Európa legnagyobb fapados légitársasága, a Ryanair, amely pénzügyi nehézségei miatt már Magyarországról is visszavonulót fújt a téli szezonban, újabb költségmegtakarítási ötlettel állt elő. Az ír vállalat tegnap bejelentette: május 20-tól a csomagok kezelésére nem alkalmaznak a jövőben személyzetet. Ez azt jelenti, hogy a repülőtérre kiérkezve a Ryanair utasai maguk cipelhetik el pogygyászaikat a géphez, leszálláskor pedig ugyanígy maguknak kell gondoskodniuk a bőröndök sorsáról.
– Az utasok áthoznák csomagjaikat a repülőtéri biztonsági ellenőrzésen, majd egészen a repülőgép lépcsőjéig vinnék, ott átvesszük tőlük, s elhelyezzük a csomagtérben, a leszálláskor pedig szintén a lépcső alján vehetik majd át, és onnan már magukkal vinnék – közölte Michael O’Leary, a Ryanair vezérigazgatója.
A fapados társaság azt is tervezi, hogy október végéig felszámolja a jegy- és csomagkezelő pultokat mind a 146 repülőtéren, ahol járatot üzemeltet, s helyette a jövőben csak on-line, vagyis az interneten keresztül lehet bejelentkezni, ami éves szinten mintegy 40 millió eurós megtakarítást jelentene. Az on-line bejelentkezés előnye a cég szerint az, hogy az utas az otthon kinyomtatott beszállókártyával a kezében már egyből a biztonsági kapuk felé veheti az irányt, ahelyett, hogy külön pultnál kelljen sorban állnia a beszállás előtt. Ha azonban valaki mégsem az otthon kinyomtatott beszállókártyával érkezik, úgy a cég csak 40 eurós különdíjért cserébe biztosítja a beszállást a feledékeny ügyfélnek. Ám a társaságnál maga az internetes jegyvásárlás sem lesz ingyen, a jövőben ugyanis személyenként és járatonként 5 eurót kell fizetni az on-line bejelentkezésért.
Úgy tűnik, a Ryanair kifogyhatatlan az ötletekből, ha a költségek csökkentéséről vagy a bevétel növeléséről van szó. Emlékezetes, a társaság április végén vetette fel, hogy a válságos időkre tekintettel „hájadót” fizettetnének az elhízott utasokkal. Az ötlet azonban világszerte felháborodást keltett a sokféle pótdíj miatt egyébként is gyakran bírált cég utasainak körében, ezért a vezetőség úgy döntött, mégsem vezeti be a hájadót. Februárban pedig azt találta ki a légitársaság, hogy a gépeken lévő mosdók ajtajára pénzbedobó-automatákat szerelnek. Az egyfontos vécéhasználati díjról azonban végül szintén nem született döntés.
Az ír légitársaság ötletei azt tükrözik, hogy a gazdasági válság hatásait a fapados szektor sem kerüli el, mert bár az árérzékeny utazók közül sokan térnek át a diszkont légicégekre, a szabadidős utak visszaesésével mégis többet veszítenek a társaságok a lakossági piacon.
Újabb két H225M helikopter érkezik a Magyar Honvédséghez