Az utas cipelheti a poggyászt

A vécéhasználati díj és a hájadó bevezetésének terve után Európa legnagyobb fapados légitársasága, az ír Ryanair már a repülőtéri csomagrakodó személyzet költségét is meg akarja spórolni. Felmérések szerint hiába olcsóbbak a diszkont légitársaságok, a válság miatt elmaradó utazások okán az idén rájuk is „fapados” év vár.

2009. 05. 23. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Európa legnagyobb fapados légitársasága, a Ryanair, amely pénzügyi nehézségei miatt már Magyarországról is visszavonulót fújt a téli szezonban, újabb költségmegtakarítási ötlettel állt elő. Az ír vállalat tegnap bejelentette: május 20-tól a csomagok kezelésére nem alkalmaznak a jövőben személyzetet. Ez azt jelenti, hogy a repülőtérre kiérkezve a Ryanair utasai maguk cipelhetik el pogygyászaikat a géphez, leszálláskor pedig ugyanígy maguknak kell gondoskodniuk a bőröndök sorsáról.
– Az utasok áthoznák csomagjaikat a repülőtéri biztonsági ellenőrzésen, majd egészen a repülőgép lépcsőjéig vinnék, ott átvesszük tőlük, s elhelyezzük a csomagtérben, a leszálláskor pedig szintén a lépcső alján vehetik majd át, és onnan már magukkal vinnék – közölte Michael O’Leary, a Ryanair vezérigazgatója.
A fapados társaság azt is tervezi, hogy október végéig felszámolja a jegy- és csomagkezelő pultokat mind a 146 repülőtéren, ahol járatot üzemeltet, s helyette a jövőben csak on-line, vagyis az interneten keresztül lehet bejelentkezni, ami éves szinten mintegy 40 millió eurós megtakarítást jelentene. Az on-line bejelentkezés előnye a cég szerint az, hogy az utas az otthon kinyomtatott beszállókártyával a kezében már egyből a biztonsági kapuk felé veheti az irányt, ahelyett, hogy külön pultnál kelljen sorban állnia a beszállás előtt. Ha azonban valaki mégsem az otthon kinyomtatott beszállókártyával érkezik, úgy a cég csak 40 eurós különdíjért cserébe biztosítja a beszállást a feledékeny ügyfélnek. Ám a társaságnál maga az internetes jegyvásárlás sem lesz ingyen, a jövőben ugyanis személyenként és járatonként 5 eurót kell fizetni az on-line bejelentkezésért.
Úgy tűnik, a Ryanair kifogyhatatlan az ötletekből, ha a költségek csökkentéséről vagy a bevétel növeléséről van szó. Emlékezetes, a társaság április végén vetette fel, hogy a válságos időkre tekintettel „hájadót” fizettetnének az elhízott utasokkal. Az ötlet azonban világszerte felháborodást keltett a sokféle pótdíj miatt egyébként is gyakran bírált cég utasainak körében, ezért a vezetőség úgy döntött, mégsem vezeti be a hájadót. Februárban pedig azt találta ki a légitársaság, hogy a gépeken lévő mosdók ajtajára pénzbedobó-automatákat szerelnek. Az egyfontos vécéhasználati díjról azonban végül szintén nem született döntés.
Az ír légitársaság ötletei azt tükrözik, hogy a gazdasági válság hatásait a fapados szektor sem kerüli el, mert bár az árérzékeny utazók közül sokan térnek át a diszkont légicégekre, a szabadidős utak visszaesésével mégis többet veszítenek a társaságok a lakossági piacon.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.