Bonyadalmak a három traffipaxtender körül

Akár érvénytelenítheti is a Közbeszerzési Döntőbizottság azt a három közbeszerzési eljárást, amelyet az ORFK írt ki még január végén automata sebességmérő készülékek üzemeltetésére, ugyanis ahhoz nincs meg a szükséges fedezet. A rendszer felállítása akár tízmilliárd forintot is felemészthet. A háromból egy tendert már felfüggesztett a közbeszerzési hatóság a vélelmezett szabálytalanságok miatt.

2009. 05. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár az eredeti tervek szerint már május 1-jén meg kellett volna kezdeni az automata sebességmérő készülékek felállítását a közutak, autópályák mellé, de a rendszer üzemeltetésére az ORFK által kiírt három pályázat körül egyre több a bonyodalom. A Közbeszerzési Döntőbizottság a napokban felfüggesztette az egyik tendert, amely az autópályák mellett felállítandó 31–43 sebességmérőre (köznyelven: traffipaxra) vonatkozott, miután úgy ítélte meg, hogy sérülhetett az eljárás tisztasága az egyik konzorcium ajánlatának érvénytelenné nyilvánításával.
A másik két tender a közutak mellé szánt 500–700 sebességmérő, valamint ötven mobil készülék üzembe helyezéséről és működtetéséről szólt. Az összességében hét-nyolcszáz mérőeszköz felszerelése és három–öt éven keresztüli üzemeltetése akár tízmilliárd forintba is kerülhet, de segítségével hatékonyan lehetne előkeríteni lopott gépjárműveket, elfogni körözött bűnözőket, valamint visszaszorítani a gyorshajtást. A sebességmérő kamerák felvételeket készítenek a gyorshajtókról, amelyeket azonnal továbbítanak az ORFK központjába, ahol egy rendszámfelismerő program azonosítja a gépkocsit és annak tulajdonosát. A sebességtúllépés mértéke alapján a program arányos, fix büntetési tételeket határoz meg, így a rendszerből kiiktatják az emberi mérlegelés és a korrupció lehetőségét. A rögzített kamerákat a rendőrség adott esetben áthelyezheti, hogy ne csak bizonyos gócpontoknál csökkenjen a szabálytalanságok száma.
Mivel az ORFK-nak nem volt pénze arra, hogy megvásároljon egy ilyen sebességmérő készülékekből álló rendszert, ezért csupán az üzembe helyezésre és működtetésre írt ki pályázatot. Azonban az ORFK lapunknak adott válaszaiból kiderült: jelenleg még a bérléshez szükséges fedezet sem áll a rendelkezésére. Közlésük szerint „a kiszabott bírságokból befolyt bevétel az előzetes kalkulációk alapján teljes körben fedezni fogja a bérleti díjakat”. Ezzel szemben a közbeszerzési törvény egyértelműen kimondja, hogy az ajánlatkérőnek már a tender kiírásakor rendelkeznie kell a szerződés teljesítéséhez szükséges anyagi fedezettel. A pályázat egyik résztvevőjének neve elhallgatását kérő szakértője szerint egy jövőbeni, tervezett bevétel nem tekinthető fedezetnek, hiszen nem lehet kizárni, hogy minden autós betartja a sebességkorlátozást, és akkor egyetlen forint bírság sem folyik be a rendőrségre. Ha bebizonyosodik, hogy a rendőrségnek nincs fedezete a költségekre, akkor a közbeszerzési eljárást érvényteleníthetik.
Berényi Lajos, a Közbeszerzések Tanácsa elnöke lapunkat arról tájékoztatta: mivel a kiírásból egyértelműen nem derül ki, hogy rendelkezésre áll-e a szükséges fedezet, ezért tájékoztatást kért az ORFK-tól, amelyre annak 15 napja van.
Érdekesség, hogy az országos rendőrfőkapitány április 30-i hatállyal indoklás nélkül visszavonta az ORFK közlekedésrendészeti főosztályvezetőjének, Komáromi Endrének a kinevezését, aki nemcsak a sebességmérő készülékek felállításának felelőse, hanem a halálos közúti balesetek számát jelentősen csökkentő „objektív felelősség” program egyik irányítója is volt. Egyes hírek szerint Komáromi eltávolításának hátterében politikai okok is szerepet játszhattak, miután a volt főosztályvezető nézeteltérésbe keveredett Draskovics Tibor rendészeti miniszterrel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.