió forintért újabb két, „speciális tudású külföldi szakembert” szerződtetnének.
Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője kérdésünkre közölte: gratulál Demszky Gábornak a metróépítés területén nyújtott másfél évtizedes teljesítményéhez.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.