Bár az eredeti tervek szerint már május 1-jén meg kellett volna kezdeni az automata sebességmérő készülékek felállítását a közutak, autópályák mellé, de a rendszer üzemeltetésére az ORFK által kiírt három pályázat körül egyre több a bonyodalom. A Közbeszerzési Döntőbizottság a napokban felfüggesztette az egyik tendert, amely az autópályák mellett felállítandó 31–43 sebességmérőre (köznyelven: traffipaxra) vonatkozott, miután úgy ítélte meg, hogy sérülhetett az eljárás tisztasága az egyik konzorcium ajánlatának érvénytelenné nyilvánításával.
A másik két tender a közutak mellé szánt 500–700 sebességmérő, valamint ötven mobil készülék üzembe helyezéséről és működtetéséről szólt. Az összességében hét-nyolcszáz mérőeszköz felszerelése és három–öt éven keresztüli üzemeltetése akár tízmilliárd forintba is kerülhet, de segítségével hatékonyan lehetne előkeríteni lopott gépjárműveket, elfogni körözött bűnözőket, valamint visszaszorítani a gyorshajtást. A sebességmérő kamerák felvételeket készítenek a gyorshajtókról, amelyeket azonnal továbbítanak az ORFK központjába, ahol egy rendszámfelismerő program azonosítja a gépkocsit és annak tulajdonosát. A sebességtúllépés mértéke alapján a program arányos, fix büntetési tételeket határoz meg, így a rendszerből kiiktatják az emberi mérlegelés és a korrupció lehetőségét. A rögzített kamerákat a rendőrség adott esetben áthelyezheti, hogy ne csak bizonyos gócpontoknál csökkenjen a szabálytalanságok száma.
Mivel az ORFK-nak nem volt pénze arra, hogy megvásároljon egy ilyen sebességmérő készülékekből álló rendszert, ezért csupán az üzembe helyezésre és működtetésre írt ki pályázatot. Azonban az ORFK lapunknak adott válaszaiból kiderült: jelenleg még a bérléshez szükséges fedezet sem áll a rendelkezésére. Közlésük szerint „a kiszabott bírságokból befolyt bevétel az előzetes kalkulációk alapján teljes körben fedezni fogja a bérleti díjakat”. Ezzel szemben a közbeszerzési törvény egyértelműen kimondja, hogy az ajánlatkérőnek már a tender kiírásakor rendelkeznie kell a szerződés teljesítéséhez szükséges anyagi fedezettel. A pályázat egyik résztvevőjének neve elhallgatását kérő szakértője szerint egy jövőbeni, tervezett bevétel nem tekinthető fedezetnek, hiszen nem lehet kizárni, hogy minden autós betartja a sebességkorlátozást, és akkor egyetlen forint bírság sem folyik be a rendőrségre. Ha bebizonyosodik, hogy a rendőrségnek nincs fedezete a költségekre, akkor a közbeszerzési eljárást érvényteleníthetik.
Berényi Lajos, a Közbeszerzések Tanácsa elnöke lapunkat arról tájékoztatta: mivel a kiírásból egyértelműen nem derül ki, hogy rendelkezésre áll-e a szükséges fedezet, ezért tájékoztatást kért az ORFK-tól, amelyre annak 15 napja van.
Érdekesség, hogy az országos rendőrfőkapitány április 30-i hatállyal indoklás nélkül visszavonta az ORFK közlekedésrendészeti főosztályvezetőjének, Komáromi Endrének a kinevezését, aki nemcsak a sebességmérő készülékek felállításának felelőse, hanem a halálos közúti balesetek számát jelentősen csökkentő „objektív felelősség” program egyik irányítója is volt. Egyes hírek szerint Komáromi eltávolításának hátterében politikai okok is szerepet játszhattak, miután a volt főosztályvezető nézeteltérésbe keveredett Draskovics Tibor rendészeti miniszterrel.
Manfred Weber és Brüsszel fizeti Magyar Péter országjárását