Vasárnap Szigetmonostoron helyi ügydöntő népszavazást lesz, amelyet civil kezdeményezés kényszerített ki azért, hogy kötelezze a helyi önkormányzatot: a testület csak a települést a 11. számú főközlekedési úttal összekötő közúti hídról tárgyaljon a jövőben a magyar állammal. Ismert, hogy a tavaly ősszel átadott M0-s körgyűrű északi szektorához kapcsolódó Megyeri híd eredeti terveiben szerepelt egy leágazás a településre, amely azonban környezetvédelmi okok miatt nem épült meg. Ekkor vetődött fel, hogy helyette Szentendre és Szigetmonostor között húzódó közúti hidat épít az állam, amit később törvényben is rögzítettek.
Az átkelő azonban nem készült el, helyette a kormány egy kompenzációs csomagot ajánlott (amelyben többek között gyalogoshíd, egy mentő- és tűzoltóállomás megépítése szerepelt) a településnek a Megyeri híd ideiglenes használatbavételi engedélyéért cserébe, amely szeptember 30-ig érvényes. Az engedély egyszer meghosszabbítható, ám ha addig sem tud megállapodni a község az állammal, előfordulhat, hogy a Megyeri hídon le kell állítani a forgalmat.
A szigetmonostoriak nem akarnak lemondani a nekik ígért kétszer egy sávos közúti hídról, jelenleg ugyanis – bár az M0-s híd a Szentendrei-sziget fölött ível át – 25 kilométeres kerülővel juthatnak csak át a budai oldalra, emellett a szentendrei dugók felét is a szigetre igyekvő autók okozzák. – További probléma, hogy tűzkár esetén a lánglovagok legtöbbször már csak azt tudják rögzíteni, hogy leégett egy épület, mert híd híján nem érnek ki a káresethez időben – mondja Ikladi István, a népszavazás egyik kezdeményezője. Ezért a vasárnapi voksolás arról kérdezi a választópolgárokat: „Egyetért-e ön azzal, hogy Szigetmonostor település önkormányzata ragaszkodjon a Szentendrével összekötő közúti közlekedést biztosító autós híd megépítéséhez, és hogy egy kerékpáros-gyalogos híd nem helyettesítheti a közúti hidat.” – Amennyiben a választópolgárok ötven százaléka plusz egy ember elmegy szavazni, és a többség igennel voksol, az lehetetlenné tenné az állam számára, hogy jogellenesen megállapodjon a településsel – magyarázta Ikladi István.
Molnár Zsolt polgármester azonban kifejtette: nem a híd vagy nem híd a kérdés, hanem a peres út vagy a kompenzációs csomag. Hangsúlyozta azt is: a népszavazás az államot és Szentendrét nem kötelezi semmire.
Hszi Csin-ping: A kínai–orosz a legstabilabb nagyhatalmi kapcsolat
